به گزارش ایرنا سامانه جدید بارشی این بار مناطق شمالی و شمال شرق خوزستان را نشانه گرفت و بیشترین ریزش های جوی نصیب مناطق شوش ، دزفول ، مسجدسلیمان ، اندیمشک ، اندیکا ، ایذه و لالی شد هرچند مناطق جنوبی و جنوب شرقی نیز از این برکات خداوندی بی بهره نماند.
شوش با یک ساعت بارندگی شدید و بی سابقه حدود 78.4میلیمتر دشت کرد و اندیمشک و دزفول نیز شاهد بارش سیل آسا بودند به گونه ای که در عرض کمتر از 2 ساعت بیش از 60نقطه دزفول دچار آبگرفتگی شدند.
در اهواز نیز بارش رگباری که همراه با رعد و برق بود بار دیگر این کلانشهر را با معضل آبگرفتگی درگیر کرد ولی این بار با آمادگی بیشتر دستگاه های اجرایی به ویژه شهرداری و آبفای اهواز ، این آبگرفتگی مشکلات کمتری را موجب شد و بیشتر آبهای سطحی به رودخانه کارون هدایت شد.
بااین حال امام جمعه موقت اهواز در خطبه های دیروز نماز جمعه این شهر از تکرار مشکل آبگرفتگی انتقاد کرد و از مسئولان خواست با راهکار و تدبیر نگذارند بیش از این مردم به زحمت افتند.
ازسوی دیگر بارندگی های شدید برخی راه های روستایی اندیکا در شمال شرق خوزستان را بست ومشکلاتی برای اهالی به وجود آورد و یک نفر نیز بر اثر سقوط خودرو به پایین جاده جان باخت.
در گتوند نیز به 48خانوار عشایری گرفتار در سیلاب کم سابقه امدادرسانی شد و به مزارع کشاورزی این منطقه آسیب وارد شد.
شدت بارندگی ها و سیلاب ، جاده دزفول - شوشتر را برای ساعاتی در روز پنجشنبه بست و این مسیر را برای تردد رانندگان به شدت لغزنده و خطرناک کرد.
صاعقه نیز به ایستگاه اصلی برق ایذه صدمه زد و این شهر را در تاریکی فرو برد. برق مناطقی از دزفول و اندیمشک نیز بر اثر وزش باد شدید قطع شد.
سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان با بسیج امکانات امدادی و خودرویی برخی از افراد گرفتار در جاده ها را نجات داد. بیشترین حجم امداد رسانی هلال احمر به مناطق روستایی و عشایری گتوند ، اندیکا ، لالی و دزفول بود.
بارندگی های 2 روز اخر در شوش خساراتی به مزارع در حال برداشت ذرت نیز وارد کرد ولی محصول چغندر قند این منطقه را که حدود سه هزار هکتار می باشند سیراب کرد.

** کشاورزان و دامداران مسرور از رحمت الهی
بارندگی ها و نزول رحمت الهی هرچند مشکلاتی برای شهروندان و ساکنان روستایی و عشایری ایجاد کرد ولی کشاورزان و دامداران را مسرور و به سالی پربار امیدوارتر از گذشته کرد.
به گفته رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان امسال حدود 520هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان زیرکشت گندم رفته که از این میزان 150هزار هکتار آن دیم است و به بارندگی ها نیازمند است.
کیخسرو چنگلوایی با بیان اینکه بارندگی های موثر پاییزی تاکنون نیاز آبی مزارع گندم و کلزا از کانال های آبیاری را به صفر رسانده است افزود:رطوبت خاک در برخی مناطق شمال خوزستان اشباع شده و تامدت زیادی می تواند نیاز گیاه به آب را تامین کند.
به گفته وی در صورت تداوم بارندگی ها در فصل زمستان ، کشاورزی خوزستان یک سال رویایی را تجربه خواهد کرد.
از سوی دیگر نبود نیاز کشاورزان به آب کانال هایی که از سدها تامین می شوند فرصتی بسیار مناسب برای ذخیره سازی آب در پشت سدها فراهم کرده است.
بنا به اعلام سازمان آب و برق خوزستان میزان ورودی آب به سدهای بزرگ خوزستان در پاییز امسال(تا 15آذر) بیش از 2 برابر افزایش یافته ولی هنوز هیچ سد بزرگی در خوزستان به مرحله سرریز نرسیده است.
در سال آبی 97-96 خوزستان با شدیدترین و خشن ترین خشکسالی در نیم قرن اخیر رو به رو بود و همین پدیده طبیعی، ذخیره سازی آب در سدهای خوزستان در وضعیت بغرنج و بسیار دشواری قرارداده بود که به لطف الهی و بارندگی پاییزی این نگرانی ها تا حدود زیادی برطرف شده است.
عشایر کوچ رو خوزستان نیز به یمن بارندگی های 2 روز اخیر مسرور و شادمان شدند و دغدغه آنان که بیشتر آب برای دام و رویش مراتع بود برطرف شد.
علی رحم کریمی مدیرکل امور عشایری خوزستان به ایرنا گفت: بارندگی ها هرچند مشکلاتی که بیشتر طبیعی جلوه می کند برای عشایر به وجود آورده ولی زندگی عشایر در دشت و بیابان ، آنان را در برابر حوادثی همچون بارندگی ها و سیلاب آبدیده کرده است.
وی خسارت به عشایر را در مقایسه با نزول رحمت الهی بسیار ناچیز بیان کرد و افزود: هم اکنون مهمترین نیاز عشایر آب و علوفه است که درحال تامین است و دغدغه خاصی دراین باره وجود ندارد.

** خبری از گردو غبار نیست
بارندگی های پاییزی و نزول رحمت و برکات الهی کانون های اصلی گرد و غبار در جنوب شرق اهواز ، غرب و شمال غرب خوزستان را مرطوب کرد و امکان برخاستن گرد و غبار را به صفر رساند.
نیاز آبی مناطق نهال کاری شده در کانون های گردو غبار جنوب شرق اهواز در وسعت 30هزار هکتار با بارندگی های پاییزی تامین شده و حجم آبی تالاب های محلی اطراف این گردو غبار با ورود سیلاب های پاییزی ، به میزان قابل ملاحظه ای افزایش یافت.
تالاب تشنه هورالعظیم در غرب خوزستان و شادگان در جنوب خوزستان با بارندگی های مداوم پاییزی جان و حیات تازه ای گرفته اند و حجم زیادی از سیلاب رودخانه های کرخه و جراحی به سمت این 2 تالاب مهم هدایت شدند.
با این وجود هنوز تا احیای کامل این 2 تالاب که به نقش مهمی در تعادل چرخه حیات و تعدیل هوای خوزستان دارند فاصله زیادی وجود دارد.

** پرآب شدن رودخانه های اصلی خوزستان
رودخانه های کارون ، کرخه ، جراحی ، زهره ، مارون ، دز و بالارود اندیمشک که در سال های اخیر به شدت کم رمق شده و نفس آنان به شماره افتاده بود با بارندگی های 2 روز اخیر حیات دوباره ای را تجربه کردند.
تقریبا همه این رودخانه ها بر اثر شدت بارش ها گل آلود شده و در هندیجان و ماهشهر طغیان 2 رودخانه زهره و جراحی برخی از زمین های کشاورزی را زیر آب برد.

** مردم خوزستان شادمان از نزول رحمت الهی
بارندگی های 2 روز اخیر در خوزستان ، مردم را شادمان ، بانشاط ، سرزنده و بارقه امیدی در دل مردم ایجاد کرد.
پاکیزگی هوا و دمای دلچسب این روزهای اهواز ، بسیاری از اهالی این کلانشهر را در 2 سوی ساحل کارون تا پاسی از شب به تفریح ، پیاده روی و شب گذرانی کشانده و پل پیاده رو 'طبیعت' این شهر که 2 سوی ساحل غربی و شرق کارون را به هم پیوند می زند شاهد حضور شهروندان و زوج های جوانی است که عکس سلفی می گیرند تا این لحظات دلچسب را به خاطره ها پیوند بزنند.
به گزارش ایرنا بارش های روز پنجشنبه تا صبح جمعه در آغاجاری 28.6 ، امیدیه 2، اهواز 7.6، ایذه 23، بستان 8.4، ماهشهر یک، بهبهان 22 ، حسینیه 23.7، دهدز 16.6، رامهرمز 28، شوش 78.4، شوشتر 7.1، دزفول 60.1، گتوند 29.8، لالی 58.8 مسجد سلیمان 21و هندیجان ١.٩میلیمتر ثبت شده است.
6065/ 6037
6065
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.