به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی چهارشنبه در نشست شورای اقتصاد مقاومتی استان با اشاره به امضاء تفاهم نامه اختصاص کمک های فنی و اعتباری به واحدهای صنعتی و پروژه های عمرانی بین استانداری خوزستان و بانک های ملی و صندوق کارآفرینی ، اظهارداشت: سال گذشته پنج هزار میلیارد ریال به این امر اختصاص پیدا کرد.
وی با ابراز رضایت از نتایج پرداخت این تسهیلات در سال گذشته، عنوان کرد: بر همین اساس این منابع در سال جاری(تا پایان سال مالی 97) افزایش یافته است.
نماینده عالی دولت در استان خوزستان عنوان کرد: هرگونه انحراف در هزینه این تسهیلات از سوی واحدهای دریافت کننده نوعی رانت خواری و تخلف است.
وی با اشاره به اینکه برای اختصاص این منابع مالی به استان تلاش های زیادی صورت گرفته است، گفت: این تسهیلات جزئی از بیت المال است و در شرایط سخت موجود این منابع باید به رشد و رونق اقتصادی استان و اشتغالزایی منجر شود.
شریعتی یادآور شد: با نظارت هایی که سال گذشته صورت گرفت، این اعتبارات تا حد زیادی به واحدهای صنعتی که دچار مشکلات مالی شده بودند، کمک کرد.
وی از 68 هزار بیمه شده جدید در خوزستان خبر داد و گفت: این آمار نشان دهنده آن است امسال فرصت های شغلی بیشتری در استان ایجاد شده است.

* 20هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت در خوزستان
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در این نشست تجربه سال گذشته خوزستان در زمینه کمک ‌های فنی و اعتباری در سطح کشور را بی نظیر دانست و گفت: این درحالی است که سال گذشته نیمی از پیش بینی ها در قالب این تسهیلات به مبلغ پنج هزار میلیارد ریال محقق شد.
امید حاجتی با بیان اینکه امسال شرایط رکود بر حوزه صنعت حاکم شده ، افزود: بر همین اساس لازم بود در سال جاری ظرفیت این تسهیلات افزایش بیشتری پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه سهم استان خوزستان از کمک های فنی و اعتباری دولت به 20 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است، ادامه داد: امیدواریم برخلاف سال گذشته تمامی منابع درنظر گرفته شده برای استان محقق شود.
دبیر شورای اقتصاد مقاومتی استان یادآور شد: ظرفیتی که در قالب کمک های فنی و اعتباری ایجاد شده با استفاده از منابع تبصره 18 صندوق توسعه ملی است که در قالب تسهیلات تلفیقی برنامه ریزی شده است.
حاجتی به نحوه استفاده این منابع مالی از سوی دولت اشاره کرد و افزود: در این راستا باید در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه حرکت کرد که از جمله آن قوانین بالا دستی یعنی «بند 'ل' ماده 28 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) » و ضوابط بانک مرکزی است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خاطرنشان کرد: استفاده از این ظرفیت در سه مجموع پیش بینی شده که بانک ملی به مبلغ 12 هزار میلیارد ریال در 2 قسمت دولت(مشارکت عمومی و خصوصی) به ارائه کمک های فنی و اعتباری می پردازد.
وی افزود: چند سالی است که دولت به دنبال این است که از ظرفیت مشارکت عمومی و خصوصی برای تکمیل پروژه های نیمه تمام و سرعت بخشیدن به ارائه خدمات در کشور استفاده کند.

*مزایده 100 پروژه نیمه تمام برای تکمیل به بخش خصوصی
حاجتی با اشاره به اینکه طبق برنامه ریزی هایی صورت گرفته و با مصوبه شورای برنامه ریزی خوزستان حدود 100 پروژه در بخش های مختلف برای واگذاری به مزایده گذاشته می شوند، گفت: در صورتی که این طرح ها نیاز به تسهیلات داشته باشند به متقاضیان آنها حداکثر تا 80 درصد از اعتبار مورد نیاز تکمیل و تجهیز کمک های فنی و اعتباری پرداخت می شود.
وی یادآور شد: برنامه ریزی دیگری نیز در زمینه اختصاص پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات به صنایع بزرگ صورت گرفته که با بانک انصار در حال پیگیری هستیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تاکید کرد: در این خصوص با همکاری دستگاه های مربوطه، واحدهای مورد نظر شناسایی و نیاز سنجی آنها صورت گرفته که سعی می شود تا قبل از پایان سال تعدادی از متقاضیان دریافت تسهیلات به بانک معرفی شوند.

*اختصاص تسهیلات ارزان قیمت برای راه اندازی پنل های خورشیدی
وی همچنین صندوق کارآفرینی امید را به عنوان بانک عامل برای پرداخت تسهیلات ترکیبی اعلام کرد و گفت: این تسهیلات به ایجاد پنل های خورشیدی در روستاها و مناطق محروم اختصاص پیدا می کند که این امر با همکاری و وزارت نیرو انجام می شود.
حاجتی یادآور شد: در این طرح بدون دریافت هیچگونه ضمانت نامه ای به 500 خانوار در مناطق محروم و روستایی استان تسهیلات داده می شود و صرفا تضمین وزارت نیرو برای خرید برق تولیدی به عنوان وثیقه محسوب می شود.
بر اساس این گزارش، تاکنون از 20 هزار میلیارد ریال اعتبارات کمک های فنی و اعتباری نیمی از آن استان خوزستان اختصاص داده شده است.
9931/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.