محمد آلاله روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : صندوق بیمه محصولات کشاورزی تسهیلاتی را برای پرداخت سریع خسارت به کشاورزان سیل زده خوزستان که زیرپوشش بوده اند قائل شده و مطالبات سال زراعی گذشته این عده نیز به سرعت پرداخت می شود.
وی گفت: تنها راه کمک به کشاورزان خسارت دیده که زیر پوشش بیمه نبوده اند پرداخت کمک های بلاعوض یا تسهیلات کم بهره از سوی ستاد بحران وزارت کشور است.
چندی پیش مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی وزرات جهاد کشاورزی در سفر به خوزستان و مناطی سیل زده ، برآورد اولیه خسارت سیل اخیر به زمین های کشاورزی خوزستان را 2 هزار و 540 میلیارد ریال بیان کرده بود.
برآوردهای کارشناسی نشان می دهد حدود 33هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان به علت سیلاب و طغیان 2 رودخانه دز و کرخه دچار آب گرفتگی شده اند.
آلاله در ادامه با بیان اینکه اکنون امکان بیمه زمین های خسارت دیده ناشی از سیلاب مهیب خوزستان نیز وجود ندارد افزود : بارها به کشاورزان خوزستانی توصیه شده بود که محصولات و زمین های کشاورزی خود را در برابر حوادث و بلایای طبیعی و آفات بیمه کنند ولی استقبال چندانی نشد ازاین رو صندوق بیمه اکنون نمی تواند در این زمینه تسهیلاتی پرداخت کند.
به گفته وی در سال زراعی جاری حدود 399هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان زیرپوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفتند در حالی که پیش بینی می شد سطح اراضی بیمه شده به 800هزار هکتار برسد .
وی با رد برخی ادعاها در زمینه عدم پرداخت هیچ گونه خسارتی به کشاورزان سیل فروردین ماه 1395 خوزستان افزود: صندوق بیمه محصولات کشاورزی با پرداخت کامل خسارت ها به میزان 630میلیارد ریال پرونده سیل فروردین ماه 1395را بسته است ولی بخش مهمی از خسارات مربوط به سال زراعی 1397 - 1396 به علت مشکلات اعتباری و مالی دولت هنوز پرداخت نشده است.
آلاله با بیان اینکه بیمه کردن همه تولیدات کشاورزی ، دامی ، شیلاتی و گلخانه های استان باید به یک فرهنگ تبدیل شود افزود: استان خوزستان از نظر بیمه محصولات کشاورزی در رتبه های بالای کشوری قرار دارد ولی با این حال باید گام های بلندتری برای همگانی کردن این نوع بیمه برداشته شود زیرا بیمه تنها مسیر حمایت دولت از بخش کشاورزی است.

** بیمه محصول خرما از اول اسفند ماه شروع می شود
مدیرگروه خدمات بیمه ای بانک کشاورزی خوزستان گفت: بیمه محصول خرما و آبزیان پرورشی از اول اسفند ماه 1397 در خوزستان شروع می شود.
آلاله از نخل کاران و آبزی پروران استان خوزستان خواست در موعد قانونی نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند تا امکان پرداخت بیمه به کشاورزان و آبزی پروران خسارت دیده فراهم شود.
در سال زراعی گذشته نخیلات خوزستان به علت ورود حجم زیادی آب شور دچار خسارت سنگین شدند که حجم کاهش تولید این محصول به خصوص در نخیلات آبادان و اروندکنار بیش از 50 درصد برآورد شد.
استان خوزستان با تولید سالانه 15.8 میلیون تن محصولات زراعی و باغی به ارزش بیش 250هزار میلیارد ریال از سطح 1.2 میلیون هکتار، مقام نخست کشوری را به لحاظ کمیت و تنوع محصولات دارد.
تنوع اقلیمی خوزستان سبب شده بیش از 124 نوع محصول باغی و زراعی در استان تولید شود که از این نظر در کشور بی نظیر است.
6065/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.