کورش مودت روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان آب در بازه زمانی 14 تا 19 آبان به میزان 61میلیون متر مکعب و از بازه 24 آبان تا 11 آذر به میزان 384 میلیون مترمکعب بوده که از طریق رودخانه زهره در این شهرستان به دریا ریخته است.
وی گفت: مجموع این میزان آب معادل ذخیره مفید فعلی سد کوثر است که نشان می دهد چه حجم زیادی از آب به دلیل ساخته نشده یک سازه نگهدارنده به ویژه در پایین دست و در حوزه این شهرستان بدون استفاده به دریا ریخته شده است.
فرماندار هندیجان میزان دبی فعلی آب این رودخانه را کاهشی دانست و افزود:دبی آب این رودخانه در روزهای بارندگی تا یک هزار و 736 مترمکعب افزایش یافت ولی این روند اکنون به 36 متر مکعب کاهش یافته است.
مودت گفت: این موضوع در حالی رخ می دهد که کشاورزی این شهرستان به شدت از کمبود آب در چند سال اخیر آسیب دیده و کشت تابستانه تعطیل و کشت زمستانه نیز با محدودیت یا خسارت بالا همراه است.
وی افزود: تلاش زیادی برای احداث یک سازه یا سد سلولی برای نگهداری بخشی از آب باران برای کشت زمستانه کشاورزان این شهرستان انجام شده ولی تاکنون به نتیجه قطعی نرسیده است.
خشکی رودخانه زهره در نزدیکی روستاهای هندیجان در چند سال اخیر مشکلات زیادی را برای کشاورزان این شهرستان ایجاد کرده بود و در زمان آبیاری خواستار رهاسازی آب از سد کوثر بودند.
سد کوثر در فاصله ی 60 کیلومتری شمال غربی شهر دوگنبدان، در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و در سال 1383 به بهره برداری رسید.
شهرستان هندیجان در جنوب خوزستان قرار گرفته و یکی از بنادر مهم تجاری و صیادی این استان است.
7163/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.