عباس سلطانی یکشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این بهله عقاب را هفته گذشته‌ یک شهروند دوستدار حیات وحش با مراجعه به اداره محیط زیست ایذه، به این اداره تحویل داده بود.
وی افزود: این عقاب دچار مسمومیت شده بود که پس از تیمار توسط نیروهای حفاظت محیط ‌زیست و بهبودی کامل در پناهگاه حیات‌وحش تالاب میانگران ایذه رهاسازی شد.
سلطانی با تشکر از شهروندی که این پرنده شکاری را تحویل داد بیان ‌کرد: بدلیل ارزش تفریحی که برخی از پرندگان مانند بالابان، شاهین، دلیجه، عقاب و... دارند، برخی از صیادان اقدام به زنده گیری این پرندگان می کنند لذا از شهروندان می خواهیم هرگونه خرید و فروش این پرندگان را به اداره حفاظت محیط زیست گزارش دهند.
وی افزود: از نظر زیست محیطی بیشتر این پرندگان در خطر انقراض هستند و تحت حمایت قرار دارند؛ هر چند که به طور معمول این پرندگان با قیمت های بسیار بالا خرید و فروش می شوند ولی در کشورهایی مانند ایران که عضو ˈکنوانسیون سایتیسˈ هستند جرایم بسیار سنگینی برای متخلفان در نظر گرفته شده است.
کنوانسیون سایتیس (CITES)، کنوانسیون منع تجارت گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض است که در سال ۱۹۷۳ برای حفاظت از برخی گونه‌های در خطر انقراض از طریق برقراری محدودیت‌هایی در تجارت آنها در واشنگتن به تصویب رسید.
این کنوانسیون یکی از مهم‌ترین کنوانسیون‌های بین‌المللی محیط زیست در راستای حفظ تنوع زیستی جانوران و گیاهان است که تاکنون ۱۶۰ کشور را به عنوان عضو رسمی دارد.
جمهوری اسلامی ایران نیز در سال ۱۳۵۵ به عضویت این کنوانسیون درآمد و مرجع رسمی ملی برای پیگیری مواد کنوانسیون در ایران سازمان حفاظت محیط زیست است.

9434/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.