به گزارش ایرنا همایون یوسفی عصر سه شنبه در شست و ششمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و یکصد و نهمین سال تاسیس نهاد وکالت در اهواز اظهار داشت :حق داشتن وکیل برخلاف حقوق سیاسی که مخصوص عده خاصی است، یکی از شاخص ترین حقوق های عمومی به شمار می رود .
وی افزود: شاخص هایی که اکنون در جامعه وکلا و‌ قضاوت شاهد هستیم، حاصل سال ها درگیری های جوامع بشری بوده که منجر به تکوین قوانین قضا و‌ وکالت شده است.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از دلایل اصلی افزایش آسیب های اجتماعی عدم شناخت مردم نسبت به حقوق قضایی و قانونی خود است در حالی که کشوری که در مسیر توسعه قدم بر می‌دارد باید در ابتدا زیرساخت های قضایی و وکالت را ایجاد کند .
وی تصریح کرد: کانون وکلا یکی از قدیمی ترین نهاد های صنفی در تاریخ ایران است که ضرورت استقلال این کانون در طول یکصد سال نه تنها یک ضرورت حرفه ای بلکه یک ضرورت اجتماعی است.
یوسفی گفت: نقش کانون وکلا در دوران پیش از انقلاب برجسته است ؛ در کودتای 28 مرداد 1332 کانون وکلا در دفاع از حقوق مردم نقش مهمی ایفا کرد و پس از انقلاب نیز حضور کانون وکلا پررنگ بوده و از سال 1376 به بعد این کانون در دفاع از حقوق شهروندی عملکرد خوبی داشت .
وی تصریح کرد: حفظ استقلال کانون وکلا یکی از ضرورت ها است چرا که دفاع از حقوق شهروندی این استقلال بهتر انجام می شود.
وی تصریح کرد : همچنین بحث فراجناحی بودن کانون وکلا یکی از مسایل مهم است چرا که هر نهاد مردمی که درگیر مسایل جناحی شود کارکرد آن با مشکل مواجه می شود .
وی بیکاری فارغ التحصیلان جوان حوزه وکالت را یکی دیگر از دغدغه های جامعه دانست و گفت: باید زمینه ورود جوانان در‌ حوزه‌ وکالت را فراهم کنیم ، این امر باعث افزایش رقابت و ارتقای کیفیت وکالت ها می شود.
همچنین نوال نزاری رئیس کانون وکلای خوزستان گفت: در خصوص استقلال کانون وکلا صحبت های زیادی در سال های گذشته مطرح شده و این بحث در جوامع بین المللی به عنوان ذات وکالت تثبیت شده است .
وی افزود: با این وجود همچنان موضوع استقلال وکلا در کشور ما در سطح کلان قوه قضاییه حل نشده و در سال های اخیر ضربه‌هایی کلانی به این استقلال این نهاد صنفی وارد شده است .
وی ادامه داد: در حال حاضر این کهن نهاد مدنی با چالش های جدی مواجه است؛ ایجاد نهاد موازی وکالت در دادگستری ها یکی از چالش های جدی نهاد وکلای استان است .
نزاری گفت: انسجام، یکپارچگی و اتحاد از نیازهای ضروری جامعه است و به همین جهت
مقامات سه قوه را به بازنگری در خصوص استقلال کانون وکالت دعوت می کنیم.
وی تصریح کرد : اگرچه در این ایام باید هفته وکالت را جشن بگیریم اما نگرانی‌ها همچنان ادامه داشته و امید است با تغییرات در سال های آتی شاهد استقلال وکلا در تمامی موارد باشیم .
7152/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.