سیل بند شهر «رفیع» از توابع هویزه دیشب (چهارشنبه شب) برای دومین بار شکست. اگر چه با تلاش مردم منطقه این سیل بند دوباره ترمیم شده است اما این شهر همچنان در محاصره سیلاب است.
تعدادی از فعالان اجتماعی و موسسات مردم نهاد امروز با انتشار فراخوان در فضای مجازی، جمع آوری اقلام کمکی به منطقه سیل زده رفیع در هویزه و روستای آلبوعفری در دشت آزادگان را آغاز کردند.
ابتسام سواری فعال اجتماعی و محیط زیست در این باره گفت: با توجه به نیاز مردم سیل زده که در شهر رفیع مانده اند و با توجه به ادامه ترمیم سیل بندهای رفیع و دشت آزادگان این کمک ها جمع آوری و به مناطق سیل زده اعزام می شود.
وی افزود: تعدادی از مردم رفیع، شهر را ترک کرده اند اما عده زیادی هنوز در آنجا هستند که نیاز به مواد غذایی دارند.
سواری ادامه داد: مواد خوراکی و «گونی» که برای ترمیم سیل بندها از آن استفاده می شود، جزو موارد مورد نیاز این 2 منطقه اعلام شده است که در حال جمع آوری آنها از سوی خیران و فعالان اجتماعی هستیم.
صالح آل خمیس عضو موسسه مردم نهاد ندای اهواز در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: با توجه به درخواست اهالی «رفیع» و «آلبوعفری» تا کنون سه هزار گونی برای ارسال به این مناطق جمع آوری شده تا در ترمیم سیل بندها از آن استفاده شود.
وی با اشاره به فراخوان این موسسه در فضای مجازی، افزود: با توجه به اینکه تردد در شهر رفیع به دلیل وقوع سیل به سختی انجام می شود، مواد خوراکی از جمله نان، خرما، سیب زمینی، آب و ... در حال جمع آوری است که این مواد فردا به محل ارسال می شود.
در پی بارش های سنگین و افزایش رهاسازی آب از سد کرخه، رودخانه کرخه سیلابی شده و برخی شهرها و روستاهای حاشیه این رودخانه با مشکل مواجه شده اند. روستاهای شوش، اهواز، دشت آزادگان و هویزه شهرهای مسیر این رودخانه هستند که سیلاب آنها را تهدید می کند اما روستای آلبوعفری در دشت آزادگان و رفیع و سمومیه در هویزه به دلیل شکسته شدن سیل بند در هویزه و دشت آزادگان، حدود یک هفته است که در محاصره سیلاب قرار گرفتند.
نایب رئیس شورای شهر رفیع همچنین خواستار همکاری مردم و خیران در این روزهای سخت و سیلابی برای مردم این شهر شد.
محمد سواری گفت: وقوع سیل باعث شده است که راه های ورود به شهر تقریبا مسدود شود و امکان تردد مردم وجود نداشته باشد، به همین دلیل بازار شهر تعطیل شده و کمبود مواد غذایی در منطقه وجود دارد.
وی افزود: تقریبا نیمی از جمعیت چهار هزار نفری رفیع، شهر را تخلیه کرده اند اما بسیاری هنوز باقی مانده اند و عده زیادی نیز مشغول ترمیم سیل بند هستند که این افراد احتیاج به آب و خوراک دارند.
سواری با بیان اینکه سیل بند شب گذشته دوباره شکسته اما با همکاری مردم و نیروهای قرار خاتم الانبیا سپاه ترمیم شده است، اضافه کرد: آب تا ورودی شهر پیش رفته اما هنوز به داخل خانه ها راه نیافته، اگر چه بیم آن وجود دارد که با بالا آمدن دوباره آب، وارد خانه ها بشود.
وی اقدام فوری برای تحکیم سیل بند و باز کردن دریچه های دایک مرزی را ضروری دانست و گفت: سیلاب باید به سوی تالاب هورالعظیم هدایت شود، این در حالیست که رودخانه میسان به دلیل لایروبی نشدن، امکان عبور آب را ندارد.
سواری با انتقاد از شرکت های نفتی فعال در منطقه تصریح کرد: این شرکت ها تنها در تامین بخشی از ماشین آلات کمک کردند در حالی که با توجه به امکانات آنها، انتظار می رفت که به مسئولیت اجتماعی خود را در این منطقه عمل کنند.

*3 هزار نفر در محاصره سیلاب
معاون فرماندار هویزه در ادامه شکستگی سیل بند را رد کرد و گفت: شب گذشته به دلیل خستگی افراد و نبود دید کافی، عملیات ترمیم به صورت موقت، متوقف شده بود که امروز دوباره از سرگیری شد.
حسن شریفی افزود: اکنون سیل بند 95 درصد ترمیم شده و جریان آب به سمت شهر رفیع مهار شده است.
وی جمعیت فعلی شهر را در حدود سه هزار نفر عنوان کرد و اظهار داشت: کمک هایی از سوی مردم و سازمان ها انجام شده اما هنوز هم نیاز به مواد غذایی داریم.
شریفی اضافه کرد: حسینیه ها و تکایا و مدارس هویزه برای اسکان مردم سیل زده آماده سازی شده که بخشی از مردم در آنها مستقر شده اند.
به گفته وی، آب و علوفه برای دام ها نیز تامین شده است.

* ادامه ترمیم سیل بند آلبوعفری
روستای آلبوعفری از توابع دشت آزادگان با بیش از 100 خانوار جمعیت نیز به دلیل شکسته شدن سیل بند، درگیر سیلاب است.
فرماندار دشت آزادگان در این باره به ایرنا گفت: ترمیم سیل بند روستای عفری هنوز به اتمام نرسیده و در حدود 85 درصد عملیات آن انجام شده که احتمالا تا فردا تکمیل می شود.
غلامعباس هزاریان با بیان اینکه سیلاب وارد زمین های کشاورزی روستا شده است افزود: آب به خانه ها نرسیده اما به مردم اعلام شده که در صورت بحرانی شدن شرایط، روستا را تخلیه کنند اما هنوز به این مرحله نرسیده ایم و مردم در روستا باقی مانده اند و در صورتی که عملیات ترمیم سیل بند تا فردا به اتمام نرسد، تخلیه روستا انجام می شود.
وی اضافه کرد: رفت و آمد در روستا برقرار است و فعلا نیازی به مواد غذایی نداریم.

*خطر تخریب خانه ها
زهور هاشمی از اهالی این روستا اما در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: با توجه به اینکه در همه کوچه های روستا سیل بندهایی ساخته شده، سیلاب هنوز وارد خانه ها نشده اما چندین روز است که روستا در محاصره سیلاب قرار دارد و مردم جز با تراکتور امکان تردد ندارند، به همین دلیل زندگی خروج از روستا با دشواری انجام می شود.
وی گفت: با توجه به اینکه امکان تردد و خرید کردن وجود ندارد، در حال حاضر مردم نیازمند کمک و ارسال اقلام خوراکی هستند.
هاشمی افزود: برق روستا به صورت مکرر قطع و وصل می شود و در حدود 6 ساعت در روز برق وصل می شود.
وی تصریح کرد: با توجه به نفوذ آب در خانه ها، احتمال تخریب برخی از خانه ها که بیشتر در معرض آب قرار دارند، نگرانی اهالی را بیشتر کرده است.
به گفته وی با توجه به اینکه این روستا تنها یک مرکز بهداشت دارد و فاقد درمانگاه است، اعزام کمک های پزشکی برای مردم نیز نیاز است.
هاشمی تاکید کرد: با توجه به اینکه مردم در این روستا اغلب دامدار هستند، بخاطر نگهداری دام ها امکان تخلیه روستا را ندارند.
وی همچنین با اشاره به نارضایتی مردم روستا از نحوه توزیع اقلام کمکی به مردم سیل زده اظهار داشت: گفته شده که برخی اقلام مثل حبوبات و خرما و آرد برای مردم ارسال شده اما همه این مواد بین مردم توزیع نشده است به طور مثال در ابتدا اعلام شده بود که آرد را باید کیسه ای 35 هزار تومان بخرند که با ورود برخی مسئولان مشکل تا حدودی حل شد اما بازهم توزیع به درستی انجام نشده است.
9754/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.