به گزارش ایرنا علی اکبر مویدی روز چهارشنبه در گردهمایی سالیانه روسای مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی و مدیران ترویج سازمان های جهاد کشاورزی منطقه چهار کشور که در مرکز دزفول برگزار شد، افزود: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج، متخصصان ماهری دارد که تمام طرح های تحقیقاتی و جدید را با کمترین میزان سم و کود(مصرف بهینه سم و کود) اجرا می کنند.
وی اظهار داشت: تکیه وزارت جهاد کشاورزی بر توسعه صادرات محصولات تولیدی است لذا تلاش می شود در تولید ارقام جدید کود و سم کمتری استفاده شود.
معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات و ترویج کشاورزی ترویج محصول سالم و نحوه تغذیه و مصرف سالم را جزو وظایف جهاد کشاورزی دانست و افزود: وزارت جهاد کشاورزی عزم خود را برای تولید محصول سالم جزم کرده و در این خصوص جای هیچ نگرانی نیست.
وی با اشاره به ظرفیت های فراوان استان خوزستان در بخش کشاورزی گفت: خوزستان با داشتن زمین های مرغوب، موقعیت راهبردی، شرایط اقلیمی فوق العاده و محصولات با کیفیت نقش مهمی در کشاورزی کشور دارد لذا وزارت جهاد کشاورزی با توجه ویژه به این استان سعی دارد از ظرفیت های آن به سود کشور استفاده کند.
مویدی افزود: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصمیم دارد علاوه بر مسایل ملی به موضوعات منطقه ای نیز بپردازد به همین منظور تمام طرح های آموزشی، ترویجی و تحقیقاتی به صورت سه ماه یکبار در هر منطقه اجرا می شوند و استان هایی که از نظر اقلیمی و کشاورزی مشابهت دارند در این گردهمایی حضور می یابند.
وی هدف از برگزاری این گردهمایی ها را اشتراک دستاوردهای پژوهشی، ترویجی، آموزشی و تحقیقاتی عنوان کرد و گفت: نیازهای منطقه ای در حوزه های سه گانه در این گردهمایی ها جمع بندی و درصورت امکان، فعالیت مشترک در استان های مختلف آغاز می شود.
وی با تاکید بر لزوم کاربردی شدن نتایج تحقیقاتی افزود: باید از ظرفیت های جدی محققان به بهترین نحو استفاده کرد.

** یکهزار و 340 مرکز خدمات و جهاد کشاورزی در کشور وجود دارد
معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات و توریج کشاورزی اظهار داشت: یکهزار و 340 مرکز خدمات و جهاد کشاورزی در دهستان های کشور وجود دارد که برای هر مرکز یک محقق معین تعریف شده است.
وی افزود: این محققان باید در ماه یک یا 2 روز با مروجان منطقه در تماس مستقیم باشند و نیازهای هر منطقه را رصد کنند به گفته دیگر با اجرای این طرح پای محققان در اجرای طرح ها و مواجهه مستقیم با مروجان کشاورزی باز شده است.
مویدی بیان کرد: مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی طبق برنامه ریزی انجام شده در قالب نظام نوین ترویج به عنوان نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی بازسازی می شوند.
وی افزود: هر مرکز تحقیقات به چند پهنه تقسیم شده که هر پهنه شامل چند روستا است و مروجان مسئولیت آن را برعهده دارند.

** یکصد محقق به عنوان پژوهشگر مروج در کشور انتخاب شد
رئیس موسسه آموزش علمی کاربردی و مهارتی جهاد کشاورزی هدف از تشکیل شبکه مروجان را انتقال مطالب علمی روز به کشاورزان عنوان کرد و گفت: برای تحقق این امر از بین یکهزار و 100 نفر اعضای هیات علمی سازمان تحقیقات 100 نفر از کاربردی ترین محققان به عنوان پژوهشگر مروج انتخاب شدند.
وی افزود: این پژوهشگران در قالب گروه های سه یا چهار نفری به صورت موضوعی با هم ادغام می شوند و در روزهایی که در هر منطقه حضور دارند تمام مسایل و مشکلات موجود در بخش کشاورزی را تحلیل و با مسئولان آن منطقه درمیان می گذارند که نتیجه این تحلیل برای اقدام سریع و رفع مشکلات به شخص وزیر جهاد کشاورزی ارسال می شوند.
مویدی یکی از اهداف این سازمان را ایجاد ارتباطی تنگاتنگ بین تحقیق، ترویج، آموزش و اجرا در بخش کشاورزی دانست و گفت: اگر این ارتباط برقرار شود با استفاده از توان و ظرفیت های ویژه بخش کشاورزی بسیاری از مشکلات کشاورزی کشور برطرف خواهند شد ضمن اینکه با فراهم کردن زمینه اشتغال شاهد لبخند رضایت در چهره بهره برداران خواهیم بود.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول نیز در حاشیه این گردهمایی به خبرنگار ایرنا گفت: سازمان تحقیقات کشاورزی براساس توانایی های موجود در هر منطقه، کشور را به پنج منطقه تقسیم کرده که منطقه چهار شامل استان های خوزستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، لرستان و مرکزی است.
محمد رضا ملک زاده با اشاره به برگزاری گردهمایی روسای مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منطقه چهار در دزفول افزود: این گردهمایی به صورت سالیانه و دوره ای و با هدف هم اندیشی برنامه ها برای سال های آینده زراعی برگزار شده است.
وی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات صفی آباد دزفول جزو هشت مرکز برتر کشور است، اظهار داشت: استان خوزستان رتبه نخست کشور در تولید محصولات کشاورزی را دارد که بیشتر این تولیدات را مدیون شمال خوزستان است.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول افزود: امید است با برگزاری این گردهمایی و هم اندیشی با سایر روسای مراکز در زمینه تحقیقات به روش ها و تکنولوژی های نوین دست یابیم.
وی گفت: این گردهمایی در راستای برنامه های هدفمند و مشترک برای تولید ارقام مختلف کشاورزی، دستیابی به دانش نوین و کاربردی کشاورزی و استفاده بهره برداران برگزار شده است.
ملک زاده افزود: برنامه هایی برای نظام ترویج در نظر گرفته شده تا یافته های تحقیقاتی از مراکز تحقیقاتی به سطح مزارع منتقل شوند.
به گزارش ایرنا روسای مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان های خوزستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، لرستان و مرکزی در این گردهمایی حضور داشتند و نظرات و دیدگاه های خود را درخصوص آخرین دستاوردها و تحقیقات کشاورزی مطرح کردند.
بازدید از مزارع شهرستان دزفول از دیگر بخش های این گردهمایی بود.
7278/3022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.