به گزارش ایرنا مسئول اجرایی بانک شیر دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در آیین راه انداری این بانک اظهار داشت: اولین مرکز در تبریز راه اندازی شد که شیر مادر را برای نوزادان نارس ذخیره یا فرآوری می کند.
آرش ملکیان افزود: نوزادان نارس که نیاز به بستری دارند معمولا دچار آسیب های متعدد از جمله نارسایی سیستم تنفسی و ناقص بودن دستگاه گوارشی هستند در نتیجه در روزهای اول نمی توانند از شیر مادر خود تغذیه کنند.
وی ادامه داد: در نتیجه دراین بانک شیر مادر را ذخیره کرده با فراهم شدن شرایط مناسب به نوزاد می دهیم در غیر این صورت از شیر مادر دیگری استفاده می شود.
ملکیان بیان کرد: همه مادران نمی توانند برای نوزاد نارس خود ، شیر تولید کنند در نتیجه مادران دیگر را برای ذخیره سازی شیر فراخوان می کنیم و با بررسی میکروبیولوژیک و آموزش مادر، شیر در دمای مناسب ذخیره می شود و برای همه نقاط استان، استان های همجوار و یا استان های دیگر قابلیت استفاده دارد.
مسئول اجرایی بانک شیر دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه کرد: شیر مادر قابلیت فریز شدن در بانک را به مدت سه تا 6 ماه دارد.
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز گفت: استراتژی های عمده برنامه کشوری ترویج تغذیه با شیر مادر شامل استفاده از کلیه امکانات آموزشی، اجرای برنامه هم اتاقی مادر و نوزاد، ارتقای بیمارستان های دوستدار کودک، حمایت های قانونی از مادران شیرده و تشکیل انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر است.
دکتر سید مهدی حسینی زاده افزود: تغذیه با شیرمادر و تغذیه تکمیلی کافی تا پایان 2 سالگی ، مداخلات کلیدی برای ارتقای بقای کودک هستند که به طور بالقوه در حفظ حیات حدود 20 درصد از کودکان زیر پنج سال موثر واقع می شوند.
وی بیان کرد: 60 درصد رشد مغزی کودک در یک سال اول تولد و 70 درصد رشد مغزی در 2 سال اول تولد رخ می دهد.
حسینی زاده اضافه کرد: با توجه به اینکه بهترین تغذیه برای نوزاد نارس ، شیر مادر خودش است از جمله اهداف راه اندازی بانک شیر مادر کاهش مرگ و میر نوزادان است.
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: کشور برزیل به تنهایی 210 بانک شیر مادر دارد و در سال 2011 حدود 165 هزار لیتر شیر مادر از حدود 166 هزار نفر اهدا کننده ذخیره کرد ولی در منطقه خاورمیانه فقط کشور کویت با یک بانک شیر شناخته شده بود که در سال 2017 ایران نیز به این کشور اضافه شد.
رییس مرکز آموزشی، درمانی امام خمینی (ره) اهواز نیز گفت: بانک شیر مادر با 2 میلیارد و 300 میلیون ریال اعتبار تجهیز شد و مادران به صورت داوطلبانه می توانند شیر خود را اهدا کنند.
دکتر ساسان موگهی در خصوص عملکرد مرکز آموزشی، درمانی امام خمینی (ره) اهواز اظهار داشت: در 6 ماهه اول امسال 243 هزار نفر به این مرکز مراجعه کردند که از این تعداد 24 هزار نفر بستری شدند و 10 هزار عمل جراحی نیز در 6 ماهه گذشته در این مرکز انجام شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر 852 تخت در این بیمارستان فعال است وضریب اشغال تخت 6 بخش این مرکز آموزشی بیش از 100 درصد است یعنی در واقع با تراکم بیکار مواجه هستیم .
3004/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.