سرهنگ منصور جمشیدی پنجشنبه شب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جریان سیلابی رودخانه کارون باعث مسدود شدن جاده ساحلی شرقی در محل پل سوم کیانپارس شده که بار ترافیکی به میدان پنج نخل تحمیل شده و گره ترافیکی بوجود آورده است.
وی افزود: نیروهای پلیس راهور از ساعاتی پیش در محل حاضر و مشغول هدایت ترافیک هستند.
سرهنگ جمشیدی با اشاره به احتمال ادامه آبگرفتگی و مسدود بودن جاده ساحلی شرقی در 2 روز آینده از شهروندان خواست که ضمن رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی، برای تردد مسیرهای جایگزین و سایر پل ها را انتخاب و حتی المقدور از مسیر پل سوم و میدان پنج نخل تردد نکنند.

*نشتی پل سوم
فرماندار اهواز همچنین علت آبگرفتگی و مسدود شدن جاده ساحلی شرقی را نشتی دیواره های پل سوم عنوان کرد.
جمال عالمی نیسی افزود: این مساله به معنی ورود سیلاب به شهر نیست، بلکه بالا آمدن آب کارون باعث می شود که نشتی حاصل از دیواره های پل سوم در زیر این پل جمع شود.

*پیک سیلاب کارون
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان اما گفت: بالا آمدن آب در جاده ساحلی شرقی در نتیجه سیلابی شده رودخانه کارون است.
حمیدرضا لشکری اظهار داشت: رودخانه کارون در روزهای گذشته حالت سیلابی داشته و دبی آن امروز به بیشترین مقدار رسیده است.
وی با بیان اینکه دبی کارون هم اکنون یک هزار و 386 مترمکعب برثانیه است افزود: رودخانه کارون در مقطع اهواز توان عبور سیلاب تا 2 هزار مترمکعب برثانیه را دارد و تا این مقدار، تهدید کننده نخواهد بود.
به گفته وی در صورتی که دبی کارون از یک هزار و 200 مترمکعب برثانیه بیشتر شود، آب از شمع های پل عبور کرده و وارد فضای سبز می شود.
لشکری افزایش دبی کارون را در نتیجه بارندگی اخیر و ورود روان آب ها دانست و اضافه کرد: دبی فعلی تا فردا در همین اندازه ثابت می ماند و بعد از آن روبه کاهش می رود.
وی در ادامه گفت: فضای سبز حاشیه رودخانه در همه دنیا بستر فعال رودخانه به شمار می رود که در زمان سیلاب پر آب شده و در زمان عادی خالی می شود.
بارش های سنگین و افزایش رهاسازی آب از سدهای دز و کرخه باعث سیلابی شدن رودخانه ها شده است. در روزهای گذشته روستاها در 6 شهرستان با تهدید سیل مواجه بوده اند.
کارون در سال های گذشته به شدت کاهش یافته است، پارسال این رودخانه با بیش از 65 درصد خشکسالی روبه رو بوده است.
انتقال آب بین حوزه ای و سدسازی های بی رویه از عوامل کاهش شدید آب رودخانه کارون که شاهرگ حیاتی خوزستان به شمار می رود، در یک دهه گذشته بوده است.
9754/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.