علی رحم کریمی یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:بارندگی ها همچنین به 200خانوار عشایری در مناطق شوش ، لالی ، اندیکا ، اندیمشک و گتوند خسارت وارد کرد و سیلاب برخی از اقلام اساسی و علوفه دام آنان را از بین برد.
وی گفت: در جریان بارش های کم سابقه اخیر ، 842 راس دام سبک عشایر در مناطق لالی ، دزفول و شوش تلف شد.
کریمی حجم بارندگی های اخیر در مناطق شمال و شمال شرق خوزستان را در مدت زمانی کوتاه کم سابقه بیان کرد و افزود:بیشترین حجم خسارت به عشایر استان از جریان سیلاب بوده است.
مدیرکل امور عشایری خوزستان با بیان اینکه هنوز میزان خسارت ریالی به عشایر برآورد نشده است افزود: در نشست ستاد مدیریت بحران استانداری خوزستان که فردا دوشنبه در دزفول برگزار می شود خسارت بارندگی هیا اخیر در بخش های مختلف بررسی و اعلام می شود.
بارندگی های پاییزه امسال در خوزستان به عشایر و ایل راه های استان خسارت زد ولی حجم خسارت در بارندگی های اخیر بسیار بیشتر بود.
به گزارش ایرنا خشکسالی در سال آبی 97-96 و کاهش نزولات جوی شرایط بسیار سختی برای تامین علوفه (مراتع) عشایر به وجود آورد ولی خوشبختانه بارندگی های پاییزی امسال نگرانی آنان برای آب بهداشتی و دام عشایر را برطرف کرد.
مناطق قشلاقی خوزستان میزبان عشایر استان های لرستان ، همدان ، ایلام ، اصفهان ، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه است.
استان خوزستان در سال آبی 97-96 با خشکسالی بی سابقه در نیم قرن اخیر رو به رو بود که این مساله مشکلات زیادی برای عشایر خوزستان به وجود آورد.
این عشایر با داشتن 1.1میلیون راس دام سبک به مدت هفت ماه در مناطق قشلاقی ، شمال ، شمال شرق و جنوب شرق استان خوزستان ساکن هستند.
عشایر خوزستان نیز حدود یک میلیون و 950هزار راس دام سبک در اختیار دارند و از مراتع استان بر اساس تقویم چرای دام ، استفاده می کنند.
بر اساس اعلام سازمان امور عشایری کشور ، عشایر ایران حدود 25درصد نیاز کشور به گوشت قرمز را تامین می کند.
6065/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.