محمد حری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: از آغاز سال آبی جاری(اول مهر) تاکنون در مجموع 20 متر ارتفاع آب این سد افزایش یافته است.
وی گفت: ظرفیت سد مارون یک میلیارد و 250 متر مکعب است که ازاین میزان 170 میلیون متر مکعب حجم مرده آب و غیرقابل استفاده است و هم اکنون 280 میلیون متر مکعب آب قابل بهره برداری داریم.
حری بیان کرد: ورودی دریاچه سد مخزنی مارون در ساعت 12 روز سه شنبه 6 آذر جاری، 139.01 متر مکعب بر ثانیه بوده و اکنون 458.14 میلیون متر مکعب آب پشت این سد وجود دارد.
وی ادامه داد: پارسال حجم بارندگی ها در این فصل بسیار ناچیز و قابل مقایسه با امسال نبوده است.
وی با اشاره به اینکه میزان بارش باران در بهبهان در چند روز اخیر 151.5 میلیمتر ثبت شده گفت: این میزان بارندگی در چند روز اخیر در 30 سال گذشته بی سابقه بوده و این نوید بخش بهبود و رونق کشاورزی و دامپروری در این شهرستان است.
فرماندار بهبهان ادامه داد: نرم سالانه بارندگی در این شهرستان 325 میلیمتر است که از اول مهر امسال تاکنون 306.8 میلیمتر بارندگی ثبت شده است.
وی گفت:سد آبخیزداری آبخروار بهبهان نیز با تحمل 150 میلیمتر بارندگی در 48 ساعت گذشته و کاهش سرعت سیلابی به حجم بیش از هشت میلیون متر مکعب شهر بهبهان را ازخطر سیلاب نجات داد.
وی افزود:با توجه به وسعت هشت هزار هکتاری حوضه آبخیز این سد و اهمیت این سازه درحفظ شهر بهبهان از خطر سیلاب و همچنین وجود بندهای متعدد کوچک آبخیزداری و دوبند پوزه سنگ و توگوری به حجم 2 میلیون مترمکعب در بالادست بند آبخروار درآینده نیازمند ترمیم بندهای بالادست این سد هستیم.
به گفته مسئولان شرکت بهره برداری از سد،نیروگاه و شبکه های آبیاری مارون، در سال آبی گذشته (مهر 96 تا مهر 96) حوضه آبی مارون از جمله حوضه های بحرانی خوزستان از نظر کمبود منابع آبی بود به طوری که در این سال 82 درصد مخزن این سد خالی بود و حجم قابل استحصال تنها هفت درصد بود.
بارش باران از پنجشنبه شب هفته گذشته در خوزستان آغاز شد و تا دیروز دوشنبه ادامه داشت.
بسیاری از شهرستان های خوزستان متاثر از بارش باران دچار سیلاب و آبگرفتگی شدند و به بیش از 2 هزار نفر گرفتار در سیلاب امدادرسانی شد.
مراکز آموزشی در روز شنبه هفته جاری و مدارس نوبت صبح ناحیه چهار اهواز در روز دوشنبه این هفته به دلیل آبگرفتگی معابر تعطیل شدند.
7158/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.