سید کریم حسینی از فعالان سیاسی اجتماعی عرب های کشورمان که اکنون رئیس جمنا در خوزستان هم هست، می گوید: خوزستان در برهه های مختلف از همه امتحاناتش سربلند خارج شده و این خود مایه سربلندی استان و امیدواری نسبت به آینده است.
وی به طمع دشمنان خارجی به کشور اشاره کرد و با بیان اینکه دشمن نگاه ویژه به ایران دارد ، یادآور شد که دشمنان برای ضربه زدن به کشور از خوزستان شروع خواهند کرد، همانند جنگ تحمیلی ، به همین دلیل خوزستان قلب تپنده و نگین درخشان کشور است و نقطه قوت خوزستان نیز امروز این است که همواره عزت کشور را حفظ کرده است.
معاون سیاسی پیشین استانداری خوزستان ، مردم این دیار را همواره در صف اول دفاع و خط مقدم نبرد با دشمنان و مشکلات کشور توصیف و تاکید کرد که به همین دلیل مردم را باید به آینده بهتر امیدوار کنیم.
وی در توضیح بیشتر افزود: اگر یک روز خطوط دفاعی در خوزستان بود و خوزستانی ها در خط مقدم نبرد بودند، امروز نیز در خطوط دفاعی در خارج از مرزها و در دفاع از مقدسات و حرم اهل بیت(ع) بازهم خوزستانی ها حضوری پر رنگ دارند.
این فعال سیاسی و اجتماعی منابع انسانی را مهمترین ثروت استان خوزستان توصیف کرد که به گفته وی در کنار منابع سرشار انرژی ، بنادر و مرزهای دریایی به نقطه قوت استان تبدیل شده است و امروز خوزستان بزرگترین مراکز علمی و دانشگاهی ، حوزه های علمی ، دانشمندان و اساتید علمی دارد که با این داشته ها می تواند به آینده امیدهای زیادی داشته باشد.
حسینی معتقد است: مزیت ها، برتری ها و شکوفایی خوزستان هم برای خودش و هم برای کل کشور منافع بزرگی خواهد داشت.
'وقتی مزیت های استان خوزستان را مانند، آب، مرزهای طولانی آبی و خاکی و دریایی، شرکت ها و کارخانجات بزرگ نفت و پتروشیمی، پالایشگاه و استعداد عظیم کشاورزی را در کنار منابع انسانی و فکری خوبی که دارد قرار دهیم، این استان به طور قطع آینده ای درخشان خواهد داشت، اما این امر نیازمند یک برنامه عملیاتی و قابل اجرا و مدیریتی هنرمند است.'
این فعال اجتماعی در خوزستان اما به مشکلات و معضلات استان هم اشاره کرد و گفت: اعتقاد دارم مشکل مدیریتی و بیکاری دو مشکل اساسی و فوری استان است ؛ این اولویت ها هم نه قومی است و نه مذهبی، بلکه خواسته همه اهالی و ساکنان استان است.
حسینی ، خوزستان را جزو جوانترین استان های کشور معرفی کرد که این نیز از مزیت های استان است، اما در عین حال فرصت های شغلی برای جوان های این استان هم اندک است و یا وجود ندارد.
به گفته وی ، شغل که باشد از میزان آسیب های اجتماعی کاسته می شود و جامعه را واکسینه می کند و به تبع آن هزینه های دولت را نیز در ابعاد مختلف امنیتی و انتظامی کاهش می دهد؛ مانند سرقت، تراکم جمعیت زندان ها، دادگاه ها ، خانواده های بی سرپرست و صدها معضل اجتماعی که همگی از بیکاری ریشه می گیرد.
معاون پیشین استانداری خوزستان در بیان راهکاری برای حل این معضلات هم گفت، چگونه هنگام جنگ و دفاع مقدس، شوراها و ستادهای بحران مختلفی تشکیل می شد تا بتوانند بحران را مدیریت کنند، حالا هم بحران بیکاری داریم که لازم است ، ستادهای ویژه و تخصصی تشکیل و سازوکارهای عملی برای مهار این معضل اجتماعی پیدا شود.
حسینی در پاسخ به این نکته که 'بسیاری از معضلات مانند گرانی و بیکاری، مباحثی ملی است و مختص فقط خوزستان نیست'، گفت: قبول داریم که بحث ملی است و محلی نیست، اما به سه دلیل می بایست این استان را از سایر نقاط مستثنی کرد؛ اول اینکه خوزستان به واسطه جنگ تحمیلی و معضلات بی شمارش از فرصت هایی که سایر استان ها طی 40 سال گذشته از آن برخوردار شده اند، محروم بوده است. ما معتقدیم که خوزستان به خاطر جنگ و محدودیت های سرمایه گذاری ، یک عقب ماندگی از قبل دارد. دوم اینکه فرصت هایی که اینجا داریم مانند خاک حاصلخیز، نفت و گاز و کارخانجات ، بنادر و مرزهای متعدد، مردم نظاره می کنند و به همین دلیل سطح توقعات و انتظارات هم به تبع آن بالاست.
' قبول داریم که بیکاری یک معضل ملی است و اعتقاد داریم که باید برای کل کشور چاره جویی شود، اما فراموش نکنید که اگر بیکاری در سایر نقاط کشور در حد دغدغه است، در خوزستان به بحران نزدیکتر است، چرا که دشمن در کمین نشسته است.'
حسینی درادامه بحث خود به اعتراضات کارگری اشاره کرد؛ مشکلی که به گفته بسیاری از ناظران و اهل فن، با درایت دستگاه های انتظامی و امنیتی و نیز با کمترین حادثه و هزینه تا اینجا به نتیجه رسیده است.
وی ، ریشه بروز این اعتراضات را در سوء مدیریت دانست و این سوال را مطرح کرد که چرا مشکل اعتراضات کارگری باید بعد از 4- 5 ماه حل می شد و چرا از همان اول برای حل مشکل کارگران تدبیر نشد؟، نمی توانستیم همان اول تدبیر کنیم؟ چطور می توانستیم جنگ تحمیلی را اداره کنیم ، اما در مقابل بیکاری و مسایلی مانند واحدهای در حال تعطیلی منفعل هستیم؟
وی در عین حال این را هم مورد تاکید قرار داد که کارگران هفت تپه و فولاد نه ضد انقلاب بوده اند و نه ضد نظام و با 40 روز اعتراضات مسالمت آمیز شعور و بالندگی خود را به نمایش گذاشتند و نشان دادند که این تحرکات به این دلیل است که مشکل معیشتی دارند.
حسینی ، این نکته را که اعتراضات کارگری به لحاظ امنیتی خوب مدیریت شد، از نطر دور نداشت، اما به این هم اشاره کرد که برخی هم هستند که از خارج تامین مالی می شوند و در کمین فرصت هایی هستند تا این دست تجمعات را به خشونت بکشند.
در ادامه، بحث به حاشین نشین ها در اهواز کشیده شد، پدیده ای که هم در کشور عمومیت دارد و هم زیبنده استانی برخوردار مانند خوزستان نیست. حسینی در این خصوص گفت تفاوت حاشیه نشینی در شهرهای خوزستان با سایر استان ها در این است که در سایر نقاط هم قابل پیشگیری است و هم قابل برگشت، اما در اهواز، برگرداندن حاشیه نشین به مراکز اولیه زندگی شان یعنی روستاها ممکن نیست، چرا که تمام زمین های کشاورزی آنان به شوره زار تبدیل شده ، دام ها تلف شده است.
این شخصیت سیاسی استان خوزستان، منطقه آزاد را یکی از فرصت های استان دانست اما در عین حال از عملکرد منطقه آزاد اروند که حدفاصل دو شهرستان خرمشهر و آبادان واقع است، به خاطر آنچه که وی نبود اقدام برای ارایه خدمات و رفع بیکاری منطقه خواند، انتقاد کرد و خواستار نظارت بیشتر بر عملکرد این نهادها شد.
این فعال سیاسی اجتماعی عرب خوزستانی، تنوع قومیتی در خوزستان را یک فرصت خواند که به اعتقاد وی می توان از آن به بهترین شکل استفاده کرد.
وی تاکید کرد:با اطمینان می گویم که در بین توده های مردم استان مشکلی نداریم ، اصلا چیزی به عنوان اختلاف قومیتی دراین استان احساس نمی شود و مردم همانند روزهای دفاع مقدس در کنار هم زندگی می کنند ؛ اما کسانی هستند که با عملکردشان این وضعیت را دامن می زنند و نمود آن را در هنگام انتخابات بیشتر می بینیم.
خبرنگاران ایرنا هفته گذشته سفری پنج روزه به استان خوزستان داشته و با فعالان سیاسی و اجتماعی استان و برخی مسئولان محلی گفت وگو کردند.
1770/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.