به گزارش ایرنا علی حسین صابری روز شنبه به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در نشست خبری در محل بنیاد نخبگان خوزستان افزود:چاپ مقالات علمی در مجلات معتبر جهانی توسط دانشگاه های علوم پزشکی و شهید چمران اهواز، در دهه نخست انقلاب اسلامی(67-57) ، 29مورد بود و این رقم در دهه دوم انقلاب (77-67)، به 117 مورد ، در دهه سوم انقلاب(77-87) به 2 هزار و 219 مورد و در دهه چهارم(97-87) به 11 هزار و94 مقاله رسید.
وی گفت:مجموع مقالات علمی(تولید علم) در مراکز دانشگاهی و پژوهشی خوزستان در چهار دهه اخیر که در مجلات معتبر و جهانی به چاپ رسیده بدون احتساب واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بوده است.
رییس بنیاد نخبگان خوزستان در ادامه با اشاره به روند تولید علم به لحاظ کمی و کیفی توسط مراکز دانشگاهی این استان بیان کرد:چاپ مقالات علمی باکیفیت و برجسته در سال 1392 در مراکز دانشگاهی و علمی خوزستان 6 مقاله و در فاصله سال های 1393 تا 1396 به ترتیب 52 ، 77، 128 و 218 مقاله بوده که رشد قابل توجهی را نشان می دهد.

** راه اندازی 172شرکت فناور
رییس بنیاد نخبگان خوزستان در ادامه این نشست خبری با اشاره به رشد فناوری (دستاوردها)در خوزستان با رویکرد دانشگاه های کارآفرین در سال های اخیر افزود:در گذشته وظیفه اصلی دانشگاه ها ، توسعه و ارتقای آموزش و سپس پژوهش بود ولی رفته رفته به سمت کارآفرینی حرکت کردند.
وی به راه اندازی پارک علم و فناوری ، پردیس فناوری سلامت ، مراکز رشد در دانشگاه ها و دفاتر ارتباط با صنعت را در راستای برجسته سازی نقش دانشگاه های کارآفرین اشاره کرد و ادامه داد: در سال های اخیر در دانشگاه ها علاوه بر تاکید بر تولید علم و فناوری ، دانش آموختگان دانشگاهی به سمت کارآفرینی حرکت کردند تا نیازهای واقعی کشور به ویژه اشتغال تامین شود.
صابری گفت: تا سال 1397 در مجموع 172 شرکت فناوری در پارک علم وفناوری خوزستان راه اندازی شده ضمن آنکه40شرکت دانش بنیان در خارج از پارک علم و فناوری نیز فعال شده اند.
به گفته وی شرکت های دانش بنیان در خوزستان 271 محصول جدید تولید کردند که برخی از آنان همچون مته حفاری به مرحله تجاری سازی رسیده است.
رییس بنیاد نخبگان خوزستان افزود: در مجموع میزان فروش محصولات شرکت های دانش بنیان خوزستان در سال 1396 حدود یک هزار و چهار میلیارد ریال و صادرات آنان 350هزار دلار بوده که پیش بینی می شود شرکت های دانش بنیان در آینده بتوانند با کارآفرینی ، بخش اشتغال خوزستان را رونق دهند.
وی تعداد شاغلان شرکت ها در پارک علم و فناوری خوزستان را یک هزار و 400نفر بیان کرد.

** شناسایی ، هدایت و حمایت از نخبگان
صابری در ادامه این نشست وظیفه اصلی بنیاد نخبگان را شناسایی ، هدایت و حمایت از نخبگان بیان کرد و افزود:براساس تعریف بنیاد ، نفرات اول آزمون سراسری ، برندگان المپیادها ، برگزیدگان برتر جشنواره رازی و خوارزمی به عنوان افراد نخبه زیر پوشش و حمایت بنیادنخبگان قرار می گیرند.
وی گفت: افراد مستعد برتر توسط بنیاد نخبگان شناسایی و زیرپوشش قرار می گیرند و سپس مراحل توانمندسازی در راستای کارآفرینی و تجاری سازی اختراعات توسط بنیاد انجام می شود.
رییس بنیاد نخبگان خوزستان در ادامه با اشاره به طرح 'شهاب' در مدارس که با همکاری آموزش و پرورش و بنیاد نخبگان انجام می شود افزود: در این طرح که از سال 1394 در اهواز شروع شده دانش آموزان مستعد و علاقه مند به هر رشته تحصیلی و علمی منطبق با استعداد و گرایش آنان شناسایی و برای ادامه تحصیل در همان رشته هدایت شده و سپس مورد حمایت مالی و آموزشی قرار می گیرند.

** فرآیند نخبگانی باید در یک مسیر دینامیک ادامه یابد
رییس بنیاد نخبگان خوزستان ادامه داد: دانشجویان با سطح بالای توانایی پژوهشی و آموزشی ، بر اساس معیارهای مشخص از جمله معدل و چاپ مقالات در مجلات معتبر و برنده شدن در رویدادهای خاص، جوایز تحصیلی دریافت می کنند و می توانند در کارگاه ها و کنگره ها شرکت کنند اما برای حمایت مستمر باید فرآیند نخبگانی در یک مسیر دینامیک ادامه یابد.
وی گفت: سیاست بنیاد در خصوص مخترعان و مبتکران این نیست که رانت ایجاد شود مانند اینکه وام یا پولی به آنها اعطا شود بلکه باید زمینه سازی لازم برای کاربردی شدن و تجاری شدن اختراع و تاسیس شرکت های دانش بنیان ایجاد شود.
به گزارش ایرنا بنیاد نخبگان خوزستان زیر نظر معاون علمی و فناوری رییس جمهوری است.
6065/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.