مصطفی کنارکوهی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مسئولیت برخورد با پدیده قاچاق با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان که دستگاه های زیادی از جمله دامپزشکی در این ستاد عضویت دارند می باشد افزود: با وجود تمهیدات زیادی که برای مهار پدیده قاچاق به خصوص دام صورت می گیرد نمی توان گفت خوزستان از نظر قاچاق دام کاملا' پاک است.
وی حفظ سلامت و بهداشت دام را از وظایف اصلی دامپزشکی است افزود: در قاچاق دام قرنطینه و نظارت بر بهداشت و سلامت دام صورت نمی گیرد بنابراین کسانی که دام را به صورت غیرقانونی صادر یا به واقع قاچاق می کنند سلامت انسان ها را هدف قرار داده اند ضمن آنکه تجارت غیرقانونی در تضاد کامل با منافع و مصالح ملی است.
مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه امسال مواردی از قاچاق دام زنده در مرزهای زمینی و آبی استان خوزستان به مرزبانی گزارش شده است افزود: دامپزشکی در بحث مبارزه با قاچاق دام کار اجرایی انجام نمی دهد بلکه فعالیت آن معطوف به سلامت و بهداشت دام است تا سلامت انسان به خطر نیفتد.
کنارکوهی با بیان اینکه خوزستان گذرگاه قاچاق دام نیست ولی برخی استان های شمالی ، جنوبی و غربی با پدیده قاچاق درگیر هستند مدعی شد برخی استان های ساحلی دام زنده را به کشور عمان قاچاق می کنند.
وی قاچاق دام را با توجه به نوسانات ارزی و افزایش نرخ دلار برای قاچاقچیان باصرفه عنوان کرد و افزود: واقعیت این است که قاچاق دام بر افزایش بهای گوشت قرمز تاثیر می گذارد از این رو نباید اجازه داد قیمت گوشت قرمز بی رویه افزایش یابد و قاچاقچیان نقدینگی نامشروع زیادی را به جیب بزنند.
تا خرداد ماه امسال وزارت جهادکشاورزی مجوز صدور دام زنده را به صورت محدود آزاد اعلام کرده بود ولی پس از آن صادرات دام زنده(سبک) را به علت های مختلف متوقف کرد.
این در حالی است که انجمن صادرکنندگان دام و گوشت ایران همچنان بر صادرات قانونی دام زنده با هدف بهبود معیشت دامداران و عشایر در عوض واردات گوشت قرمز اصرار دارد و آن را با مصالح و منافع ملی در تضاد نمی داند.
در ماههای اخیر روند بهای گوشت قرمز و مرغ رو به افزایش بوده به طوری که قیمت هرکیلوگرم گوشت قرمز (گوسفند) در اهواز تا 700هزار ریال و مرغ تازه آماده طبخ تا 125هزار ریال رسیده است.
البته قیمت گوشت قرمز در برخی شهرهای شمالی خوزستان حداکثر تا 600هزار ریال می رسد و در برخی مناطق شمال شرق استان تا 550هزار ریال نیز عرضه می شود.
6065/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.