به گزارش ایرنا کیامرث حاجی زاده پنجشنبه در حاشیه ستاد مدیریت بحران استان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از آنجایی که شدت بارندگی های اخیر در لرستان و بخش هایی از استان از جمله شمال و شمال شرق زیاد بوده میزان آورد رودخانه دز به شدت افزایش یافته است.
وی افزود: از چهارشنبه شب که ورودی سد دز به حدود 2 هزار و 400 متر مکعب افزایش یافته خروجی به یک هزار متر مکعب رسید.
حاجی زاده ادامه داد: با برنامه ریزی های صورت گرفته در طی 40 روز اخیر، به صورت مستمر خروجی از سد را زیاد کردیم که سازمان آب و برق تا حدود 500 تا 600 متر افزایش داده است.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان بیان کرد: از حدود 40 روز پیش کارگروه مبارزه با سیلاب استان تشکیل شد و تمام فرمانداران و اعضای شورای مدیریت بحران استان و شهرستان های حوزه آبریز دز به حالت آماده باش درآمدند و تا عادی شدن شرایط باید پای کار باشند.
وی گفت: اخطاریه های لازم برای اتخاذ تمهیدات لازم به ویژه در روستاها و بخش کشاورزی حاشیه رودخانه دز در مقطع دزفول ، شوش، شوشتر، شعیبیه ، باوی، اهواز و کارون صادر شد و ستاد بحران نیز تشکیل شده است.
حاجی زاده اضافه کرد: تا کنون مشکلی حادی ایجاد نشده و فقط چند مورد آبگرفتگی در برخی روستاها با تلاش نیروهای امدادی برطرف شد.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان اظهار داشت: بنیاد مسکن، آب و برق، حمل و نقل جاده ای، شرکت های نفت و توسعه نیشکر و صنایع جانبی همه امکانات و تجهیزات را بسیج کردند و امید است با استفاده حداکثراز این امکانات از خسارت وارده به روستاییان جلوگیری کنیم.
وی به مردم به ویژه روستاییان، عشایر و کشاورزان توصیه کرد: تا اطلاع ثانوی از نزدیک شدن به مسیل ها و حاشیه رودخانه دز جدا خودداری کرده و به اخطارها و هشدارهای فرمانداران و اعضای شورای مدیریت بحران توجه کنند.
حاجی زاده تاکید کرد: در صورت نزدیک بودن روستایی به حاشیه رودخانه و مصوب شدن تخلیه و اسکان موقت ساکنان آنها تا رفع خطر، همکاری های لازم انجام شود چون اولویت حفظ جان و سلامتی مردم است.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان از برخی مدیران برای حضور نداشتن در نشست های مدیریت بحران گلایه کرد و در خواست کرد در زمان آماده باش هیچ مدیری از استان خارج نشود.
وی بیان کرد: امکانات برای ایمن سازی روستاها و رفع مشکلات در زمان بحران تنها بر عهده یک سازمان نیست بلکه همه ارگان ها باید امکانات خود را پای کار ببرند.
حاجی زاده اضافه کرد: نباید به سمتی برویم که همه تقصیرها بر دوش یک دستگاه باشد چون همه دستگاهها برخی جاها کم کاری کرده اند و نهادهای نظارتی نیز باید محکم تر برخورد کنند.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: مساله اصلی این است که رودخانه ها نگهداری و لایروبی نشدند و و لازم است در این خصوص اقدامات موثر تری صورت گیرد و در صورت نیاز به اعتبار، تقاضای تامین آن را اعلام کنند.
وی اظهار داشت: یک کمیته در ستاد بحران تشکیل می شود که تا عادی شدن شرایط مدیران یا معاونان تام الاختیاردستگاههای ذیربط مستقر شده و آماده باش باشند.
سد دز با 203 متر ارتفاع در زمان ساخت در سال 1342 به عنوان ششمین سد جهان و در حال حاضر به عنوان پنجاهمین سد بلند جهان شناخته می شود.
سد بتنی دز برق آبی است که 125 هزار هکتار از زمین های پایین دست را آبیاری می کند و نقش مهمی در کنترل سیلاب های بالادست دارد.
دریاچه این سد 65 کیلومتر طول و 225 هزار کیلومتر مربع مساحت داشته و گنجایش نهایی آن 3،3 میلیارد متر مکعب است.
بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی خوزستان در هفته جاری 2 سامانه بارشی خوزستان را فرا گرفت که نخستین سامانه از اوایل روز یکشنبه تا اوایل روز سه شنبه و سامانه دوم از اواخر روز سه شنبه بر خوزستان حاکم شد.
امروز نیز به علت استقرار سامانه دوم بارشی بر روی استان رگبار، رعد و برق و گاهی ریزش تگرگ و وزش باد شدید در ساعاتی به ویژه در نیمه شرقی و شمال شرقی پیش بینی می شود.
میزان بارندگی از ابتدای سال آبی جاری(اول مهر) تا 26 دی ماه در حسینیه اندیمشک به میزان 691.9 میلیمتر ، ایذه 477.5، دهدز 467.3، بهبهان 408.7، هندیجان 383، لالی 379، شوش 366.3، دزفول 363.6، آغاجاری 360.4، مسجدسلیمان 345.2، گتوند 322.3، امیدیه 299.8، ماهشهر 296، شوشتر 267.9، اهواز 248.4، رامهرمز 232.4، بستان 205.1، شادگان 188.3، کشاورزی اهواز 186 و آبادان 113.3 میلیمتر ثبت شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان نیز در این نشست اظهار داشت: کلیه محورهای اصلی به جز اندیکا به شهرکرد باز هستند و با ریزش های زیادی در برخی محورها روبرو شدیم اما با کمک همکاران جمع آوری شد.
غلامعباس بهرامی نیا ادامه داد: دیشب در محور هفتگل، باغملک، باغملک، ایذه و ایذه به دهدز ریزش های زیادی اتفاق افتاد که از آن جمله سنگ بزرگی به بدنه یک اتوبوس برخوردکرد اما تلفاتی نداشت و مسافران را به مقاصد آنها اعزام کردیم.
وی گفت: محورهای روستایی زیادی در شهرستان های مسجد سلیمان، لالی، دزفول، باغملک و ایذه خسارت دیدند و تلاش برای بازگشایی محورهای روستایی ادامه دارد.
3004/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.