به گزارش ایرنا غلامرضا صدیق راد روز سه شنبه در آیین آغازین این طرح در اهواز افزود: برای رصد دقیق و علمی شیوع کم توانی(معلولیت) 70 پزشک و پرسشگر همکار طرح طی سه روز آموزش می بینند که این آموزشها از امروز آغاز شده است.
مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: تنها از طریق پیشگیری می توان به رفع مشکلات امیدوار بود چرا که تمامی دستاوردهای تمدن بشری نتیجه تحقیق و پژوهش بوده و پیش نیاز آن جمع آوری دقیق اطلاعات، تجزیه و تحلیل صحیح و نتیجه گیری درست از داده های به دست آمده است.
دراین برنامه همچنین کارشناس مسئول این طرح کشوری با ارایه توضیحاتی گفت: دولت در برنامه ششم توسعه موظف به رصد معلولیت ها بوده و اجرای طرح کشوری رصد پیشگیری از معلولیت ها نیز در همین راستا اجرا می شود.
شبنم جهانشاد اظهار داشت: مطابق قانون جامع حمایت از معلولان، بهزیستی متولی امور معلولان است و بر اساس آخرین آمارها یک میلیون و 400 هزار معلول تحت پوشش بهزیستی کشور هستند.
وی افزود: هدف از اجرای طرح رصد شیوع کم توانی، انجام اقدامات پیشگیرانه برای کاهش معلولیت ها است که در این زمینه اقدامات اساسی در دستور کار است.
وی بیان کرد: بر اساس آخرین طبقه بندی‌های بین‌المللی در سازمان بهزیستی، 6 گروه معلولیتی تعیین شده است.
وی تصریح کرد: افراد کم توان ذهنی، افرادی که دارای مشکلات روان هستند، افرادی که مشکلات حسی مثل شنوایی و بینایی دارند، افرادی که مشکلات جسمی و حرکتی دارند و افرادی که در سیستم صوتی و گفتار و زبان با مشکل مواجه هستند، شش گروه مزبور را تشکیل می دهند.
همچنین معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خوزستان در این خصوص گفت : هرگونه اقدامی در سازمان های حمایتی نظیر بهزیستی اگر بدون شناسایی و آگاهی لازم انجام شود ، راه به جایی نخواهد برد .
علی حسن زاده افزود: اگر قرار باشد نتایج یک طرح به عنوان نمونه به کل جامعه بسط داده شود باید از روش های دقیق آماری و پرسش نامه های معتبر استفاده کرد.
وی به حساسیت کار پرسشگران در رصد شیوع کم توانی اشاره کرد و گفت: این طرح نیازمند سه تا چهار ماه کار پیاپی از سوی پرسشگران است تا ضمن دریافت اطلاعات دقیق از وضعیت شیوع کم توانی در استان، نسبت به ارتقای سطح دانش و رفع معضلات نیز اقدام شود.
آیین آغاز به کار طرح رصد شیوع کم توانی (معلولیت) و ایجاد سامانه رصد معلولیت با حضورمدیر کل بهزیستی خوزستان، کارشناس مسئول طرح کشوری رصد پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور، معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خوزستان،رئیس واحد آمار استان، رئیس گروه جمع آوری طرح های آماری و سرشماری ، مشاور طرح های آمار و سرشماری استان و جمعی از پزشکان و پرسشگران این طرح در محل مجتمع خدمات بهزیستی فتح المبین اهواز برگزار شد.
7152/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.