محمد اسلامی پنجشنبه در جریان بازدید از پروژه های بندر و دریانوردی خرمشهر در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا پروژه اتصال خط ریلی خرمشهر - بصره یکی از پروژه های مهم و اولویت وزارت راه و شهرسازی بیان کرد و گفت: این پروژه مورد تاکید رئیس جمهوری است اینکه بتوانیم خط راه آهن را از خرمشهر از طریق شلمچه و عبور از اروند به بصره به خط راه آهن عراق متصل کنیم توافقات اولیه آن انجام شده است.
وی با بیان اینکه ما آماده جذب سرمایه گذاری و تامین مالی خواهیم داد، گفت: برای جذب سرمایه گذاری و تامین مالی این پروژه توافقاتی انجام گرفته و از طریق وزیر امور خارجه هفته جاری این موضوع دنبال شد و تفاهمنامه ها را با سرمایه گذاران امضاء شد.
اسلامی افزود: امیدواریم هماهنگی ها هر چه سریعتر نهایی شود و خط راه آهن 35 کیلومتری و به علاوه پل ارتباطی روی اروند هر چه سریعتر شروع کنیم و تبادلات کالا و جا به جایی مسافر از طریق ریل به کشور عراق سریعتر صورت گیرد.
وی ادامه داد: پروژه راه آهن خرمشهر - بصره باید سال گذشته شروع می شود و الان منتظر هماهنگی های نهایی در مذاکرات هفته جاری وزیر امور خارجه با دولت عراق هستیم.
وی گفت: مذاکرات سودمند بوده و ما امیدواریم تصمیم نهایی اتخاذ شود بتوانیم عملیاتی را شروع کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سفر خود به خوزستان گفت: امروز برای بازدید از پروژه ها و برنامه های در دست اجرا و دیدن قابلیت های و ظرفیت هایی که در بنادر و دریانوردی خرمشهر و آبادان وجود دارد رسیدیم .
اسلامی با بیان اینکه ما دنبال این هستیم که کاستی ها و موانع پروژه های رصد کنیم، گفت: در بحث راه ، بندر، مسکن و شهرسازی و بافت های فرسوده بندر امام خمینی(ره) و ماهشهر را بازدید کردیم و امروز در بندر خرمشهر هستیم.
وی افزود: نکته مهمی که وجود دارد ما بتوانیم فرصت کسب و کار و تنوع بخشی به فعالیت ها را برای تقویت قدرت لجستیک کشور به نحوی که تولید بار و فرآوری وجود داشته باشد، شرایط را فراهم کرد و با استطاعت و ظرفیتی که در پس کرانه ها که همواره بشود از طریق فرآوری و تبدیل و ارسال کالاها به مقاصد مختلف چه وارداتی و صادراتی بشود نقش ایفا کرد.
وی ادامه داد: بحث پیوستن شبکه ریلی به لجستیک به نحوی بشود بار را از طریق ریل به مقاصد رساند که هم بخش مسافربری و هم باربری بتواند یک تحولی در ارسال و مراسلات و در تبادلات تجاری و مسافری ایجاد کند.
وی در خصوص پروژه چهاربانده کردن مسیر جاده خرمشهر - اهواز ردیفی ندارد
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لایروبی اروند گفت: در رابطه با لایروبی اروند سهم خود را شروع کردیم و خارج سازی مغروقه ها در حال انجام است و مهم این است که بتوان از طریق دیپلماسی وزارت امور خارجه و با کشور دوست و برادر عراق هماهنگی را انجام دهند که آبراهه تاریخی همانند پیوند قلب ایران و عراق است انشاالله شاهد باشیم همه مسیر لایروبی شود و طرفین کشتیرانی مانند سال های گذشته در این آبراه شاهد باشیم.
وی ادامه داد: مشکل اعتباری ندارد و سهم خود در مرز ایران پروژه فعال است و سهم دولت عراق باید تعیین تکلیف شود.
7100/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.