به گزارش ایرنا علیرضا شیرین صحرایی روز یکشنبه در نشست با اصحاب رسانه شهرستان دزفول ضمن گرامیداشت هفته سوادآموزی افزود: این آمار طبق خوداظهاری افراد در سرشماری سال 1395 است ولی طبق آمار نهضت سوادآموزی و بررسی مدارک موجود میزان باسوادی در شهرستان دزفول در حال حاضر حدود 95 درصد است.
وی اظهار داشت: 150 هزار نفر برابر با 51 درصد جمعیت شهرستان دزفول در سال 1355 باسواد بودند که وجود این میزان بی سواد توجه ها را به این موضوع متمرکز کرد.
شیرین صحرایی افزود: بعد از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی با اقدامات انجام شده شاهد کاهش 80 درصدی بی سوادی در شهرستان دزفول هستیم و در این مدت 188 هزار و 581 نفر تحت پوشش آموزش های سوادآموزی قرار گرفتند که از این تعداد 146 هزار و 709 نفر موفق به دریافت کارنامه قبولی شدند.
وی گفت: 87.3 درصد از جمعیت شهرستان دزفول طبق سرشماری سال 1395 در کل گروه های سنی 6 سال به بالا باسواد شناخته شدند که رشد سواد در این گروه 36.3 درصد است.
رئیس نهضت سوادآموزی مدیریت آموزش و پرورش دزفول افزود: رشد باسوادی در گروه های سنی 10 تا 49 سال نیز 44 درصد بوده است.
وی با اشاره به اینکه در این مدت زمینه برای تحصیل 34 هزار نفر تا پایان دوره ابتدایی در شهرستان دزفول فراهم شده است، گفت: در این مدت تلاش زیادی برای کاهش اختلاف سطح تحصیلات زنان و مردان شده به طوری که قبل از انقلاب اختلاف سواد تحصیلات زنان و مردان در دزفول 28 درصد بود و طبق سرشماری سال 1395 اکنون به 4.8 درصد رسیده است.
شیرین صحرایی کاهش اختلاف سواد بین مناطق شهری و روستایی را یکی دیگر از اقدامات سوادآموزی در 40 سال گذشته در دزفول دانست و گفت: اختلاف سطح سواد در مناطق شهری و روستایی از 19 درصد قبل از انقلاب به 10 درصد در سال 1395 رسیده است.
وی بیان کرد: طبق آمار ارائه شده، اختلاف سواد بین مناطق شهری و روستایی در دزفول 4.2 درصد از نرم استانی بالاتر بوده و نسبت سوادآموزی دزفول یک درصد از نرم استانی بالاتر است.
وی درصد باسوادی مردان در شهرستان دزفول را 89.6 درصد و درصد باسوادی زنان را 84.8 درصد اعلام کرد و گفت: اجرای طرح کتابخانه سیار به مدت هفت سال و تحت پوشش قرار دادن چهار هزار و 500 نفر در این طرح در 65 روستا، اجرای طرح سربازمعلم در مناطق محروم احمدفداله و دره کاید و تحت پوشش قرار دادن چهار هزار نفر در مدت 11 سال از طرح های اجرا شده در دزفول می باشند.
رئیس نهضت سواد آموزی دزفول آموزش مهارت های زندگی و حرفه ای، اجرای طرح سوادآموزی کارکنان ادارات و طرح سوادآموزی ویژه زندانیان با عنوان 'بند من، کلاس من' را از دیگر اقدامات انجام شده دانست و افزود: ارائه آموزش های نیمه حضوری برای جلوگیری از بی سوادی و طرح حلقه های کتاب خوانی از دیگر طرح هایی هستند که در راستای جلوگیری از بی سوادی در شهرستان دزفول اجرا شده اند.
وی اظهار داشت: طرح مقدماتی کامپیوتر و زبان انگلیسی نیز ویژه پایه ششم در دزفول اجرا شده که این طرح سازمان سوادآموزی طبق ارزیابی های انجام شده موفق به دریافت جایزه یونسکو شد.
شیرین صحرایی اجرای طرح سوادآموزی ویژه نیروهای مسلح در 20 سال و ویژه مهاجران عراقی و افغانی، طرح باسوادی والدین دانش آموزان، اجرای طرح سوادآموزی ویژه کودکان ونوجوانان 10تا 20 ساله بدسرپرست یا بی سرپرست یا معلول را از دیگر اقدامات نهضت سوادآموزی دزفول اعلام کرد و افزود: یکهزارو 400 نفر نیز از ابتدای امسال تاکنون تحت پوشش آموزش های سوادآموزی دزفول قرار گرفتند که 553 نفر از آنها در دوره سوادآموزی، 320 نفر در دوره تحکیم و 487 نفر در دوره انتقال جذب شدند.
وی گفت: آموزش عملی نماز یکی از نیازهای بزرگسالان بود که یک دوره آموزشی با مشارکت ستاد اقامه نماز از 2 ماه پیش آغاز شده و ادامه دارد.
رئیس نهضت سوادآموزی مدیریت آموزش و پرورش دزفول به تشریح برنامه های ویژه هفته سوادآموزی در این شهرستان پرداخت و گفت: جشنواره غذا از ساعت یک تا 6 عصر روز جمعه هفتم دی ماه در پارک خانواده دزفول برگزار می شود که درآمد حاصل از فروش غذاها به زنان و دختران سوادآموز سرپرست خانوار اهدا خواهد شد.
وی افزود: حدود سه هزار نفر از والدین دانش آموزان دزفول در سال های گذشته بی سواد بودند که امسال این تعداد به یکهزار و 500 نفر در مناطق شهری و روستایی رسیده است و 75 درصد آنها را مردان تشکیل می دهند.
وی به مقاومت مردان در فراگیری آموزش های سوادآموزی اشاره کرد و اظهار داشت: دانش آموزان دزفولی استقبال بیشتری برای یادگیری سوادآموزی نشان می دهند.
شیرین صحرایی نداشتن سواد را یکی از آسیب های اجتماعی دانست و افزود: اگر نسبت به ریشه کنی بی سوادی اقدام نشود ممکن است به آسیب های اجتماعی در جامعه منجر شود لذا باید توجه بیشتری به این مقوله مهم فرهنگی داشته باشیم.
وی تبلیغ کم و مشارکت نداشتن دیگر نهادها و سازمان ها در امر سوادآموزی را 2 مشکل عمده سوادآموزی در دزفول عنوان کرد و گفت: به دلیل تبلیغات کمی که در این خصوص شده افراد احساس نیاز به سوادآموزی نمی کنند از طرفی آموزش و پرورش به تنهایی توانایی ریشه کن کردن بی سوادی در جامعه را ندارد که لازم است دیگر نهادها و دستگاه ها در این خصوص همکاری داشته باشند.

** بیشترین بی سوادی در دزفول مربوط به مجامع صنفی و خدماتی است
رئیس نهضت سوادآموزی دزفول گفت: با توجه به اینکه بیشترین آمار بی سوادی در مجمع های صنفی و خدماتی مشاهده شده انتظار می رود با ارائه اقدامات تشویقی نسبت به جذب افراد به آموزش های سوادآموزی اقدام کرد.
وی درخصوص تراکم بی سوادان در شهرستان دزفول نیز افزود: در حال حاضر مناطق پیام نور، انجیرک، شهرک زراعی و سنجر بیشترین تعداد بی سوادان دزفول را تشکیل می دهند که به همین منظور اقدامات سوادآموزی در این مناطق بیشتر است.
وی اظهار داشت: هیچ محدودیت مکانی برای ارائه آموزش های سوادآموزی در دزفول وجود ندارد.
در حال حاضر 150 آموزش دهنده به صورت فعال و غیرفعال با نهضت سواداموزی دزفول همکاری دارند.
7278/3022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.