مسعود اسدی شنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به افزایش آب خروجی سد دز، اظهار داشت: هزاران هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان های دزفول، شوش، شوشتر، اهواز و باوی به زیر آب رفته است.
وی افزود: این دومین بار در سه سال گذشته است که به دلیل سوءمدیریت در سد دز، کشاورزان حاشیه رودخانه دز خسارت های سنگینی را متحمل می شوند، این در حالیست که به رغم وعده ها هنوز هیچگونه خسارتی بابت سیل سال 1395 به کشاورزان پرداخت نشده است.
رئیس خانه کشاورز خوزستان گفت: در حال حاضر صدها ایستگاه پمپاژ آب برقی و دیزلی و خطوط انتقال آب و هزاران هکتار از زمین های کشاورزی حاشیه دز به زیر آب رفته و خسارت سنگینی به کشاورزان تحمیل شده است.
به گفته وی، اراضی خسارت دیده زیر کشت گندم بوده و با توجه به اینکه بیشتر مزارع در مرحله «پنجه زنی» هستند، یک روز آبگرفتگی به نابودی کامل آنها منجر خواهد شد.
وی تصریح کرد: بر اساس اطلاعات موثق، برخی کارشناسان و مدیران و مسئولان سازمان آب و برق خواهان تخلیه تدریجی آب سد دز و با حجم 500 مترمکعب از 2 هفته پیش بودند ولی معاونت سد و نیروگاه های این سازمان که متولی تولید برق است، با این پیشنهاد مخالفت کرده و از تخلیه آب جلوگیری کرده است، در نتیجه در پی بارندگی های اخیر و افزایش حجم سد و پر شدن سد دز ناچار به تخلیه ناگهانی آب سد با دبی یک هزار و 500 مترمکعب برثانیه می شوند که منجر به خسارت سنگین به کشاورزان می شود.
اسدی ادامه داد: در اینجا قصور استانداری خوزستان، مدیریت سد دز و معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق به عنوان معاونتی که باید بر نظر کارشناسی خود مبنی بر تخلیه تدریجی سد پافشاری می کرد و زیربار نظر کسانی که تولید برق را در اولویت دارند، نمی رفت نیز محرز و مسجل است.
وی با اشاره به اینکه بیشتر خسارات وارده به ایستگاه های پمپاژ و کانال های آبرسانی و مزارع کشاورزان به علت عدم مدیریت صحیح بوده، خواستار اعزام هیاتی از وزارت نیرو و سازمان آب و برق خوزستان ظرف 24 ساعت آینده شد تا با همکاری شورای هماهنگی تشکل های کشاورزی استان، این مساله را بررسی و جبران خسارت کنند.
اسدی تاکید کرد: با توجه به عدم جبران خسارت سیل 1395به کشاورزان، در صورتی که این اقدام صورت نگیرد، شورای هماهنگی تشکل های کشاورزی ظرف 48 ساعت آینده تصمیمات جدیدی اتخاذ خواهد کرد.
با وجود پیگیری خبرنگار ایرنا، حاجی زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان، حسونی زاده معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق، توکلی معاون سد و نیروگاه های سازمان آب و برق و لشکری معاون بهره برداری و حفاظت از منابع آب سازمان آب و برق، پاسخ ندادند.
به گفته حاجی زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان، در پی افزایش ورودی به سد دز، کارگروه مقابله با سیلاب از 40 روز پیش در استانداری تشکیل شده است. او گفته است که طی این مدت، به صورت مستمر خروجی از سد زیاد شده و تا حدود 500 تا 600 متر رسیده، همچنین از 26 دی ماه که ورودی سد دز به حدود 2 هزار و 400 متر مکعب بر ثانیه افزایش یافته، خروجی آب به یک هزار متر مکعب بر ثانیه رسیده است.
بر اساس اعلام جهاد کشاورزی خوزستان، خسارت وارده به بخش کشاورزی، ناشی از سیل و طغیان رودخانه دز در سال 1395، چهار هزار و 810 میلیارد ریال بوده است.

/6002/9754
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.