به گزارش ایرنا حسن کریمی روز چهارشنبه در نشست کارگروه کاربرد فهام (تولید برق از منابع کوچک) در حوزه بهره برداری شبکه توزیع نیروی برق اهواز با اشاره به وجود 580 هزار مشترک برق در این کلانشهر افزود: بالاترین چگالی بار در سطح کشور متعلق به خوزستان است.
وی با اشاره به بروز مشکلات بسیار در اثر چگالی بالای بار در شبکه اهواز ادامه داد: به طور نمونه در تابستان امسال در اهواز، دریکی از فیدرهای شبکه 750 آمپر جریان از هر یک سیم آن عبور می کرد که عدد بسیار بالایی است.
کریمی گفت:دربحران قطعی برق دربهمن سال 95 در اهواز، به دلیل وابستگی کلیه خدمات شهری به برق متاسفانه شاهد بروز مشکل در توزیع آب شرب به شهروندان بودیم که این امر نشان از لزوم توجه ویژه به این خدمت مهم در خوزستان که همچون اکسیژن برای مردم است، دارد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز ادامه داد:در این کلانشهر پست های 200مگاواتی داریم که در صورت بروز اشکال، امکان مانور روی آنها وجود ندارد، به همین دلیل برق این شهر را نباید با منطقه ای دیگر در کشور مقایسه کرد.
کریمی با اشاره به سختی کار روی شبکه در تابستان گفت:اهواز در 9 ماه از سال گرمای شدید دارد از سویی زمانی که دمای محیط در تابستان 50 درجه سانتیگراد باشد دمای سیم 80درجه است که هیچ دستکش ایمنی یارای تحمل این دما را ندارد با این وجود در تمام این مدت مردم با ما همکاری لازم را دارند.
مشاور مدیرعامل در طرح فهام شرکت توانیر با اشاره به عملکرد قابل قبول شرکت توزیع برق اهواز در استفاده از سیستم کنترل هوشمند و مدیریت بار گفت: مدیریت بار، تقاضا برای برق را در زمان اوج مصرف کاهش می دهد.
هادی مدقق با اشاره به اینکه هوشمندسازی و اتوماسیون شبکه توزیع برق برای کل کشور برنامه ریزی شده ، بیان کرد: شرکت های توزیع برق اهواز و خوزستان از ابتدا به عنوان پایلوت طرح هوشمندسازی معرفی شدند و به همین منظور از واحد مرکز کنترل و پایش شرکت توزیع برق اهواز دیدن شد.
وی ادامه داد: اجرای پایلوت این پروژه در راستای رفع نیازهای فناورانه بخشی از صنعت برق کشور، تحقق تامین تجهیزات و ارایه خدمات مورد نیاز شرکت های توزیع برق با استفاده از توان دانشی و تولید داخلی بوده است.
مدیر طرح فهام شرکت توانیر بیان کرد: کاهش تلفات شبکه و خاموشی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از طریق استفاده از منابع مختلف انرژی مانند مدیریت مصرف با استفاده از وسایل اندازه‌گیری هوشمند، افزایش کیفیت برق و استفاده بهینه از زیرساخت موجود، از مزایای اجرای این طرح است.
مدقق گفت:با توجه به محدودیت سرمایه گذاری در صنعت برق برای ایجاد ظرفیت نیروگاه های لازم و سایر زیرساخت های متناسب با رشد بار شبکه در سالهای گذشته، بکارگیری روش های پاسخگویی بار به عنوان یک رویکرد اساسی در جهت جبران کمبود تولید به ویژه در زمان های پیک مصرف و مواقع بحران شبکه است.
وی افزود: فراهم شدن بستر اصلاح الگوی مصرف، امکان اعمال مدیریت بار توسط بهره‌بردار شبکه در شرایط عادی و اضطراری، ایجاد بستر برای گسترش استفاده از تولیدات پراکنده و انرژی‌های پاک و امکان پیش فروش برق و راه‌اندازی بازار خرده فروشی برق و نیز بهینه کردن هزینه‌ بهره‌برداری و نگهداری، از جمله اهداف اجرای طرح فهام است.
مشاور مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه سیستم‌های اندازه‌گیری و شبکه هوشمند، تلفیقی از حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات با مهندسی قدرت است، ادامه داد:تحقق اهداف، خواسته‌ها و انتظارات کلیه بهره برداران به همراه پیاده‌سازی بهینه این زیرساخت از جنبه‌های فنی و اقتصادی، نیازمند نگرشی جامع است.
پروژه فهام ' فراسامانه هوشمند اندازه‌ گیری و مدیریت انرژی' است.از مهمترین قابلیت های هوشمندسازی شمارشگرها این است که مشترک می تواند با مراجعه به سایت شرکت توزیع نیروی برق شهر و وارد کردن مشخصات اشتراک، اطلاعات انرژی مصرفی خود را به صورت روزانه پایش و مدیریت کند.
حدود 14 هزار ترانس برق و چهار هزار کیلومتر خط فشار متوسط در کلانشهر اهواز وجود دارد. حدود 580 هزار مشترک برق در اهواز وجود دارد.
9887/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.