یک خیابان که به علت تاریکی سوت و کور هم شده مکان مناسبی برای زورگیری و دیگر اعمال مجرمانه است.
شاید یکی از دلایلی که مسئولان و متولیان شهر اهواز، تمام اعتراضاتی که در طول این سالها به تاریک بودن شهر بوده را جدی نمی گیرند این است که آنها نورپردازی را صرفا برای زیبایی شهر لازم می دانند و از آنجا که اهواز مشکلات عدیده برای برطرف کردن دارد، آن را جزء اولویت های کاری قرار نمی دهند.

**هویت و سیمایی که اهواز فاقد آن است
اما یک خیابان که به علت تاریکی سوت و کور هم شده مکان مناسبی برای زورگیری و دیگر اعمال مجرمانه است، مامن معتادانی که بی خانمانند، حتی بررسی آمار تصادفات در معابر تاریک نشان از مرگبار بودن آنها می دهند این علاوه بر جایگاه ویژه ای است که در طراحی شهری دارند، هویت و سیمایی که اهواز فاقد آن است.

تلالوی آبشار رنگی پل ساحلی اهواز با هزینه هایش را شما هر شب فقط از شبکه استانی می بینید چراکه در واقعیت، اکثر شبها خاموش است و تاریک؛ ساکنین خیابانهای مهدیس، سپیدار، کوت عبداله و... سالهاست در تلاطم جنگیدن با خطراتی هستند که به لطف تاریکی معابر سر راهشان است اما مسئولان خونسردانه پاسخ تکراری «نبود بودجه» را می دهند و بعد همان بودجه را صرف خسارت بیمه یا معابر از بین رفته بر اثر تصادفات و اتفاقات شهری می کنند.

**اهمیت امنیت
یکی از بانوان ساکن در کوی سپیدار، از بلااستفاده بودن بسیاری از روشنایی های معابر منطقه خبر داده و اشاره می کند: اکثر لامپ های میادین و معابر مشکل دارند و زنان خانه دار مجبورند قید خرید و بیرون رفتن با فرزندانشان را بزنند اما برای بانوانی که شاغلند مشکل دوچندان است آنها نمی توانند کارفرمای خود را مجاب کنند چون منطقه تاریک است، ساعت کاری را پایین بیاورد.
وی از خطرات این تاریکی صحبت کرده و می گوید: وقتی از خیابانهای تاریک رد می شوم مرگ را به چشم می بینم، باور کنید اگر شانس بیاوری و خودرویی به تو برخورد نکند یا گیر آدم زورگیر نیافتی از ترس سکته می کنی.
او طراحی روشنایی شهرها را حائز اهمیت دانسته و اضافه می کند: روشنایی شهر فقط زیبا بودن شهر را نشان نمی دهد آنچه بیشتر اهمیت دارد امن بودن خیابان هایی است که یک شهروند به هر دلیلی مجبور است شب در آن قدم بردارد.

**خسارت تاریکی به بیمه ها
یکی از ساکنین فرهنگیان در منطقه دو مهدیس که تاریکی شبهای زیادی مهمان خیابان های آنهاست، با اشاره به اینکه وقتی برای روشنایی منطقه به شرکت برق مراجعه کردیم خیلی راحت به ما گفتند پول نداریم؛ می گوید: 4هفته قبل بعلت تاریکی، یک خودروی 405 مستقیم به میدان برخورد کرد و آتش گرفت، حالا شرکت برق باید کل خسارت تاریکی را طبق اصل جانشینی به بیمه خودرو پرداخت نماید.
وی از مکاتبات ساکنین مهدیس در زمانهای مختلف با شهرداری، اداره راه وشهرسازی، آبفا اهواز، شرکت برق و ستاد بحران استانداری خبر می دهد و اضافه می کند: تمام این نامه ها را می توانیم به عنوان سند در اختیار عموم مردم قرار دهیم، بی توجهی نسبت به مطالبات برحق مردم، باعث پرداخت خسارات بیشتر اداراتی که در این زمینه سهل انگاری کرده اند می شود.
او با تاکید بر اینکه مردم منطقه قصد دارند پیگیری های خود را تا نتیجه گرفتن از دیوان عدالت اداری ادامه دهند، خاطر نشان می کند: مسئولان بی توجه باید منتظر عواقب کار خود باشند، بارها به مراجع زیربط مراجعه کرده ایم و هر بار به طریقی ما را به یکدیگر پاس داده اند و هیچ کس هم تقصیری به گردن نمی گیرد.

**اقدامات موثر در جهت تامین برق مطمئن
حسن کریمی؛ مدیر عامل برق منطقه ای استان خوزستان از اقدامات موثر در جهت تامین برق مطمئن و پایدار روی شبکه برق اهواز از سال گذشته تاکنون خبر داده و اذعان می کند: لازم است به منظور حفظ و استمرار خدمات رسانی مطلوب در سال آینده بستر های زیر ساختی، شناسایی و فراهم شود.
کریمی تامین برق در 5 منطقه پر بار در سطح کلانشهر اهواز را ضروری دانسته و می افزاید: در تابستان گذشته ما در تامین برق شهروندان با مشکل مواجه بوده ایم که تمام تلاش ها بر این است تا با برنامه ریزی مشترک همکارانمان در شرکت برق منطقه ای خوزستان نسبت به مرتفع نمودن و تقسیم بار و همچنین تامین ظرفیت کافی اقدامات لازم را بعمل آوریم.

**مردم از نور پردازی اهواز رضایت ندارند
محمد رضا ایزدی، یکی از اعضای شورای کلانشهر اهواز در مصاحبه با خبرنگار قدس عدم نورپردازی و روشنایی مطلوب در شهر اهواز را معضلی می داند که باید به آن توجه کرد و اظهار می کند: اهواز در حدود 9 ماه سال گرم است و به همین دلیل مردم فقط شب می توانند برای تفریح گردش و دور همی از منزل بیرون روند بنابراین نیاز است شبها مثل روز روشن باشد وحتی از لحاظ نورپردازی در شب زیبا باشد.
ایزدی با اشاره به اینکه نورپردازی باعث می شود مردم در مراجعت به فضاهای آزاد شهری به جای مواجه شدن با تاریکی و ظلمات با زیبایی ها رو به رو شوند، یادآور می شود: هر چند که امسال در چهار ماه اخیر نسبت به سالهای قبل نور خیابان ها، مکان های تفریحی و پلها بهتر شده اما مورد رضایت مردم نیست.

او لازم می داند، مسئولین شرکت توزیع نیروی برق اهواز تلاش بیشتری برای جلب رضایت مردم داشته باشند و ادامه می دهد: شهرداری نیز در بخش های مربوط به نورپردازی ها باید بهترعمل کنند، چرا که رضایت مردم علی رغم تمام تلاش‌ها کماکان جلب نشده و نیاز به کار بیشتری است.

**خاموشی قسمت همه نیست
بهتر است بدانید خاموشی های شهری قسمت همه شهر نیست و در بسیاری از مناطق همین شهر اهواز که ساخت و سازهای مدرن در حال انجام است ، نورپردازی گسترده مجتمع های مسکونی بدون سکنه، دیده می شود که فقط در راستای جذب مشتری است.
7158/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.