سجاد رافعی طراح و کارتونیست بین المللی خوزستانی چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا کارتون را وسیله‌ ای برای طعن و هجو اجتماعی و سیاسی عنوان کرد و گفت : کارتون زبانی تصویری است که به سادگی قابل درک است و به راحتی داستانی بلند را می توان در قالب یک یادو قاب تصویر کاریکاتوری می‌توان بیان کرد و با مردم سراسر جهان بدون نیاز به زبان ، ارتباط برقرار کرد .
رافعی ادامه داد : کارتون مانند یک اسلحه عمل می کند و می توان برای به تصویر کشیدن ظلم ، فساد ، مظلومیت و شاد کردن مردم بدون در نظر گرفتن مرز و جغرافیا از آن استفاده کرد .
این هنرمند خوزستانی که در کارنامه هنری خود جایزه جشنواره گوگلم ، چین 2008، جایزه اول فستیوال کارتون ' بی اچ هیومر' و برزیل 2010 را دارد طراحی کارتون را سلاحی انتقادی بدون صدا بیان کرد و گفت : طراحی کارتون صرفا سرگرمی نیست ، بلکه این تکنیک بیان توان انتقاد، تحسین، تبلیغاتی، دفاع و قضاوت دارد .
برنده جایزه ویژه سی امین جشنواره آیدین دوغان، ترکیه 2013 و 2018 مشکلات کارتونیست ها دراستان را نداشتن یه صنف یکپارچه عنوان کرد و ادامه داد : چندین سال است که کارتونیست ها به دنبال تشکیل یک انجمن واحد و یکپارچه هستند که بتوانند از طریق آن مشکلات خود را از قبیل نداشتن بیمه و یا تعیین نرخ دستمزد پیگیری و برطرف کنند .

** کاریکاتور خوزستان نیاز به حمایت جدی دارد

رافعی ادامه داد : درحال حاضر انجمن مستقلی مخصوص کارتونیست ها در خوزستان نداریم و برای فعالیت و شرکت در جشنواره ها ، نمایشگاه ها و ورکشاپ ها از طریق خانه کاریکاتور تهران اقدام می کنیم .
وی افزود : در خوزستان انجمن هنرهای تجسمی زیر نظر اداره ارشاد اسلامی مشغول به فعالیت می باشد که کاریکاتور هم شاخه ای از هنرهای این انجمن است که علاقه مندان می توانند با عضویت در این انجمن برای آموزش و یادگیری اقدام کنند .
این هنرمند کارتونیست که جایزه سوم فستیوال کارتون زیتون و قبرس 2016 را دریافت کرده از حمایت ضعیف اداره ارشاد اسلامی در خصوص حضور در جشنواره ها گفت و اظهار داشت : متاسفانه برای حضور در اختتامیه جشنواره های داخلی و خارجی اداره ارشاد اسلامی خوزستان و نهادهای دیگر هیچگونه کمک و حمایت مالی ازهنرمندان ندارند ، البته حوزه هنری در بعضی از جشنواره ها که متولی جشنواره باشد تا حدودی حمایت می کند .
وی افزود : امسال قصد شرکت در اختتامیه جشنواره هایی در فرانسه و ایتالیا را داشتم ولی به دلیل شرایط ناشی از تغییرات نرخ ارز ، این امکان میسر نشد که فکرمی کنم اگرشرکت می کردم و مقام کسب می کردم برای استان و کشور افتخار آفرین بود .
وی در ادامه از تشویق خانه کاریکاتور تهران و حمایت های معنوی این انجمن گفت و بیان کرد : پس از برگشت از جشنواره اخیر که در ترکیه برگزار شد از طرف هنرمندان و خانه کاریکاتور تهران تشویق و حمایت شدم ، ولی انتظار می رفت اداره کل ارشاد اسلامی خوزستان باتوجه به اهمیت این جشنواره بین المللی دست کم اقدام به انعکاس خبری می کرد .





** از دست دادن موزه هنرهای معاصر ضربه به هنرهای تجسمی است

رافعی وضعیت امکانات و اماکن لازم برای هنرهای تجسمی را درخوزستان ضعیف عنوان کرد و گفت : هنرهای تجسمی در خوزستان نیاز به حمایت و همدلی بیشتری دارد ، به اعتقاد من از دست دادن موزه هنرهای معاصر بزرگترین ضربه به بدنه هنرهای تجسمی استان زده شد .هنرمندان انتظار داشتند ارشاد بهتر ازاین و قویتر وارد عمل شود.
وی افزود : موزه هنرهای معاصر اهواز که به جرات می توان گفت بعد از موزه هنرهای معاصر تهران دومین ساختمان منسجم موزه ای را در کشور دارد با واگذاری به بخش خصوصی از دست دادیم .
این کارتونیست خوزستانی بازگیری موزه هنرهای معاصر اهواز را از خواسته های اصلی هنرمندان عنوان کرد و ادامه داد : انتظار داریم مجموعه موزه هنرهای معاصر مجدد به اداره کل ارشاد اسلامی برگردد .

** جشنواره بین المللی دوسالانه تهران پنجمین جشنواره معتبر دنیا
رافعی که برنده جایزه دوم جشنواره ' جامعه ایمن' ایران را در سال 2017 دریافت کرده گفت: جشنواره بین المللی دوسالانه تهران یکی از پنجمین جشنواره های معتبر دنیا است که بسیاری از کارتونیست های حرفه ای دنیا در این جشنواره شرکت می کنند که سال گذشته موفق به دریافت جایزه این جشنواره شدم .
وی افزود: در ایران جشنواره های بسیار خوب و با کیفیتی برگزار می شود، ازجمله جشنواره هنرهای تجسمی فجر که یک رویداد بین المللی است و بسیاری از هنرمندان دنیا در این فستیوال شرکت می کنند.
این کارتونیست و صاحب جایزه ویژه جشنواره بین المللی کارتون ترکیه در سال 2018 ، همجواری فرهنگی با ترکیه را دلیلی بر ارتباط بیشتر هنرمندان ترکیه با کارتون های خود دانست و ادامه داد : حدود 17 سال است در جشنواره های بین المللی شرکت می کنم و دارای بیش از چهل جایزه ملی و بین المللی از کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین هستم ، ولی به دلیل همجواری ایران با کشور ترکیه و هزینه کم برای سفر به این کشور معمولا حضوی و در جشنواره های سایر کشور ها غیر حضوری شرکت می کنم.

** اهواز قطب های کارتون و کاریکاتور
رافعی بیان کرد : بدلیل شرایط شغلی ام نگاهم و ذهنم را به فستیوال های خارجی معطوف کرده ام که به نظر من هر هنرمندی رسالتی را بر عهده دارد و من در مسیری که قرار دارم ترجیح می دهم حرف ها ، افکار و نوع نگاهم را به شیوه کاریکاتور به دنیا منتقل کنم .
وی ادامه داد : در خوزستان کاریکاتوریست های بین المللی بسیاری فعال بودند که متاسفانه تعدادی به خارج از کشور و به تهران رفته و برخی از این هنرمندان هم از کار کناره گیری کردند ، اما در حال حاضر در خوزستان من و شخص دیگری به صورت حرفه ایی در جشنواره های بین المللی حضور مستمر داریم و امید واریم بتوانیم این مسیر را ادامه بدهیم تا اهواز و خوزستان همچنان در عرصه کاریکاتور بدرخشد .
کارتونیست خوزستانی از مجموعه کارتون خود با موضوع جنگ گفت و افزود : از سال گذشته مجموعه ای با محوریت جنگ را شروع کرده ام که بخشی از آن سال گذشته در گالری صبا تهران به نمایش در آمد و قصد دارم این مجموعه را پس از تکمیل در اروپا و تعدادی از موزه های کارتون و کاریکاتور دنیا به نمایش بگذارم .
7165 /6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.