محمد حیدری شامگاه جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رودخانه دز حدفاصل شهرستان دزفول توانایی کنترل و مدیریت افزایش دبی تا 2 هزار مترمکعب را دارد در حالی که همین دبی برای پایین دست خطرساز است.
وی اظهار داشت: متاسفانه بستر رودخانه دز توسط برخی افراد سودجو مورد تعرض قرار گرفته و این موضوع مسیر آب و حریم رودخانه را تغییر داده است.
سرپرست فرمانداری ویژه دزفول با بیان اینکه سال های گذشته توجهی به برداشت غیرقانونی از حریم دز نشده است، افزود: بارش های اخیر رکورد خشکسالی 57 سال گذشته را شکسته است ولی تغییر حریم و بستر دز باعث شده سیل بندها بیش از پیش آسیب پذیر شوند.
وی دبی کنونی رودخانه دز را یکهزار و 100 مترمکعب بر ثانیه اعلام کرد و گفت: با افزایش دبی تا 2 هزار مترمکعب نیز برای شهر دزفول مشکلی ایجاد نخواهد شد ولی پایین دست رودخانه دچار مشکل می شود.
وی با اشاره به تلاش دستگاه های اجرایی برای به حداقل رسیدن خسارت ها افزود: طبق اعلام هواشناسی روز یکشنبه بارندگی قابل ملاحظه خواهیم داشت که این بارندگی کنترل شرایط را دشوارتر خواهد کرد.
حیدری با بیان اینکه رهاسازی آب از سد دز قابل مدیریت است، اظهار داشت: حجم بارندگی و سیلابی که از شهیون و شمال دزفول می آید غیرقابل کنترل است لذا به روستائیان و عشایر پائین دست هشدار داده می شود از حریم دز فاصله بگیرند.

** امکان مرمت سیل بند زاویه ها وجود ندارد
سرپرست فرمانداری ویژه دزفول با بیان اینکه عشایر در معرض خطر جابجا شده و بخشداران و دهیاران در حالت آماده باش هستند، گفت: در حال حاضر بخشی از دیواره سیل بند زاویه ها دچار شکستگی شده که امکان مرمت و مانور آن بدلیل خطراتی که متوجه نیروها می شود، وجود ندارد.
وی با بیان اینکه این مرمت باید قبل از افزایش دبی رودخانه انجام می شد، افزود: هر لحظه امکان رانش سیل بندها وجود دارد لذا مردم همواره باید هوشیار باشند.
به گزارش ایرنا بارندگی های سال زراعی جاری موجب پر شدن مخزن سد دز شد که با توجه به بارندگی قابل ملاحظه در روزها و هفته های آینده مسئولان تصمیم به باز کردن خروجی سد دز تا یکهزار و 300 مترمکعب بر ثانیه گرفتند.
افزایش دبی رودخانه دز که بواسطه رهاسازی آب سد ایجاد شده منجر به آبگرفتگی بوستان های تفریحی دزفول و همچنین زمین های کشاورزی پایین دست شده است.
7278/3022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.