به گزارش ایرنا نورالله اسعدی روز یکشنبه به مناسبت فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: این بندر سابقه طولانی در تجارت دریایی داشته و ساخت و بهره‌برداری از اسکله‌های ویژه پذیرش کشتی‌های اقیانوس‌پیما در بندر خرمشهر از ابتدای سال 1300 شمسی شروع شده و این فعالیت‌ها در زمان جنگ جهانی دوم و پس از آن به اوج خود رسید.
وی تصریح کرد: در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی بندر خرمشهر با داشتن 10 اسکله یکی از بزرگترین بنادر کشور به‌حساب می‌آمد؛ به طوری که در سال 1356 چهار میلیون تن کالا از طریق این بندر به کشور وارد می‌شد.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با اشاره به اینکه پس از وقوع جنگ تحمیلی 8 ساله، بخش زیادی از زیرساخت‌ها و تاسیسات این بندر خسارت دید افزود: پس از جنگ تحمیلی علاوه بر اینکه زیرساخت‌های قبل از جنگ اعم از اسکله‌ها، انبارها و محوطه‌ها با هدف ارتقاء و بهبود خدمات بندری و دریایی بازسازی شد، این بندر در حوزه‌های مختلف شاهد توسعه و افزایش ظرفیت اسمی تخلیه و بارگیری کالا و همچنین سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف بوده است.
وی در خصوص مقایسه ظرفیت‌ها و زیر ساخت‌های بندر خرمشهر با دوران قبل از انقلاب اسلامی گفت: تمام زیرساخت‌های بندر خرمشهر که قبل از جنگ تحمیلی و انقلاب وجود داشته است کاملا بازسازی شده و علاوه بر آن امکانات و ظرفیت‌های جدیدی نیز به آن افزوده شده است.
اسعدی یکی از شاخص‌ترین این امکانات، ایجاد اسکله های کانتینری و تجهیز آن به تجهیزات مدرن عنوان کرد و اظهار داشت: احداث محوطه‌های نگهداری کانتینر (cy) و تجهیز آن به نحوی انجام شده که می‌توان ادعا کرد بندر خرمشهر قبل از انقلاب فاقد کارکرد کانتینری بوده و درحال حاضر با داشتن ترمینال کانتینر استاندارد دارای ظرفیت تخلیه و بارگیری حداقل 250هزار TEU در سال است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته برای توسعه بندر خرمشهر، احداث پایانه مدرن مسافری دریایی با ظرفیت جابجایی 2 هزار مسافر در روز می باشد.
این پایانه مجهز، با داشتن 2 پست اسکله، ظرفیت پهلو دهی همزمان 2 کشتی کاتامارا را داراست.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر خاطرنشان کرد: پایانه مسافری دریایی خلیج‌فارس به عنوان یکی از بزرگترین و مدرن‌ترین ترمینال‌های دریایی کشور و منطقه، نقش عمده‌ای در توسعه مناسبات تجاری بندر با سایر بنادر منطقه دارد.
وی گفت: اگر چه ظرفیت اسمی این پایانه جابه‌جایی روزانه 2هزار نفر است، اما فعلا تنها یک مقصد خرمشهر- کویت و بالعکس در این بندر فعال است اما از سوی دیگر امکان مسافرت دریایی به مقصد عتبات عالیات از طریق پایانه خلیج‌فارس بندرخرمشهر فراهم شده است.برای ایجاد مسیرهای دریایی در خرمشهر به تامین زیرساخت‌های لازم در کشور مقصد نیاز است.
وی در ادامه تصریح کرد: بندرخرمشهر همچنین با بهره‌گیری از امکانات ویژه و نیز تعرفه‌های ارزان قیمت،‌ مناسب‌ترین بندر کشور در زمینه واردات و صادرات مجدد کالا محسوب می‌شود.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: بندر خرمشهر همچنین بعد از انقلاب و جنگ تحمیلی، مجهز به محوطه ها و اسکله بارگیری ژاکت‌های نفتی با سرمایه گذاری بخش خصوصی شد و این بندر اکنون جزو بنادر دارای امکان صادرات فرآورده های نفتی است.
اسعدی با بیان اینکه در دوران قبل از جنگ تحمیلی بندر خرمشهر تنها تا چهار میلیون تن امکان تخلیه و بارگیری داشت گفت:با توجه به توسعه و افزایش اسکله ها و زیر ساخت‌های این مجتمع بندری، در حال حاضر در صورت لایروبی اروند روند و جمع آوری مغروقه‌ها، و امکان پذیری ورود شناورهای با تناژ بالا، بندر خرمشهر ظرفیت تخلیه و بارگیری 10میلیون تن در سال را داراست.
بندر خرمشهر به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین بنادر ایران، در شمال غربی خلیج‌فارس و در جنوب غربی ایران در همسایگی جنوب شرقی عراق در محل تلاقی رودخانه‌های اروندرود و کارون قرار دارد.
این بندر با کشور عراق دارای مرز مشترک بوده و حلقه طلایی ارتباط تجاری کشور با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است.
7100/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.