به گزارش ایرنا یداله مهرعلیزاده چهارشنبه در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان خوزستان در سالن اجتماعات منطقه آزاد اروند در شلمچه اظهار داشت: طبق محاسبات بانک مرکزی نرخ تورم در استان خوزستان چهاردرصد از میانگین کشوری بالاتر است.
وی همچنین در این نشست بر توسعه صادرات به ویژه در استان خوزستان تاکید کرد و گفت:
برای توسعه صادرات ضمن هماهنگی لازم با دستگاههای اجرایی متولی صادرات باید برای ارتباط با کشور عراق در سطح وزارت امور خارجه پیگیری شود تا مقام های سیاسی عراق نسبت به همکاری متقابل ترغیب شوند.
مهرعلیزاده افزود: مرز چذابه و شلمچه در حوزه صادرات غیر نفتی جایگاه مهم و استراتژیکی دارد و می تواند در کاهش آثار تحریم ها موثر باشند.
وی تدوین نقشه راه توسعه صادرات را مهم دانست و گفت: تدوین نقشه راه توسعه صادرات و تاثیر آن بر تحریم ها و فشارهای درونی و ناهماهنگی ها باید دیده شود.
مهرعلیزاده افزود: نقشه راه توسعه صادرات استان خوزستان در نشست های بعدی مطرح خواهد شد و در مقابله با تحریم در خوزستان استراتژی ها و راهبردهای پیش بینی شده است.
وی بهبود اوضاع اقتصادی دغدغه همه مسئولان دانست و گفت: اتاق های بازرگانی نقش موثری در توسعه صادرات دارند و انتظار می رود در روند توسعه صادرات فعالیت گسترده ای داشته باشند و کارگروه ویژه ای برای ساماندهی و رفع مشکلات مرزها تشکیل دهند.
مهرعلیزاده گفت: صادرات به لحاظ ارتباط درآمد ملی و استانی در شاخص های اقتصادی برای همه مسئولان استان خوزستان اهمیت دارد.
قائم مقام معاون هماهنگی امور اقتصادی و‌ توسعه منابع استانداری خوزستان در بخش دیگری بر کیفیت ظاهری و محتوایی برگزاری نمایشگاهها تاکید کرد و گفت: نمایشگاه ها باید در شان استان خوزستان باشد و برنامه ریزی قبلی برای برگزاری نمایشگاه ها ضروری است.
مهرعلیزاده با بیان اینکه در حال حاضر ارزیابی و پایش از نمایشگاههایی که در استان خوزستان برگزار شده در دست ما نیست گفت: برگزاری نمایشگاه باید سهمی در توسعه استان خوزستان داشته باشد و تاثیر آن در حوزه سرمایه گذاری، اشتغال، پروژه های جدید و کیفیت نمایشگاه دیده شود لذا باید حوزه ای برای رصد و تاثیر نمایشگاهها بر توسعه اقتصادی خوزستان در نظر گرفته شود.
ناظر گمرکات استان خوزستان در این نشست از کسب رتبه سوم کشوری خوزستان در حوزه صادرات بیان کرد و گفت: استان خوزستان بعد از بوشهر و هرمزگان در حوزه صادرات از لحاظ وزنی و ارزشی جایگاه سوم را دارد.
غلامرضا بلوطی میرزا افزود: در بحث واردات به لحاظ وزنی در کشور رتبه نخست را داریم و از لحاظ ارزشی استان هرمزگان اول، استان تهران دوم و استان خوزستان سوم را داشته است.
وی 21 هزار میلیارد ریال درآمد گمرکات خوزستان در 9 ماهه امسال را عنوان کرد و گفت: این میزان درآمد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 13 درصد کاهش نشان می دهد.
بلوطی میرزا از بندر امام خمینی(ره) به عنوان بندری که بیشترین سهم درآمدی گمرکات خوزستان داشته است معرفی کرد و گفت: در 9 ماهه امسال بندر امام خمینی(ره) از 9 میلیون تن کالا سه میلیارد و 908 میلیون دلار در آمد کسب کرده است.
وی علت کاهش درآمد در استان خوزستان را ممنوعیت برخی کالاها بیان کرد و گفت: یکی از درآمدهای عمده گمرکات استان خوزستان واردات خودرو و کالاهای لوکس بود که در حال حاضر ممنوع شده و تاثیر منفی بر درآمد گذاشته است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر گفت: در مرز شلمچه با وجود زیرساخت های مناسب و همجواری با کشور عراق شاهد کاهش مداوم صادرات در سال های اخیر به صورت مستمر هستیم .
هانی فیصلی علل کاهش صادرات از مرز شلمچه را عدم اعمال قوانین به شکل یکسان در مرزهای مختلف کشور بیان کرد و گفت: ما به عنوان بخش خصوصی در خرمشهر انتظار داریم تعامل ویژه ای بین بخش خصوصی و دولت ایجاد شود.
وی نبود هماهنگی لازم جهت امنیت صادرات را از مهمترین عوامل کاهش صادرات در مرز شلمچه دانست و گفت: تامین امنیت بازرگانان و صادرکنندگان و امنیت کالا در مرز شلمچه لازم و ضروری است.
فیصلی عدم تطابق ساعت کاری گمرک طرف عراقی و ایرانی را از مشکلات مهم مرز شلمچه عنوان کرد و گفت: با توجه به منطبق نبودن ساعت کاری گمرک عراق و ایران در گشودن مرز تاخیر می افتد و این امر موجب انتظار طولانی رانندگان در مرز می شود.
وی نبود مدیریت متمرکز و عدم اجرای مصوبه شورای امنیت ملی در نحوه ساماندهی مرزی را از دیگر مشکلات مرز شلمچه بیان کرد و گفت: ورود افراد کارگرنما به محوطه بارانداز تجاری موجب سلب آرامش و امنیت در این مرز شده است.
معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار منطقه آزاد اروند در این نشست اظهار داشت: تا زمانی که مدیریت واحد در مرز شلمچه اعمال نشود مشکلات به قوه خود باقی خواهد ماند.
سیدعلی موسوی گفت: در منطقه آزاد اروند تمام زیرساخت های لازم ایجاد شده و این آمادگی را دارد تا با اعمال مدیریت صادرات غیرنفتی و صادرات خدمات فنی و مهندسی و ورود مسافران مرزی را ساماندهی کند.
وی افزود: بر اساس انعقاد تفاهمنامه ای که با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی داشتیم مجوز برگزاری چهار نمایشگاه تخصصی داده شد.
موسوی اظهار داشت: با توجه به سیاست سازمان منطقه آزاد اروند کار به بخش خصوصی واگذار می شود البته کمیته های مختلفی تشکیل شده است.
مدیر عامل نمایشگاههای بین المللی خوزستان در این نشست گفت: سالانه بالغ بر 2هزار و 500 شرکت کننده از سراسر کشور در نمایشگاه بین المللی استان خوزستان از تخصص های مختلف شرکت می کنند و بالغ بر یک میلیون و 200 هزار نفر بازدید کننده دارند.
رحیم جلیلی با بیان اینکه هر ساله بالغ بر 150 نفر از تجار و بازرگانان خارجی از بخش های مختلف نمایشگاهی خوزستان دیدن می کنند، گفت: امسال تحریم بر برگزاری نمایشگاه و بخش های آن تاثیر منفی داشته و این امر موجب شده در برخی از موضوعات نمایشگاهی بین 30 تا 40 درصد کاهش متراژ و بازدیده کننده شاهد باشیم.
وی افزود: با توجه به اهمیت و حمایت کالاهای ایرانی تقویم امسال را تهیه و تنظیم کردیم 35 موضوع نمایشگاهی داریم و همچنین 6 موضوع نمایشگاهی جایگزینی در نظر گرفته شده است.
جلیلی مهمترین موضوعات نمایشگاهی را مبلمان شهری و تجهیزات پارک های شهری، تجهیزات پزشکی، صنایع دارویی، صنعت ، نفت و گاز، پتروشیمی، بیان کرد و گفت: نمایشگاه صنعت ساختمان، نمایشگاه هفته پژوهش و علم و فناوری، نمایشگاه قطعات خودروهای سبک و سنگین، ماشین آلات، دام و طیور، گل و گیاه از دیگر نمایشگاههای مهم در استان خوزستان در تقویم امسال دیده شده اند.
وی ادامه داد: نمایشگاه پتروشیمی خوزستان به لحاظ اهمیتی که دارد عضو انجمن نمایشگاههای جهان شد.
فرمانده هنگ مرزی خرمشهر ضمن انتقاد از ساماندهی نشدن آژانس های مسافری در مرز شلمچه گفت: تا این لحظه حدود 120 نفر راننده آژانس مسافری غیرمجاز در مرز فعالیت دارند و متاسفانه تاکنون هیچ کسی در این خصوص به هنگ مرزی معرفی نشده است.
سرهنگ منصوررضا عزیزی افزود: اکنون که میزبان اتباع عراقی هستیم تامین و ساماندهی آژانس های مسافری در شلمچه ضروری است.
در این نشست مقرر شد تا در زمینه مدیریت واحد در مرزهای شلمچه و چذابه اقدام شود.
مرز شلمچه که در فاصله 15 کیلومتری خرمشهر و 20 کیلومتری بصره عراق قرار دارد نقش مهمی در مبادلات تجاری ئ مسافری با کشور عراق دارد.
7100/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.