مینوشهر جزیره ای کوچک در فاصله 10 کیلومتری خرمشهر است که با بهره مندی از 15 نهر منشعب از 2 رود اروند صغیر و کبیر از ظرفیت قابل توجهی در بخش کشاورزی برخوردار است.
اجرای طرح آماده سازی زمین های کشاورزی جزیره مینو در قالب بخشی از طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در استان های ایلام و خوزستان ، چشم انداز روشنی را برای توسعه بخش کشاورزی و رونق اقتصاد و کسب و کار در اهالی این شهر کوچک ایجاد کرده است اما کندی روند طرح یکپارچه سازی موجب گله مندی و بلاتکلیفی کشاورزان این منطقه شده است.
مینوشهر دارای 2 هزار هکتار زمین کشاورزی و نخیلات است که قرار بود تمام این مزارع در قالب طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری آماده سازی ؛ تسطیح و زهکشی شوند اما با گذشت سه سال از آغاز این طرح تاکنون 800 هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه زهکشی و تسطیح شده است.
تعدادی از کشاورزان مینوشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه طرح آماده سازی زمین های کشاورزی این شهر در قالب طرح کشاورزی مقام معظم رهبری به خوبی پیش نرفته است اظهار داشتند:با گذشت سه سال از آغاز طرح از سوی موسسه جهاد نصر ، عملیات اجرایی این طرح کشاورزی در این منطقه هنوز به پایان نرسیده است.
یکی از کشاورزان منطقه جرف مینوشهر در این باره گفت: موسسه جهاد نصر از فروردین 1394 زمین های ما را تحویل گرفته و قرار بود پس از اجرای طرح آبیاری و زهکشی در مدت یکسال زمین ها را به کشاورزان تحویل دهد ولی با گذشت سه سال هنوز این طرح به طور کامل اجرا نشده و بسیاری از کشاورزان برای کشت و زرع در بلاتکلیفی بسر می برند.
یاسر حسان دریس که 800 اصله نخل در چهار هکتار زمین در منطقه جرف دارد افزود: موسسه جهاد نصر سه سال است که برای اجرای طرح آبیاری و زهکشی قطعه زمین کشاورزی اینجانب را تحویل گرفته و با بستن انهار بر روی نخل ها باعث خشک شدن اکثر نخل ها شده است.
وی گفت: علاوه بر این 600 اصله درخت انگور، انجیر، زردآلو و یونجه نیز از بین رفت.
حسان دریس اظهار داشت: کشاورزان این منطقه به جز کشاورزی درآمد دیگری ندارند و تنها درآمد آنها محصول خرما و میانکاری بین نخیلات است.
وی گفت: در این چند سال فعالیت کشاورزی در مینوشهر به واسطه فعالیت موسسه جهاد نصر متوقف شده و خسارت جدی به کشاورزان وارد شده و کسی جوابگو نیست.
این کشاورزان مینوشهری در ادامه گفت: برای رفع این مشکل به مدیریت جهاد کشاورزی، فرمانداری، بخشداری و دفتر امام جمعه مراجعه کردیم ولی تاکنون به نتیجه ای نرسیدیم.
یکی دیگر از کشاورزان دارای 1،5 هکتار زمین کشاورزی در منطقه قانمیه مینوشهر گفت: موسسه جهاد نصر از ابتدای سال جاری زمین کشاورزی ام را تحویل گرفت و در حد بوته کنی آن را رها کرد.
جمال نباتی علت رها شدن زمین از سوی موسسه جهاد نصر را کمبود نقدینگی بیان کرد و گفت: منطقه قانمیه، سمیدیه و خریبه مینوشهر جزو فاز اول طرح 550 هزار هکتار مقام معظم رهبری بود که تاکنون عملیاتی بر این مناطق از سوی موسسه جهاد نصر انجام نشده است.
وی در ادامه گفت: در برخی از مناطق که جهاد نصر کار را به اتمام رساند به دلیل هندسی کردن زمین ها برای هر چهار مالک زمین یک سند صادر کرده و این امر باعث شده که اکثر کشاورزان زمین ها را تحویل نگیرند.
نباتی افزود: علاوه بر این اکثر زمین هایی که طرح آماده سازی در آنها اجرا شده به دلیل تکمیل نبودن شبکه برق تاکنون مشکل تامین آب آنها حل نشده است.
یکی دیگر از کشاورزان منطقه بحریه مینوشهر که حدود چهار هکتار زمین و 500 اصله نخل خرما دارد نیز گفت: تا امروز اقدامی از سوی موسسه جهاد نصر بر روی زمین کشاورزی اینجانب صورت نگرفته است.
عباس شعبانی افزود: تابستان امسال به دلیل بالا بودن شوری آب اروند خسارت جدی به محصول خرما، یونجه و پاجوش ها وارد کرد.
وی اظهار داشت: امسال علاوه بر خشک شدن سه هکتار محصول یونجه بیش از 30 درصد پاجوش ها به دلیل بالا رفتن شوری آب از بین رفت.
شعبانی با بیان اینکه تاکنون خسارت ناشی شوری آب به کشاورزان پرداخت نشده ، گفت: برای بررسی خسارت ها از سوی جهاد کشاورزی بازدید به عمل آمد اما تاکنون هیچ خسارتی به کشاورزان پرداخت نشد.
وی با اشاره به کانال آبرسانی فیاضیه بهمنشیر گفت: امسال 2 تا سه مرحله آب از طریق کانال آبرسانی فیاضیه رودخانه بهمنشیر به اراضی کشاورزی مینوشهر پمپاژ شد اما کشاورزان از کیفیت آب این کانال ناراضی هستند.
وی اختلاف ایجاد شده بین همسایگان ناشی از بین رفتن حد و مرزهای اراضی کشاورزی را یادآور شد و گفت: پیش از اینکه موسسه جهاد نصر وارد زمین های کشاورزی مینوشهر شود حد و مرز اراضی کشاورزی همسایگان توسط انهار مشخص بود اما پس از تسطیح حد و مرزها از بین رفت و باعث اختلاف بین کشاورزان شد.
امام جمعه مینوشهر نیز با بیان اینکه اجرای بخشی از طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری موجب تحول چشمگیری در بخش کشاورزی و نخیلات این منطقه خواهد شد گفت: متاسفانه پس از گذشته سه سال و اقداماتی که در این بخش صورت گرفته امیدها به یاس تبدیل شده و موجب بروز مشکلات جدی در بخش کشاورزی و نخیلات این منطقه شده است.
حجت الاسلام محمدجواد عادل پور یکی از علل ناموفق بودن اجرای این طرح در مینوشهر را مشورت نکردن با اهالی منطقه و کشاورزان بیان کرد و گفت: این طرح بدون ارتباط و مشورت موثر با کشاورزان اجرا شد که بعضا موجب خسارت به بخش کشاورزی شده است. یکی از مسایل حائز اهمیت مدت زمان تحویل اراضی به کشاورزان بوده چون کشاورزان از این زمین ها امرار معاش می کنند و در حالیکه زمان تحویل زمین به کشاورزان از سوی موسسه جهاد نصر یک سال تعیین شده بود اما با گذشت سه سال تاکنون طرح اجرا نشده است.
امام جمعه مینوشهر گفت: پیمانکار در روزهای ابتدایی بدون اجازه کشاورز وارد زمین های آنها شده و حدود و مرزهای اراضی کشاورزی مردم را به طور جدی و دقیق ملاحظه نکرد و این امر باعث اختلاف و درگیری حقوقی بین اهالی مینوشهر شده است.این در حالی است که اکثر نخیلات این منطقه به دلیل مسدود شدن انهار اصلی و قطع آب خشک شدند و به کشاورزان خسارت جدی وارد شد.
وی گفت: از بین رفتن بخشی از زمین کشاورزی به بهانه جاده دسترسی از دیگر علل بروز مشکل در روند اجرای این طرح در مینوشهر است از سویی ارائه فرم های تعهد یک طرفه ،کشاورزان را حساس کرده است که چرا این فرم ها یک طرفه تنظیم شده اند.
حجت الاسلام عادل پور افزود: موسسه جهاد نصر علت تاخیر در اجرای طرح یکپارچه سازی زمین های مینوشهر را وجود سازمان ها و دستگاههای دولتی و غیر دولتی و هنگ مرزی عنوان کرده که این امر نشان می دهد قبل از اجرای طرح مطالعه ای صورت نگرفته تا رضایت مردم و دستگاههای اجرایی اخذ شود.
وی ضعف کار پیمانکار و ضعف دستگاههای نظارتی را از دیگر عوامل تاخیر در این طرح مهم کشاورزی برشمرد و گفت: اگر دستگاه نظارتی قوی باشد پیمانکار نیز کار خود را به نحو احسن انجام می دهد اما این نشان می دهد که دستگاه نظارتی از ضعف کار پیمانکار چشم پوشی کرده است.
وی در ادامه گفت: از آنجا که طرح یکپارچه سازی زمین های کشاورزی مینوشهر به ظول انجامیده و روند آن نیز مشخص نیست لذا دادستان خرمشهر دستور توقف پروژه را صادر کرد.
بخشدار مینوشهر در خصوص تاخیر در روند اجرای بخشی از طرح 550 هزار هکتاری در مینوشهر گفت: این طرح می بایست در اواخر سال 1395 به پایان می رسید اما عدم مطالعات دقیق نسبت به آمایش سنتی در حوزه اراضی مینوشهر ، نداشتن شناخت حقوقی و ضعیف عمل کردن در حوزه اطلاع رسانی در خصوص مزیت های طرح موجب تاخیر اجرای این طرح شد.
اسفندیار تمی افزود: به همین خاطر موسسه جهاد نصر در امتداد فعالیت طرح در مینوشهر با معارضان زیادب مردمی مواجه شد و این موضوع باعث کند شدن روند فعالیت جهاد نصر به عنوان مجری اولیه طرح یکپارچه سازی زمین های کشاورزی این منطقه شد.
وی در ادامه گفت: شرکت جهاد نصر برای ادامه کار شرکت دوم را تحت عنوان شرکت صالح ساز غرب کارون را وارد عمل کرد این شرکت سعی می کند با کارگروه اجتماعی جدید ضمن انجام عملیات پروژه نسبت به رفع معارض ها اقدام کند.
تمی اظهار داشت: در حال حاضر عملیات یکپارچه سازی حدود یکهزار هکتار از اراضی بخش مینوشهر با تلاش جهاد نصر به پایان رسیده و به زودی به بهره برداری می رسد و زمینه برای اقدامات بعدی فراهم خواهد شد.
وی با بیان اینکه پی گیری لازم برای اتمام صحیح پروژه از لحاظ فنی و راه اندازی ایستگاههای پمپاژ در حال بررسی است، گفت: در صورت محقق شدن مابقی عملیات اجرایی طرح شاهد رونق اقتصادی منطقه و رونق کسب و کار خواهیم بود.
مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر نیز گفت: عواملی همچون طرح ها و زمین های مربوط به سازمان منطقه آزاد اروند، حدود هنگ مرزی و موانع و مشکلات حوزه شهری موجب به تاخیر افتادن روند اجرای طرح یکپارچه سازی اراضی در مینوشهر شده است.
محمد مطرودی افزود: همچنین به منظور تسریع عملیات اجرایی این طرح پیمانکار اولی با توجه به اینکه عملکرد خوبی نداشت با پیمانکار جدید جایگزین شد.
وی اظهار داشت: پیش بینی می شود تا پایان سال جاری یکهزار هکتار از اراضی کشاورزی مینوشهر در قالب اجرای بخشی از طرح 550هزار هکتاری مقام معظم رهبری تحویل بهره برداران شود.
مدیر حوزه اجرایی طرح احیای اراضی کشاورزی مقام معظم رهبری در آبادان و خرمشهر نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت:طرح یکپارچه سازی اراضی کشاورزی در مینوشهر در سطح یکهزار و 900 هکتار قابل اجرا و بهره برداری است.
محمد بنی تمیم با بیان اینکه عملیات اجرایی طرح در مینوشهر در حال اجرا بوده و متوقف نشده است گفت: به دلیل اینکه پیمانکار قبلی به تعهدات خود عمل نکرده بود یک پیمانکار جدید جایگزین شد و امید است کشاورزان با این پیمانکار تعامل داشته باشند.
وی در ادامه گفت: در جزیره مینو به دلیل وجود معارض ، نیاز به هندسی کردن زمین ها ، روند اجرای طرح با مشکل رو به رو شد که برای رفع این مشکل سعی می شود کار ترویجی انجام شود.
بنی تمیم افزود: با توجه به وجود نخیلات در اراضی کشاورزی در جزیره مینو لذا برای هندسی کردن زمین های کشاورزی این منطقه نیاز به موافقت کشاورزان است اما برخی کشاوزان با این موضوع مخالف کرده و موجب کندی طرح شدند.
به گزارش ایرنا طرح 550هزار هکتاری خوزستان و ایلام در سفر 1375 مقام معظم رهبری به استان خوزستان به تصویب رسید و در سال 1392 رقمی معادل 1.5میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای شتاب گرفتن به این طرح اختصاص یافت.همچنین پیشنهاد شده برای اجرای گام دوم طرح سه میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برداشت تا از طریق فاینانس خارجی منابع مالی این طرح تامین شود.
500 هزار هکتار از این طرح در خوزستان و 50 هزار هکتار آن در استان ایلام واقع شده است.
مینوشهر که در فاصله 10 کیلومتری خرمشهر واقع است 12 هزار نفر جمعیت دارد.
در جزیره مینو 15 نهر جریان دارد که از 2 رودخانه اروند صغیر و کبیر منشعب شده اند.
خرما ، سبزی و علوفه مهمترین محصولات کشاورزی مینوشهر هستند.
7100/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.