سرپرست اداره‎ کل میراث فرهنگی خوزستان گفت: بنای صنعتی سیلوی اهواز که به عنوان اثر شاخص شهر اهواز در تاریخ معاصر و شکل گیری اهواز مدرن از آن یاد می‎شود، با تأیید کارشناسان سازمان میراث فرهنگی با شماره 32162 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، سید حکمت‎اله موسوی اظهار داشت: سیلوی اهواز با قدمتی 80 ساله در ساحل غربی رود کارون و در حریم این رودخانه قرار دارد و محل نگهداری و ذخیره‎سازی غلات (خصوصا گندم) است.

وی در ادامه با اشاره به تاریخچه این اثر، گفت: سیلوی اهواز در سال 1315 شمسی طراحی و احداث ساختمان آن در سال 1317 شمسی آغاز شد و عملیات اجرایی آن در سال 1319 شمسی با هزینه پانزده میلیون ریال به پایان رسید.

سرپرست اداره‎ کل میراث فرهنگی خوزستان درباره مشخصات این اثر، عنوان کرد: ساختمان اصلی بنا شامل یک  60 استوانه ذخیره غلات است که در سه ردیف 20 تایی احداث شده است که این مخازن ذخیره را یک ساختمان مستطیل شکل با بازشوهای متعدد احاطه کرده‎اند و در بالای استوانه‎ها ساختمان مستطیل دیگری با سقف شیروانی دیده می‎شود.

وی ارتفاع مجموعه اصلی سیلو را 51 متر عنوان کرد و افزود: یک برج چهار طبقه که در زیر آن  زیر زمینی احداث شده در سمت شمال سیلو و با ارتفاعی بیش از ساختمان اصلی به آن متصل است و یک تونل به طول 145 متر و به عرض 82/2 متر به آن متصل می‎شود که گندم‎ها را بوسیله نوار نقاله از سیلو به برجی که در ساحل رودخانه قراردارد و سپس به کشتی منتقل می‎کرده است.

موسوی ادامه داد: مصالح این سازه از دیوارهای پیش‎ساخته بتنی مسلح ساخته شده و جنس درب‎ها و پنجره نیز چوبی است؛ ضمن این‎که چندین ساختمان مستطیل شکل اداری و صنعتی به صورت متصل و یا جدا از بنا در محوطه سیلو قراردارد و جزو مجموعه سیلوی بزرگ اهواز محسوب می‎شوند.

وی در ادامه به ویژگی‎های خاص این اثر نیز اشاره و تصریح کرد: خوزستان از نظر تولید و خرید محصول استراتژیک گندم رتبه نخست را در کشور دارد و علاوه بر این از پتانسیل مناسبی در عرصه ذخیره‎سازی گندم در سطح کشور برخوردار است؛ این درحالی است که اکنون ظرفیت ذخیره‎سازی در مراکز دولتی و خصوصی استان بیش از یک میلیون تن است و سیلوی اهواز با سابقه‎ای قریب به 80 سال مهمترین آن‎ها است.

سرپرست اداره ‎کل میراث فرهنگی خوزستان با بیان این‎که این اثر به عنوان اثر شاخص شهر اهواز در تاریخ معاصر و شکل‎گیری اهواز مدرن است، افزود: سیلوی اهواز با ظرفیت 3200 تن دومین سیلوی کشور بعد از سیلوی تهران محسوب می‎شود.

موسوی خاطرنشان کرد: این سیلو به سه راه آبی(رود کارون)، شوسه و راه آهن دسترسی دارد و به عنوان محل صادرات گندم در منطقه جنوب کشور به کشورهای همسایه حائز اهمیت فراوان بوده است .

وی اظهار کرد: فرم بنا و شیوه قرارگیری آن در ساحل و چشم‎انداز زیبای کارون به خصوص اتصال آن به برجی که در آب رودخانه احداث شده، موجب شده است که به عنوان یک نماد شهری یکی از جاذبه‎های تاریخی این شهر محسوب شود.

سرپرست اداره‎ کل میراث فرهنگی خوزستان با بیان این‎که این بنای تاریخی در مالکیت شرکت بازرگانی دولتی ایران و در اختیار اداره‎کل غله استان خوزستان است، افزود: ثبت بناهای تاریخی در فهرست آثار ملی اولین گام در حفظ و صیانت از میراث‌ فرهنگی کشور است؛ اما نباید تنها به این اتفاق بسنده کرد و باید برای احیاء و مرمت بناهای تاریخی از مشارکت نهادهای متولی که در بهره‌برداری از این آثار سهیم می‌شوند، استفاده کرد.

موسوی در پایان با اشاره به این‎که با ثبت سیلوی اهواز در فهرست آثار ملی این اثر تاریخی تحت حمایت قانونی قرار گرفت، بر تعیین عرصه و حریم این اثر تأکید و اظهار امیدواری کرد: در آینده نزدیک بتوانیم تعیین عرصه و حریم این اثر زیبای تاریخی شهر را نیز عملی کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.