دکتر محمد فکور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: بیمار مبتلا به عارضه خار پاشنه، صبح ها یا پس از مدتی استراحت، در شروع بعد از راه رفتن دچار درد می شود که گاهی آنقدر شدید است که در مراحل اولیه لنگ می زند اما پس از کمی راه رفتن درد کاهش می یابد.
وی افزود: محل اصلی درد در کف پا در قسمت جلو و سمت داخل پاشنه است و در این عارضه اختلال در تعادل عضلات ساق و کف پا ایجاد می شود که به دلیل انقباض غیر طبیعی، قابلیت ارتجاع آنها کاهش پیدا می کند و کل وزن و حرکات فرد روی نیام کف پا قرار می گیرد و باعث التهاب در نیام کف پا می شود.
نیام کف‌پایی یک بافت همبند بلند و ضخیم است که زیر پوست کف پا قرار گرفته ‌است.
فکور بیان کرد: گاهی کشش های مکرر در دراز مدت به دلیل رسوب کلسیم، استخوان سازی می کند که در عکس نیز قابل رویت است اما هر بیماری که شکایت از خار پاشنه و درد دارد زائده استخوانی ندارد.
این متخصص ارتوپد در خصوص دلیل ایجاد خار پاشنه گفت: بیماری های روماتیسمی، اشکال در ایجاد تعادل عضلات ساق و کف پا و بیماری های مرتبط با سفتی عضلات از جمله این عوامل است ولی رابطه آن با وزن مشخص نشده است.
وی اضافه کرد: در برخی از افراد درد دیسک کمر در پاشنه پا احساس می شود اما این نوع درد با راه رفتن زیاد تشدید می شود اما درد خار پاشنه در شروع راه رفتن است.
فکور گفت: برخی از افراد مبتلا به بیمار های روماتیسمی در ستون فقرات درد پاشنه دو طرفه دارند که باید توسط پزشک از عارضه خار پاشنه تفکیک شود.
این متخصص ارتوپد بیان کرد: افراد مبتلا به عارضه خار پاشنه برای درمان و بهبود وضعیت خود باید پس از هر استراحت گرما درمانی و هیدرو تراپی(آب درمانی) انجام دهند و از نمک منیزیم استفاده کنند.
وی افزود: این افراد حرکات کششی نیام و عضلات کف پایی و تاندون پشت ساقی را انجام دهند، ضربه گیر در کفش بگذارند، میزان سر پا ایستادن را تنظیم ، و داروی ضد التهاب مصرف کنند.
فکور گفت: اگر با انجام این اقدامات وضعیت بهبود نیافت باید کورتون در محلی که نیام کف پا شروع می شود تزریق شود که تا سه هفته بعد بهبودی آغاز می شود.
این متخصص ارتوپد ادامه داد: اگر پس از 9 تا 12 ماه بهبودی حاصل نشد باید عمل جراحی انجام شود که شانس عود آن زیاداست.
3004/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.