به گزارش ایرنا امیر حسین منتظر حجت روز شنبه در همایش علمی نقش خوزستان در اقتصاد کشور با محوریت آب و تالاب،در تالار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران بیان کرد: بحث محیطی زیستی درهمه دنیا مورد توجه قرار گرفته و این توجه در کشور ما که در منطقه خشک و نیمه خشک
دنیا قرار دارد یک ضرورت انکار ناپذیر است به ویژه در زمینه تالاب ها که در حال تخریب هستند.
وی افزود: در این دوران به تالاب ها حقابه لازم اختصاص داده نشد و این امر باعث شد تا در زمان خشکسالی بحران تالاب ها تشدید شود.
این استاد دانشگاه شهید چمران با اشاره به اینکه خورشید به فصل تابستانه وارد شده و حداقل 20 تا 30 سال آینده به فصل زمستانی خود وارد نمی شود، گفت: انتشار گازهای گلخانه ای به وضعیت گرمای عمومی کره زمین نیز دامن زده است.
منتظر حجت با اشاره به گرایش رشته اقتصاد در زمینه محیط زیست، منابع طبیعی و اکولوژی، ادامه داد: تالاب ها در خوزستان و محیط زیست آن موضوع بسیار مهمی هستند اما نبود تبادل آبی و رعایت نکردن اصول فنی و اکولوژی و نیز انسداد کالورت ها، شرایط نگران کننده ای را به وجود آورده است.
وی گفت: با توجه به ورود پسماندهای پایه روغنی در هورالعظیم و تعریض غیرمجاز جاده در بستر تالاب نیاز است تا کالورت ها مرتب بررسی، و موانعی که از ورود آب به بستر جلوگیری می کند برطرف شوند.
این استاد دانشگاه شهید چمران اهواز وزارتخانه های نفت، نیرو و راه و شهرسازی را از جمله دستگاه هایی دانست که با اقداماتشان باعث ایجاد آسیب به تالاب ها شده اند،افزود: این اقدامات شامل احداث خطوط لوله انتقال نفت، ایجاد جاده شادگان به ماهشهر و اختصاص نیافتن حقابه می شود.
منتظر حجت یادآور شد: کاربری تالاب ها در حال تغییر است و این امر ناشی از فعالیت های وسیع عمرانی و حتی تخلیه زباله در بستر است که تغییر اقلیم این اکوسیستم را رقم زده است.
وی ورود پساب های نیشکر به تالاب ها را منشاء آلودگی دانست و گفت: عبور دکل های فشار قوی در داخل بستر تالاب از دیگر عوامل تغییر اقیلم در داخل تالاب ها است.

* باید به آب به عنوان یک نهاده اقتصادی نگاه شود
این استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز همچنین تخصیص بهینه منابع برای اهداف رقابتی مانند منبع کمیابی به نام آب را نوعی تعریف از علم اقتصاد بیان کرد و گفت: آب یک منبع طبیعی است که باید از منظر اقتصادی به آن توجه و نگاه شود و از آنجا که هر نهاده اقتصادی عرضه و تقاضایی دارد باید بابت آن در مصارف کشاورزی، صنعتی، خانگی و شرب هزینه پرداخت کرد.
منتظر حجت بیان داشت: درباره انتقال بین حوضه ای آب خوزستان به استان های قم، اصفهان، یزد و کرمان، باید بگوییم که ما مخالف انتقال با هدف شرب نیستیم اما انتقال آن باید از راه ارایه در بورس انجام شود تا کارایی لازم را داشته باشد و ارزش آن مورد توجه قرار بگیرد.
وی گفت:استان هایی مانند کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری و خوزستان عرضه کننده هستند و دیگر استان ها به عنوان متقاضی می توانند نیاز خود را از طریق بورس انتقال حوضه ای آب تامین کنند تا از این طریق بهای آن را پرداخت کنند.
این استاد دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه اگر تخصیص نهاده ای مانند آب توسط دولت انجام شود این تخصیص غیر بهینه خواهد بود، افزود: در صورت دخالت دولت محورهایی مانند عدالت و سیاست زدگی لحاظ می شود که این فاکتورها مانع دید علمی در جهت بهینه سازی منابع می شود.
وی با تاکید بر اینکه مدیریت صحیح منابع منوط به حرکت در مسیر دیدگاه های علمی است، گفت: افزایش یک جانبه قیمت آب قابل دفاع نیست و به همین دلیل باید ابزارهای متنوع مالی و اقتصادی مانند یارانه در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد.
منتظر حجت قدم نخست را در بهینه سازی منابع داشتن اطلاعات اقتصادی دانست و افزود: در این صورت بیشتر سیاست هایی که دارای توجیه نیستند کارآمد تشخیص داده خواهند شد و سیاست هایی که فکر می کردیم کارآمدی لازم را دارند ممکن است توجیه نداشته باشند.
این استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: در نبود اطلاعات پروژه هایی به بهره برداری می رسند که نباید اجرایی می شدند.
این همایش یک روزه به همت انجمن علمی دانشجویی اقتصاد مدیریت امور فرهنگی دانشگاه شهید چمران اهواز و با همکاری انجمن دیده بان جلگه سیز خوزستان برگزار شد.
بر اساس این گزارش، استان خوزستان دارای رودخانه های کارون، کرخه، جراحی، دز، مارون و زهره است که از زاگرس سرچشمه می‌ گیرند و به ‌طور مستقیم یا غیر مستقیم تامین کننده بخشی از آب مورد نیاز تالاب های خوزستان هستند و یا به خلیج فارس می ‌ریزند.
بیشتر این رودخانه ها در سال های گذشته به دلیل خشکسالی شدید دچار تنش آبی شده و به همین دلیل در مقاطعی از سال تامین آب شرب مورد نیاز شهروندان خوزستانی با مشکلات جدی روبه رو بوده است.
9931/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.