مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان، در نشست خبری با اصحاب رسانه‌ی خوزستان در هتل پارس اهواز که امروز چهارشنبه هشتم اسفندماه برگزار شد، گفت: بزرگ‌ترین بانک ذخیره خون بند ناف در خاورمیانه متعلق به ایران است و بیش از ۱۱۰ هزار نمونه خون بند ناف در این بانک ذخیره و نگهداری می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، مرتضی ضرابی، اظهار کرد: پس از گذشت بیش از یک دهه فعالیت بند ناف رویان در کشور، اولین نشست خبری این شرکت را در اهواز برگزار کردیم تا مردم را در جریان آخرین دستاوردهای سلول‌های بنیادی، درمانی و اقدامات انجام‌شده قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه بحث سلول‌های بنیادی در سال‌های گذشته داغ شده است، تصریح کرد: در مواردی که با بیماری‌های صعب‌العلاج مواجه هستیم با استفاده از سلول‌های بنیادی بند ناف می‌توانیم امید تازه و افقی روشن را به فرا روی بیماران قرار دهیم.

ضرابی گفت: شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان از مجموعه شرکت‌های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی است که با هدف جمع‌آوری و ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی پایه‌ریزی شده است.

وی افزود: این شرکت در سال ۱۳۸۴ راه‌اندازی گردید و یک سال بعد مجوز آن از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر شد‌.

مدیرعامل شرکت رویان ضمن زنده نگاه‌داشتن یاد کاظم آشتیانی، بنیان‌گذار فقید پژوهشگاه رویان، بیان کرد: در حال حاضر در ۳۱ استان کشور دفتر نمایندگی داشته و علاوه بر آن، ۲ دفتر در شهر مسقط کشور عمان و شهر اربیل اقلیم کردستان عراق فعال است.

ضرابی ضمن اشاره به اینکه رویان در درمان ناباروری پیشتاز است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر از ۴۲ کشور دنیا برای درمان ناباروری به ایران سفر کرده و سالانه ۳ هزار بیمار به این تعداد افزوده می‌شود که موفقیت بزرگی برای این شرکت است.

وی بزرگ‌ترین بانک ذخیره خون بند ناف در خاورمیانه را متعلق به ایران دانست و خاطرنشان کرد: ایران جزو ۱۰ کشور برتر در حوزه سلول‌های بنیادی است و بیش از ۱۱۰ هزار نمونه خون بند ناف در بانک ذخیره‌سازی رویان نگهداری می‌شود که ۵۴ درصد نمونه‌ها از نوزادان پسر و ۴۶ درصد آن مربوط به نوزادان دختر است.

وی ۱۴ درصد از نمونه‌های ذخیره‌شده را حاصل زایمان‌های سزارین و ۸۶ درصد را مربوط به زایمان طبیعی عنوان کرد و گفت: حجم خونی که در بند ناف وجود دارد ۸۰ تا ۲۰۰ سی‌سی می‌تواند باشد که زمان طلایی ذخیره‌سازی آن ۵ تا ۱۰ دقیقه بعد از زایمان است و خون‌گیری در زایمان‌های طبیعی، راحت‌تر است.

ضرابی در خصوص چگونگی نگهداری نمونه‌ها تأکید کرد: محل نگهداری آن‌ها به نیروی برق هیچ ربطی نداشته و برودت آن‌ها به‌وسیله نیتروژن مایع تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت بن یاخته‌های رویان، ضمن اشاره به اینکه ۱۴۰۰ پزشک در سراسر کشور با بانک خون همکاری می‌کنند، تصریح کرد: در حال حاضر ۴۰۰ بیمارستان امکان جمع‌آوری خون بند ناف را دارند. همچنین حدود سی پیوند برای بیماران خونی با استفاده از نمونه‌های بانک خون بند ناف صورت گرفته که عموماً ۷۰ درصد پیوندها موفقیت‌آمیز است.

وی افزود: در سال جاری از حدود ۱۵۰ بیمار سرطانی نمونه‌گیری و ذخیره‌سازی به عمل آمده و ۴۵ عمل پیوند برای آن‌ها با نمونه‌های خودشان انجام شده است.

ضرابی ضمن اشاره به اینکه مهم‌ترین اقدامات تحقیقاتی و درمانی در حوزه کودکان فلج مغزی صورت گرفته، اذعان کرد: تا کنون برای ۱۱۰ کودک فلج مغزی در بازه سنی ۴ تا ۱۴ سال اولین تزریق سلول‌های بنیادی انجام‌شده و تزریق‌های دوم و سوم از دی‌ماه به‌صورت هفته‌ای ۸ تزریق آغاز شده است.

وی افزود: تغییرات مشاهده شده بر روی کودکان فلج مغزی پس از تزریق‌های دوم و سوم سلول‌های بنیادی شگفت‌انگیز است.

ضرابی با اشاره به اینکه داوطلبان زیادی برای تزریق در نوبت داریم، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم هر روز برای حدود ۱۰ بیمار تزریق انجام شود و ظرفیت ما برای سال آینده تکمیل شده است.

وی در خصوص محصولات طرح‌های توسعه‌ای شرکت بن یاخته‌های رویان تشریح کرد: تولید پانسمان‌های بیولوژیک مشتق از پرده آمنیوتیک در درمان سوختگی‌ها و زخم‌های دیابتی و جراحی‌های قرنیه و اطفال، همچنین سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از بافت بند ناف که قابلیت تبدیل به بافت عصبی، غضروف و ماهیچه را دارند و سلول‌های بنیادی مشتق دندان‌های شیری از دیگر محصولات این شرکت است.

ضرابی در پایان با اشاره به وجود نمایندگی مرکز بن‌یاخته‌های رویان در خوزستان، اظهار کرد: تاکنون حدود ۸ هزار نمونه خون بند ناف در استان خوزستان جمع‌آوری‌شده که در بازه زمانی کمتر از ۲۴ ساعت به مرکز ذخیره‌سازی در تهران منتقل می‌شوند. همچنین سال گذشته بخش پیوند سلول‌های بنیادی بیمارستان شفا در اهواز فعال و چندین پیوند در استان انجام شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.