به گزارش ایرنا علی حقیقی روز دوشنبه در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه شهید چمران اهواز در سرسرای شهید مطهری دانشکده علوم دانشگاه بیان کرد: برنامه اجرایی کوتاه مدت 2 ساله در حوزه پژوهش تدوین و تصویب شده و اواخر مهر امسال به صورت عمومی منتشر شد و در اختیار همه دانشگاهیان قرار گرفت.
وی افزود: با وجود برنامه راهبردی پنج ساله این دانشگاه که آرمان گراست و اهداف ومسیر راه را ترسیم می کند اما این برنامه اجرایی برای چگونگی رسیدن به اهداف تدوین شده است.
حقیقی ادامه داد: با انتشار و ابلاغ این برنامه مسیر حرکت در حوزه پژوهش به خوبی مشخص می شود و تعهد، مطالبه گری و امکان سنجش را فراهم می کند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه اهداف این برنامه به چالش های دانشگاه مرتبط است گفت: توسعه مدلی پایدار برای ارتباط موثرتر با صنعت و جامعه از جمله اهداف است که در دفتر ارتباط با صنعت از طریق ساماندهی مراکز تحقیقاتی و تاسیس پژوهشکده ها تلاش می کنیم پروژه های تحقیقاتی از شکل فردی خارج و در قالب مراکز تحقیقاتی و شرکت های مراکز رشد و پژوهشکده ها پیگیری شود.
وی بیان کرد: بنابراین توسعه پروژه های تحقیقاتی، تقویت مراکز رشد و کارآفرینی را به دنبال دارد.
حقیقی اضافه کرد: تعیین ماموریت های ویژه پژوهش و فناوری دانشگاه برای تعامل هدفمند با دستگاه های اجرایی و تلاش برای دریافت پروژه های جامع و مسئولیت های کلان برای دانشگاه از دیگر اهداف است چون دانشگاه ماموریت گرا آماده ارتباط بیشتر با صنعت می شود و همه رشته ها در ماموریت ها درگیر شده اند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: به عنوان مثال نخستین ماموریت دانشگاه مدیریت و مهار گرد و غبار و حفظ محیط زیست است که بیشتر رشته ها را درگیر می کند.
وی گفت: همچنین با اجرای این برنامه، فعالیت های پژوهشی دانشگاه را بیشتر رصد می کنیم که در این راستا یک کارگروه تشکیل شده که فعالیت ها را بر اساس مشارکت دانشگاه در نظام های رتبه بندی رصد می کند.
حقیقی ادامه داد: بر اساس نظام رتبه بندی دانشگاه ها (ISC) درطرح های ارتباط با صنعت رتبه هشتم و حجم مقالات رتبه 13 را در کشور کسب کرده ایم اما در کارایی پژوهشی یعنی میزان ارجاعات و سرانه مقالات در جایگاه 33 کشور قرار داریم.
وی گفت: حمایت ویژه از مرکز رشد دانشگاه و تاسیس مرکز خلاقیت و نوآوری دانشگاه از دیگر اهداف مورد نظر است که در این راستا قرار است یک طرح جامع برای منطقه 6 هکتاری دانشگاه تهیه کنیم و به عنوان شهرک ویژه فناوری خلاقیت راه اندازی شود که در آن مرکز ایده تاسیس مدرسه اشتغال و مهارت افزایی دانشگاه نیز در دستور کار است.
وی بیان کرد: همچنین حمایت از تحقیقات اصیل و برون داده های علمی ارزشمند در مجلات تراز بالا نیز مورد تاکید است.
حقیقی گفت: ساماندهی تجهیزات و امکانات پراکنده آزمایشگاهی درون دانشگاه نیز در اولویت است چون با وجود خرید امکانات پیشرفته اما به صورت جزیره ای هستند بنابراین دنبال راه اندازی شبکه آزمایشگاهی داخلی هستیم.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: به دنبال ایجاد ساز و کار حمایت از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی در راستای ماموریت های ویژه دانشگاه نیز هستیم.
وی افزود:دغدغه ها و چالش های دانشگاه از جمله جذب در بازار کار، آموزش اصیل و جدی ، مسئولیت های اجتماعی دانشگاه و پیوند با مشکلات جامعه، در خدمت صنعت و تحقیقات کاربردی بودن با برنامه ریزی، اعتقاد به چند جنبه ای بودن دانشگاه، درک تفاوت های بین رشته ای و به فرصت تبدیل کردن تنوع تخصص در رشته های تحصیلی دانشگاه امکان پذیر است.
حقیقی گفت:باید بپذیریم دانشگاه ما یک جامعه کوچک با افکار متفاوت است و مانند بسیاری از دانشگاه ها از نسل اول یعنی آموزشی به نسل دوم یعنی آموزشی و پژوهشی گذر کرده و باید به تدریج برای ورود به نسل سوم یعنی کارآفرین آماده شود.
مسئول دفاتر نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه های خوزستان نیز گفت: ارجاع به منابع علمی برای پژوهش کار رایجی است و شاید به قدری رواج یافته که ارجاعات کم، جزو نقاط ضعف پژوهش محسوب می شود.
حجت الاسلام و المسلمین محسن شفیعی افزود: این موضوع نیازمند بازنگری است چون ناخواسته راه را برای ایده های نو می بندد.
وی بیان کرد: توجه به بخش های بدون ارجاع که نشان دهنده میزان تلاش محقق است اهمیت دارد.
حجت الاسلام شفیعی ادامه داد: برای گسترش پژوهش، باید به جنبه نوآوری و ایده پردازی توجه شود و شوق پژوهش در دانشجویان ایجاد شود.
مدیر امور پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در خصوص شاخص های انتخاب پژوهشگران گفت: نقش آفرینی در تولید علم و طرح های تقاضا محور و حل مشکلات یا رفع نیازهای کشور در حوزه انتخاب پژوهشگر و نقش طرح فناور در حل مشکلات یا رفع نیازهای کشور، نقش آفرینی موثر فناور در کارآفرینی و اشتغال از جمله شاخص های انتخاب پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه است.
علیرضا کیاست افزود: 24 نفر از اعضای هیات علمی و دانشجویان به عنوان پژوهشگران برتر این دانشگاه انتخاب شدند.
در این آیین پژوهشگران برتر دانشگاه مورد تجلیل قرار گرفتند.
3004/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.