علی‌محمد طهماسبی‌بیرگانی روز سه‌شنبه در گفت‌ و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چرای دام ها باید مدیریت شوند زیرا دامها نقش تخریبی در مراتع دارند و تمام علوفه را چرا می‌کنند.
وی با اشاره به بارندگی اخیر در خوزستان و تاثیر آن بر کانون های ریزگرد بیان کرد: تاکید ما بیشتر مراقبت از کانون های جنوب و جنوب شرق با حفظ علوفه ای است که از این پس با توجه به بارندگی های امسال ایجاد می شود .
مدیر کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار گفت: با توجه به بارندگی ها مراتع در منطقه جنوب و جنوب شرق خوزستان وضعیت خیلی خوبی خواهند داشت برای همین مدیریت چرا و قرق را در سطح زیادی در نظر گرفته ایم و نامه نگاری های مختلفی نیز در این رابطه با استاندار خوزستان، وزارت جهاد کشاورزی و دفتر مقام معظم رهبری داشته ایم.
وی یادآور شد: نبود مدیریت چرا نه تنها از یک سو موجب بروز گرد و غبار می شود بلکه از سوی دیگر نیز وقتی علوفه مجانی باشند، دامداران اقدام به فروش دام خود نمی‌کنند و گوشت گران می‌شود، در واقع هرگاه با تَرسالی و پوشش گیاهی خوب مواجه بودیم دامداران دام خود را نفروخته‌اند.

***منشایابی کانون‌های گرد و غبار کل کشور تا پایان سال جاری
طهماسبی‌بیرگانی با اشاره به میزان اراضی غبارناک و غبارخیز بیان کرد: در حوزه غبارناکی هنوز آمار نهایی در این خصوص در استان را به دست نیاورده ایم ولی از منظر غبارخیزی نزدیک به 2 میلیون هکتار در خوزستان مناطق غبارخیز با شدت‌های مختلف هستند.
وی گفت: تا پایان امسال نه تنها استان خوزستان بلکه کل کشور از نظر منشایابی داخلی به طور کامل انجام می‌شود.
مدیر کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار با اشاره به اعتبارات تخصیص داده شده برای مقابله با ریزگردها در خوزستان گفت: از 2 هزار و 440 میلیارد ریال تاکنون 50 درصد اعتبارات به استان خوزستان تخصیص داده شده است و سارمان برنامه و بودجه نیز اولویت بندی های این موضوع را انجام داده است، همچنین مبادله موافقتنامه اعتبار و پیشرفت فیزیکی پروژه های نیز ابلاغ شده است.
وی تاکید کرد: شخصا به جد پیگیر کارگروه نظارتی متشکل از استاندار، سازمان برنامه و بودجه و ستاد مقابله با گرد و غبار هستم تا اثر بخشی پروژه ها به طور کامل استخراج شود.

***کانون‌های ریزگرد زیر چتر UNDP
طهماسبی‌بیرگانی در خصوص پیگیری های بین المللی در حوزه کانون های ریزگرد خارجی توضیح داد: امسال برنامه عمل زیرمنطقه ای زیرنظر چتر UNDP(برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد )در دستور کار قرار داده ایم که رایزنی‌های اولیه آن در دفتر UNDP در ایران انجام شده است که منابعی نیز از سوی UNDP و کشور ما در خصوص کانون های جنوب غرب در حال پیگیری است.
وی تاکید کرد: حتی پیگیری های ما در حوزه گرد و غبار خارجی روی کانون های تاثیر گذار روی خوزستان می باشد.
مدیر ملی ستاد مقابله با گرد و غبار کشور با تاکید بر این که پیش از این موافقت نامه هایی در این خصوص منعقد می شد که تاثیر چندانی نداشت، گفت: در حال حاضر می خواهیم دفاتر UNDP در کشورهای عراق، سوریه و ایران برنامه مورد نظر را قبول و اجرا کنند که این موضوع در دستور کار ما قرار گرفته و رایزنی با سرپرست UNDP نیز طی هفته گذشته انجام شده است.
برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد یا UNDP، یا به عبارت دیگر، شبکه‌های جهانی توسعهٔ ملل متحد، بزرگترین مرجع کمک‌کننده برای توسعهٔ این کشورها در سطح جهان است.
به گزارش ایرنا معضل گرد و غبار از 15 سال گذشته تاکنون گریبانگیر استان خوزستان و برخی دیگر از استان‌های کشور شده است که عوامل مختلفی چون تغییرات اقلیمی آب و هوا، خشک شدن تالاب‌ها، خشکسالی، احداث سدها و... از جمله عوامل دخیل در این پدیده به شمار می‌آیند.
بیش از یک میلیون و 200 هزار هکتار از زمین های خوزستان را بیابان تشکیل داده که نقش مهمی در بروز پدیده گرد و غبار در این استان دارد و گفته می شود بین 30 تا 40 درصد این گرد و غبارها منشاء داخلی دارد.
بر اساس مطالعات، مساحت کانون های فرسایش بادی و ماسه های روان در خوزستان 280 هزار هکتار و وسعت کانون های رُسی 350 هزار هکتار است که کانون های رسی، بحرانی معرفی شده است.
حدود 40 هزار هکتار از این کانون ها در جنوب و شرق اهواز کانون های فوق بحرانی است که در اولویت طرح مقابله با ریزگرد قرار دارد.
7164/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.