به گزارش ایرنا پس زدگی فاضلاب ناشی از فرسودگی شبکه فاضلاب ، نبود شبکه جمع آوری آب های سطحی ، خیابان های فاقد آسفالت و جدول بندی از جمله مشکلات مردم خرمشهر است که در روزهای بارانی تشدید شده و شهروندان را برای تردد با مشکل جدی مواجه می کند.
منطقه 90 هکتاری، کوی طالقانی، عباره، مولوی، پیش ساخت، منازل بهزیستی و بخشی از مرکز شهر خرمشهر به طور مکرر با مشکل آبگرفتگی و پس زدگی فاضلاب رو به رو هستند.
تعدادی از شهروندان خرمشهر که از مشکلات ناشی از آبگرفتگی معابر و خیابان های این شهر به خصوص در روزهای بارانی به تنگ آمده اند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشتند:خرمشهر با کوچکترین بارندگی خیابان ها و معابر آن پر آب شده و تردد مردم را با مشکل مواجه می کند.
یک شهروند خرمشهری ساکن منطقه کوی طالقانی گفت: اکثر خیابان های کوی طالقانی در هنگام بارندگی پر از آب شده و این منطقه با جمعیت قابل توجه با مشکل پس زدگی فاضلاب روبروست و تردد مردم به خصوص دانش آموزان در خیابان های تیر، شقایق، یاس، بهمن و اسفند کوی طالقانی در روزهای بارانی امکان پذیر نیست.
شهروند خرمشهری ساکن بوستان نیز گفت: با گذشت چهار روز از بارندگی اخیر تردد در خیابان های کوی بوستان به دلیل آب باقی مانده از بارندگی و پس زدگی فاضلاب همچنان مشکل است.
عباس حافظی گفت: متاسفانه اکثر خیابان های خرمشهر پس از بارندگی پر آب شده و کانال های فاضلاب توان دفع آب باران را ندارند.
** 90 هکتاری منطقه ای بحرانی در روزهای بارانی
عده ای از اهالی منطقه 90 هکتاری خرمشهر که از مشکلات این منطقه و کم توجهی مسئولان شهری عصبانی هستند نیز اظهار داشتند: منطقه 90 هکتاری فاقد هرگونه امکانات زیرساختی است.
حامد ثامری از اهالی منطقه 90 هکتاری گفت: در حال حاضر منطقه 90 هکتاری فاقد آسفالت و جدول گذاری بوده و تردد مردم بخصوص دانش آموزان در هنگام بارندگی با مشکل مواجه می شود.
وی گفت: مردم این منطقه سالها ست بدون هیچ امکانات زیرساختی گرفتار مشکل اند و به رغم مراجعه مکرر به شهرداری و دیگر ارگان ها تاکنون مشکلات این منطقه مرتفع نشده است.
یکی دیگر از شهروندان ساکن منطقه 90 هکتاری خرمشهر گفت: پس زدگی فاضلاب ناشی از بارندگی در منطقه 90 هکتاری باعث آب گرفتگی معابر شده و تردد مردم به خصوص دانش آموزان با سختی انجام می شود.
زهرا مطوری گفت: در زمان اجرای طرح فاضلاب در منطقه 90 هکتاری به دلیل حفاری خیابان ها تاکسی ها به اهالی این منطقه سرویس نمی دهند.
معاونت خدمات شهری شهرداری خرمشهر در خصوص مشکلات ناشی از آب گرفتگی معابر و پس زدگی فاضلاب به ایرنا گفت: وضعیت منطقه 90 هکتاری پس از بارندگی بحرانی شده و مردم نسبت به این موضوع اعتراض دارند.
مهدی مطور افزود: در حال حاضر نیروهای خدمات شهری خرمشهر در حال تخلیه آب های سطحی در این منطقه می باشند.
وی بیشترین نقطه بحرانی در منطقه 90 هکتاری را خیابان 26 این منطقه بیان کرد و گفت: هم اینک نیروهای خدمات شهری شهرداری برای روان سازی تردد شهروندان در این خیابان مشغول ریختن کوپال و آهک پاشی می باشند.
شهردار خرمشهر در این باره گفت: منطقه 90 هکتاری در سطح پایین تری از سطح شهر قرار دارد و در سال های گذشته نخاله ها در این منطقه تخلیه می شد و بسیاری از منازل این منطقه روی نخاله ساخته شده‌اند.
داود دارابی افزود: حدود هفت سال پیش شرکت آبفا تقریبا ۸۰ درصد شبکه فاضلاب منطقه 90 هکتاری را اجرا کرد اما محل خروجی فاضلاب و پمپاژ آن را تکمیل نکرد.
وی اظهار داشت: بعدها پیمانکاران با روزنه های متعدد آب مواجه شدند که اطمینانی از آب شرب یا آب فاضلاب بودن آن حاصل نکردند چون خیلی از منازل این منطقه چهار یا پنج انشعاب غیرمجاز آب دارند و آب از همه جای منازل و حتی پی آنها خارج می‌شود که باعث شده برخی منازل نشست کنند.
دارابی افزود: به همین منظور در نشست با فرماندار مقرر شد از سوی سازمان منطقه آزاد بررسی نشتی‌ در این منطقه اجرا شود و برای بررسی نشتی آب سه شبانه روز آب این منطقه قطع شد تا منشا نشتی‌ها مشخص شود البته در این سه روز آبرسانی با تانکر صورت گرفت.
وی گفت: پس از بارندگی اخیر به منظور مهار آبهای سطحی در این منطقه علاوه بر آهک پاشی و کوپال 2 تانکر برای آبپاشی مشغول فعالیت در این منطقه شدند.
مدیر آبفای خرمشهر در این خصوص گفت: شبکه فاضلاب منطقه 90 هکتاری تکمیل شده و هیچ مشکل فاضلاب ندارد اما شهرداری در این منطقه طرح های عمرانی در دست اجرا دارد که موجب گل آلود شدن معابر شده است.
غلامرضا پورجلالی نبود شبکه جمع آوری آبهای سطحی از جمله باران را دلیل آب گرفتگی معابر این منطقه عنوان کرد و گفت: نبود شبکه جمع آوری آب باران خسارت جدی به تاسیسات شبکه فاضلاب به خصوص ایستگاههای پمپاژ وارد کرده است.
وی در ادامه گفت: ورود حجم زیادی از آب باران به شبکه فاضلاب در خرمشهر موجب پس زدگی فاضلاب و سوختن پمپ های ایستگاههای پمپاژ می شود.
پورجلالی اظهار داشت: در حال حاضر نیروهای آبفای خرمشهر در مناطق بحرانی برای رفع گرفتگی معابر در سطح شهر فعال هستند.
وی گفت: احداث شبکه جمع آوری آبهای سطحی به عهده شهرداری است و در اکثر شهرهای کشور اجرایی شده ولی در خرمشهر به دلیل هزینه سنگین این پروژه و کمبود نقدینگی تاکنون اجرا نشده است.
وی اظهار داشت: متاسفانه هر ساله با کوچکترین بارندگی خسارت سنگینی به تاسیسات فاضلاب خرمشهر وارد می شود.
پورجلالی با بیان اینکه احیاء و لایروبی انهار بزرگ شهرستان خرمشهر از راهکارهای دفع آب باران بوده که در برنامه کوتاه مدت امکان پذیر است گفت: نهرهای بزرگ همچون نهر چاسبی، نهر النصر و کوت شیخ که قبل از جنگ برای دفع آب باران از آن استفاده می شد باید بازسازی شوند و با این اقدام مشکل آب گرفتگی معابر خرمشهر هنگام بارندگی برطرف می شود.
معاون عمرانی فرمانداری خرمشهر نیز در خصوص مشکلات منطقه 90 هکتاری این شهر گفت: از آنجا که شهرداری در منطقه 90 هکتاری طرح عمرانی در دست اجرا دارد لذا هنگام بارندگی معابر این منطقه گل آلود می شود.
سیدجواد موسوی افزود: منطقه 90 هکتاری دارای 2 خیابان 26 متری و یک خیابان 14 متری است که یکی از خیابان های 26 متری آسفالت شده و 2 خیابان دیگر هنوز آسفالت نشده است.
وی افزود: کارکنان شهرداری در منطقه حضور داشته و برای رفع مشکل تردد شهروندان مشغول به کار شده است.
منطقه ۹۰ هکتاری از زمان بازسازی و بازگشت مردم این شهرستان پس از جنگ تحمیلی دچار مشکلات زیرساختی فراوانی است.
7100/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.