به گزارش ایرنا یکی از نمایندگان اهواز، حمیدیه، باوی و کارون شامگاه یکشنبه در نشست 'آبگرفتگی معابر، قطعی و افت فشار آب و خسارت وارده در پی بارندگی های اخیر' که با حضور جمعی از مردم اهواز در مسجد جوادالائمه پادادشهر برگزار شد در خصوص ریشه های این معضل اظهار داشت: سیستم فاضلاب اهواز برای جمعیت 350 هزار نفری طراحی شده اما درحال حاضر جمعیت یک میلیون و 500 هزار نفری از این شبکه استفاده می کنند.
همایون یوسفی ادامه داد: شهر اهواز به لحاظ جمعیت و مساحت گسترش پیدا کرده اما زیرساخت های لازم متناسب با آن رشد نکرده است.
یوسفی با بیان اینکه برخی اقدامات گذشته سبب تشدید مشکلات در این زمینه شده است گفت: به طور نمونه ساخت جاده ساحلی در مسیر رودخانه سبب شده تا آبهای سطحی پس از باران به رودخانه کارون سرازیر نشوند درحالی که در سال های گذشته به صورت طبیعی وارد کارون می شدند.
وی با اشاره به رشد نامتوازن در کلانشهر اهواز توضیح داد: برای کلانشهر اهواز طرح جامع فاضلاب طراحی شده اما هیچ طرح جامع دفع آبهای سطحی وجود ندارد و تا زمانیکه این طرح تدوین نشود مشکل دفع آبهای سطحی پس از باران حل نخواهد شد.
به گفته وی شهرداری اهواز و شرکت آبفا باید هرسال حسب مصوبات ستاد بحران هماهنگی لازم برای دفع آبهای سطحی و جلوگیری از گرفتگی فاضلاب را انجام دهند.

**احداث شبکه دفع آبهای سطحی با اعتبار دولت
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز با اشاره به ضعیف بودن زیرساخت ها در خوزستان یادآور شد: حدود 40 درصد ضعف زیرساخت ها به سو مدیریت باز می گردد و 60 درصد آن ناشی از بی توجهی صورت گرفته پیش از انقلاب، وقوع جنگ تحمیلی و درنتیجه فرسایش زیرساخت هاست.
کیامرث حاجی زاده با تاکید بر اینکه مدیران هر سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه در توسعه زیرساخت ها نقش دارند خاطرنشان کرد: توفان ریزگرد و بحران های سال 95 یک تهدید برای خوزستان بود اما با پیام تاریخی رهبر و ورود دولت به یک فرصت برای توسعه زیرساخت های استان تبدیل شد.
وی درخصوص نقش اداره کل مدیریت بحران درخصوص مساله دفع آبهای سطحی و آب گرفتگی معابر گفت: ستاد مدیریت بحران 20 شهریورماه در خصوص لایروبی شبکه فاضلاب اخطار داد.
حاجی زاده تصریح کرد: وظیفه مدیریت بحران استانداری نظارت بر اجرای امور است اما به دلیل حساسیت موضوع وارد بخش اجرایی نیز شده است.
وی ادامه داد: در واقع دفع آبهای سطحی جز وظایف شهرداری است و این سازمان باید از اعتبارات خود نسبت به ایجاد انهار و شبکه اقدام کند اما برای رفاه حال شهروندان قرار شد برای احداث نهر دفع آبهای سطحی در هشت منطقه بحرانی بودجه دولتی درنظر گرفته شود.

**لزوم جداسازی شبکه فاضلاب از روان آب
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز نیز علت اصلی آبگرفتگی معابر پس از باران را نبود شبکه دفع آبهای سطحی عنوان کرد و ادامه داد: درحال حاضر آب پس از باران به سمت شبکه فاضلاب هدایت می شود درحالیکه این شبکه های برای دفع فاضلاب طراحی شده اند.
فردوس کریمی گفت: مسئولان شهرداری باید به فکر آینده باشند ممکن است در یک روز میزان بارش باران به 250 میلی متر برسد آن زمان که شبکه فاضلاب ظرفیت دفع این حجم از آب را ندارد چه برنامه ای برای دفع روان آب دارند.
وی با اشاره به لزوم تفکیک شبکه فاضلاب از دفع آبهای سطحی اظهار داشت: تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز با اعتبار 10 هزار میلیارد ریال ساخته شده اما این تصفیه خانه تنها برای فاضلاب طراحی شده است و در صورت ورود حجم بالای آب راندمان خود را از دست می دهد.
کریمی درخصوص لایروبی شبکه فاضلاب تصریح کرد: پیش از شروع بارش باران تمام توان خود برای لایروبی شبکه را بکار بردیم اما مساله ظرفیت محدود شبکه برای دفع آبهای سطحی است.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود درخصوص مساله افت فشار آب شرب و کاهش کیفیت آن گفت: در کلانشهر اهواز سه هزار کیلومتر شبکه آب وجود دارد که بالغ بر 61 درصد آن عمر بیش از 40 سال دارند.
کریمی ادامه داد: 60 درصد آب شرب اهواز از طریق کانال آبرسانی غدیر، 10 درصد آب حیات شوشتر و 30 درصد آب رودخانه کارون تامین می شود اما از چند هفته گذشته به دلیل بروز مشکل در خط انتقال غدیر و گل آلود شدن رودخانه کارون شاهد کاهش کیفیت آب شرب در اهواز هستیم.
وی با اشاره به اینکه تاسیسات آبفا اهواز متناسب با شرایط پدافندی است اظهار داشت: از طریق اعتبار 560 میلیارد ریالی نفت 13 پروژه و از اعتبار یکهزار و 80 میلیارد ریالی مصوبه دولت20 پروژه آب و فاضلاب برای اهواز تصویب شده است.

**عدم لایروبی جدی شبکه فاضلاب
معاون برنامه ریزی فرمانداری اهواز علت گرفتگی فاضلاب را لایروبی نشدن جدی آنها دانست و گفت: در چند سال گذشته با خشکسالی مواجه بودیم از همین رو شبکه فاضلاب کلانشهر اهواز آنطور که باید مورد لایروبی قرار نگرفت.
علی بویری با اشاره به رشد 33 برابری بارش باران در سال جاری ادامه داد: میانگین بارش ها از ابتدای پاییز تاکنون حدود 219 میلی متر بوده درحالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 6.5 میلی متر بوده است.
وی با اشاره به اینکه دفع آبهای سطحی از وظایف ذاتی شهرداری است خاطر نشان کرد: شهرداری موظف است تا آب های سطحی را دفع کند و شهر را در زمان باران و پس از بارش ها مدیریت کند.

**شبکه فاضلاب اهواز فرسوده است
رییس شورای شهر اهواز نیز در این خصوص اظهار داشت: مطالعات ساخت شبکه دفع آب های سطحی در سال 87 انجام شد که مطابق با آن برای مساحت 22هزار هکتاری شهر اهواز 17 کانال نیاز است.
عبدالزهرا سنواتی ادامه داد: مبلغ اجرای این طرح در سال 87 حدود 10 هزار میلیارد ریال برآورد شده بود که اجرای این طرح درحال حاضر به بیش از 20هزار میلیارد ریال نیاز دارد.
وی با اشاره به فرسودگی شبکه فاضلاب شهر گفت: هماهنگی لازم میان شهرداری و آبفا صورت گرفته است اما به دلیل فرسودگی شبکه و نبود اعتبار شاهد کاستی هایی هستیم.
سنواتی ادامه داد: در زمان بارش باران حدود یکهزار و 800 پرسنل و مدیر شهرداری با تجهیزات برای رفع مشکل آبگرفتگی در شهر تلاش کردند و حدود 700 متر دفع گرفتگی فاضلاب صورت گرفت.

**جمعیت و مساحت تنها شاخص های کلانشهری اهواز
شهردار اهواز نیز در این نشست اظهار داشت: اهواز جز هشت کلانشهر کشور است که از تمام شاخص ها تنها جمعیت و مساحت را دارد و از سایر شاخص های توسعه یافتگی محروم است.
منصور کتانباف با اشاره به اینکه شهر اهواز تنها حدود 100 کیلومتر کانال دفع آب های سطحی دارد خاطرنشان کرد: این عدد در مقابل نیاز کلانشهر اهواز بسیار ناچیز است.
وی با اشاره به نقش اهواز در توسعه کشور یادآور شد: روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت از اراضی اهواز استخراج می شود و این شهر دارای صنایع بزرگ و مادر بسیاری است از همین رو لازم است به اندازه نقشی که در توسعه کشور دارد بدان توجه شود.
یکی دیگر از نمایندگان مردم اهواز، حمیدیه، باوی و کارون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مشکل کانال غدیر تا سه هفته آینده حل می شود گفت: لوله های انتقال آب غدیر به اهواز در میانه راه از بین تپه های رملی عبور می کنند و با بارش باران در هفته های گذشته این لوله ها دچار شکستگی شدند.
علی ساری با اشاره به اینکه 77 پروژه آب و فاضلاب برای اهواز تعریف شده است ادامه داد: تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز یکی از همین پروژه هاست که به تازگی نیز وارد مدار شده است.
به گزارش ایرنا، زیرساخت های ناقص کلانشهر اهواز سبب شده تا بارش باران در این شهر به جای آنکه حس شادابی و نشاط در جامعه را افزایش یابد موجی از مشکلات در رفت و آمد، مسائل رفاهی و سلامت شهروندان ایجاد کند.
استان خوزستان پس از دوره ای نسبتا طولانی خشکسالی، امسال شاهد بارش های قابل ملاحظه باران بوده است اما به دلیل برخی ضعف ها در مدیریت و زیرساخت های شهری ، این نعمت الهی مشکلاتی را برای شهروندان اهوازی ایجاد کرده است.
9887/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.