وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: راه حل برون رفت از معظل بیکاری مهارت افزایی جوانان است که در حال حاضر بر اساس مصوبه شورای اسلامی در سال ۹۶ و تاسیس شورای عالی هماهنگی های خوبی در این خصوص صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، محمد شریعتمداری پیش از ظهر امروز پنج شنبه ۲ اسفند ماه در مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه پتروشیمی کیمیا اندیمشک، اظهار کرد: نام اندیمشک همواره با ایثار جهاد، روح مهمان نوازی در پذیرایی از رزمندگان اسلام مرادف بوده است.

وی افزود: در شهرستان اندیمشک یک روحیه همدلی و همراهی را بین مسئولین شاهد هستیم که بدون اغراق محور این یکپارچگی حسن وند نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی است و همچنین وجود استاندار خوزستان برای مردم این خطه یک نعمت است.

شریعتمداری تصریح کرد: در حالی وارد ۴۰ ساله دوم انقلاب شده ایم‌ که با مشکلات متعددی از جمله بیکاری دست و پنجه نرم می کنیم که نمی توان آن را پنهان کرد. ما مردم جوانی داریم که ۴/۵ میلیون نفر در دانشگاهها تحصیل می کنند که نیازمند کار و اشتغال در رشته خود هستند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: ما اکنون با بیکاری خیل زیادی از جوانان تحصیل کرده مواجه هستیم و جمعیت بیکارانی که به دانشگاه راه پیدا نکرده اند نیز به آنها اضافه می شود.

وی راه حل برون رفت از معضل بیکاری را مهارت افزایی جوانان مطرح کرد و گفت: با همه مشکلاتی که امروز وجود دارد یک فرد خبره در شغل خود مشغول کار بوده و بیکار نیست عمده بیکاران‌ ما کسانی هستند که مهارت های کافی برای انجام‌ کار را ندارند.

شریعتمداری در ادامه بیان کرد: خوشبختانه مجلس شورای اسلامی در سال ۹۶ قانون خوبی در جهت مهارت افزایی را تصویب کرد و شورای عالی را تاسیس کرد برای پیگیری مسائل و همکاری بین آموزش پرورش و نظام آموزش عالی و مرکز فنی حرفه ای  که در کنار هم این موضوع مهارت افزایی را حل کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: در حال حاضر نظام سلطه سعی می کند با محدود کردن منابع ارزی و تبادل کالا و سرمایه و تکنولوژی، مجموعه نارضایتی در کشور را افزایش داده و به هدف خود که ساقط کردن یک ملت بزرگ‌ است برسد، البته ملت ایران این را درک کرده و در برابر این دسیسه دشمن می ایستد و مسئولین نیز باید در جهت مرتفع کردن این مشکل تلاش کنند.

وی افزود: امروز در سفری که به مسجد سلیمان داشتم از نزدیک پروژه را که یک کارگاه بزرگ سازندگی است بازدید کردم که اوره و آمونیاکی که از آن بدست خواهد آمد هم در داخل کشور استفاده و هم صادر خواهد شد این پروژه در اوج نقص ما در سرمایه گذاری انجام گرفته است.

شریعتمداری یاد آور شد: قرار بود براساس برنامه پنج ساله  ششم، در هر سال ۷۷۰ هزار میلیار تومان سرمایه گذاری کنیم  که رشد متوسط ۸ درصد به دست بیاید که هر سال  ۸  دهم درصد نرخ بیکاری کاهش پیدا کند.

وی در خصوص وام یک و نیم میلیارد دلاری با نرخ ۴ درصد تصریح کرد: مرحله اول این وام انجام‌شده و مرحله دوم آن از شب گذشته آغاز شده است، طی این طرح ۱۲ میلیارد و هشتصد هزار تومن معادل نیمی از بودجه عمرانی کل کشور در روستاها و شهرها توزیع می شود تا امکان لازم  برای اشتغال مولد فراهم شده و به حل مشکلات بیکاری کمک کند.

شریعتمداری ادامه داد: در پروژه هایی مانند پروژه ای که امروز برای آغاز عملیات اجرایی آن گرد هم آمده ایم و  موجب اشتغال زایی می شوند، هیچ محدودیتی برای پرداخت منابع وجود ندارد و مورد حمایت ما است پروژه هایی که اشتغالزا هستند مورد حمایت ما قرار می گیرند.

وی تاکید کرد: به دلیل اینکه در گذشته پرداخت وام های خود اشتغالی موجب اشتغالزایی نشده است، از این پس کنترل دقیقی اعمال می کنیم تا این پروژه ها به اشتغال واقعی و پایدار تبدیل شود و هرجا انحرافی در مسیر پرداخت وجود داشت رسیدگی می کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: اکنون در ۴۰ سالگی انقلاب، تولید محصولات پتروشیمی به ۶۰ میلیون تن رسیده در حالی که  قبل از پیروزی انقلاب یک میلیون تن بوده است که بسیار ارزشمند است.

شریعتمداری اشاره کرد: در حال حاضر در ۳۷۰ نقطه کشور  ۸۰  بیمارستان و درمانگاه تخصصی و پلی کلنیک داریم؛ همچنین حدود ۴۲ میلیون نفر بیمه شده تامین اجتماعی داریم که نسبت به قبل از انقلاب رشدی معادل ۶/۲ درصد داشته است.

وی با اشاره به تاسیس صندوق بیمه روستاییان و عشایر گفت: این صندوق در حال حاضر یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر تحت پوشش دارد و بیش از ۱۰۰ هزار نفر روستایی از مزایای بیمه بازنشستگی بهره مند هستند و میتوان ادعا کرد دیگر کسی در روستاها فاقد بیمه تامین اجتماعی نیست.

شریعتمداری افزود: مشکلات بیکاری و گرانی مانع از حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن نشد این نظام متعلق به همه مردم است و کسی نمی تواند به خون شهدا خیانت کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه برای مجموعه ۵۰۰ مگاواتی برق تا کنون بیش از ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است، اظهار کرد: با جلب منابع شخص ثالث و یا خود صندوق وزارت طی برنامه ریزی مدونی به اتمام می رسد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.