عبدالزهرا سنواتی روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا ادامه داد: شرکت های بزرگ ملی همچون شرکت نفت، صنایع فولاد، پتروشیمی ها و صنعت نیشکر نیز با در پیش گرفتن برخی سیاست های نادرست، سبب عدم توسعه کلانشهر اهواز شده اند یکی از پیامدهای حضور این شرکت ها مهاجرت افراد جویای کار است.
سنواتی تاکید کرد: این افراد به کلانشهر اهواز احساس تعلق ندارند و نه تنها عوارض و مالیات خود را پرداخت نمی کنند بلکه به این شهر نگاهی کارگاهی دارند، از سویی دیگر نبود زیرساخت های رفاهی، اقتصادی و فرهنگی سبب مهاجرت نخبگان از این شهر شده است.
وی آمار رسمی حاشیه نشینی در کلانشهر اهواز را 400 هزار نفر عنوان کرد و افزود: معتقدم آمار واقعی بیش ازاین است و حدود نیمی از جمعیت کلانشهر اهواز درگیر با مساله حاشیه نشینی هستند.
سنواتی اظهار داشت: این افراد در مناطقی که فاقد هرگونه خدمات رفاهی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است مستقر می شوند و پس از آن انتظار دارند شهرداری تمام امکانات را در آن نقاط احداث کند این درحالیست که تنها منبع درآمدی شهرداری اهواز عوارض شهروندان است.
وی عنوان کرد: افراد ساکن در مناطق حاشیه ای به دلیل عدم احساس تعلق به شهر نه تنها عوارض و مالیات پرداخت نمی کنند بلکه در صورت وجود شرایط حتی دست به تخریب اموال عمومی نیز می زنند، لذا لازم است با تقویت هویت شهروندی این نگرش را تغییر دهیم.
به گفته وی راه حل حفاظت از اموال عمومی توجه به بحث محله محوری است زیرا اگر شهروندان احساس کنند که این اموال از محل پرداخت عوارض آنها پرداخت شده است قطعا در جهت حفظ آنها بر می آیند.
وی گفت: دسترسی مردم به شهرداری ها بیش از سایر دستگاه ها است به همین جهت برای بیان مشکلات مختلف از جمله بهداشت، آب شرب و فاضلاب و سایر زیرساخت ها نیز به شهرداری اعتراض می کنند، از سویی دیگر شرکت های بزرگ ملی همچون شرکت نفت نیز به تعهدات اجتماعی خود عمل نمی کنند.
رییس شورای شهر اهواز در بخشی دیگر از سخنان خود در خصوص مشکل دفع آب های سطحی دراین شهر خاطر نشان کرد: طبق برآوردها ساخت شبکه دفع آب های سطحی به بیش از چهل هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که تامین این رقم کلان تنها با همکاری دولت میسر است.


**معضلات شهر تنها بر دوش شهرداری
رییس شورای شهر اهواز با انتقاد از عدم همکاری سازمان ها و دستگاه ها در انجام برخی امور اظهار داشت: به طور نمونه در بحث متکدیان و افراد گرفتار آسیب های اجتماعی دستگاه ها و سازمان های بسیاری دخیل هستند اما هیچ کدام به طور شایسته ای به وظایف خود عمل نمی کنند.
وی ادامه داد: در ساماندهی مشاغل مزاحم نیز برای دستگاه های مختلف همچون پلیس راهور، نیروی انتظامی و راه و شهرسازی وظایفی تعریف شده است اما تمام کار بر دوش شهرداری است.
سنواتی خاطرنشان کرد: باید فرهنگ مطالبه گری در بین شهروندان اهوازی نهادینه شود و آنها نسبت به انجام این امور توسط شهرداری اعتراض کنند زیرا این اقدامات با هزینه خود آنها صورت می گیرد درحالی که تمام دستگاه ها اعتبار مشخصی برای انجام وظایف مشخص شده دارند.
وی راه حل این مساله را تصویب لایحه مدیریت شهری دانست و گفت: در این صورت بودجه اقدامات به شهرداری تعلق می گیرد و ان زمان می توان به صورت صحیحی شهر را مدیریت کرد.
رییس شورای شهر اهواز با اشاره به وجود چاله های بسیار در سطح شهر گفت: دستگاه های مختلف آسفالت خیابان ها را تخریب می کنند و سپس شهرداری مجبور به ترمیم انها می شود زیرا آنها حاضر به قبول مسئولیت های خود نیستند.

**بروکراسی مانع سرمایه گذاری در اهواز
وی با اشاره به محدود بودن منابع مالی شهرداری اهواز گفت: تنها راه موثر برای توسعه این کلانشهر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است به همین جهت 22 فرصت سرمایه گذاری برای اهواز تعریف شده که پنج مورد از آنها نیز در شورای عالی سرمایه گذاری به تصویب رسید.
سنواتی اظهار داشت: بخش خصوصی براساس تجارب گذشته خود از وجود بروکراسی در روند اخذ مجوز در کلانشهر اهواز هراس دارد، سرمایه گذاران حدود 6 ماه تا یکسال را باید صرف اخذ مجوزهای لازم کنند که این مساله به لحاظ اقتصادی به ضرر آنهاست.
وی خاطر نشان کرد: صدور مجوز نیازمند اخذ استعلام از دستگاه های مختلف است اما شهرداری برای تسریع در این روند از طریق سازمان های مربوطه اقدام می کند.

**شهردار روحیه مشارکت با شورا را ندارد
وی با اشاره به اینکه فلسفه ایجاد شوراهای شهر تقسیم قدرت است اظهار داشت: انتخاب یک شهردار توانمند برای مدیریت شهر، نظارت بر عملکرد شهرداری و اصرار بر شفافیت اقدامات و برنامه ریزی های سازمان های مختلف شهرداری از جمله وظایف نهاد شورای شهر است.
وی ادامه داد: 6 ماه نخست ابتدایی کار شورای پنجم شهر اهواز مشکل خاصی وجود نداشت اما به مرور زمان شاهد بروز مسائلی بودیم که از جمله آن عدم تناسب روحیه شهردار با کار شورایی است.
سنواتی با اشاره به اینکه شورای شهر در حد قانون موظف و حق نظارت بر عملکرد شهردار را دارد تصریح کرد: اگر شهردار اهواز این مساله را نپذیرد قادر به ادامه همکاری نخواهد بود.
وی گفت: شهردار اهواز در چند نوبت درخواست استعفای خود را مطرح کرد اما اعضای شورای شهر به دلیل شرایط موجود در شهر نپذیرفتند اما اگر این درخواست استعفاها سبب بهبود خدمات رسانی به شهروندان شود قطعا تصمیم شورای شهر تغییر می کند.
رییس شورای شهر اهواز ادامه داد: اعضای شورای شهر اعلام کرده اند که شهردار تا زمانی که مایل به همکاری باشد می تواند در این سمت باقی بماند اما این مساله نمی تواند مانع وظیفه نظارتی شورای شهر باشد.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود درخصوص پروژه های نیمه تمام سطح شهر تصریح کرد: تکمیل این پروژه های ناقص یکی از اولویت های اصلی است و تا زمان به سرانجام رساندن آنها به دلیل حفظ بیت المال نمی توان پروژه جدیدی تعریف کرد.
9887/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.