رضا حفیظی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن توصیه به شهروندان برای مصرف مرغ کشتار روز بهداشتی و بسته بندی شده برای پیشگیری از انتقال بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به انسان افزود: با توجه به وجود 55 واحد فعال مرغداری صنعتی در شادگان نظارت و پایش مستمر کارشناسان دامپزشکی به این واحدها انجام می شود لذا به شهروندان توصیه می شود فقط مرغ کشتار روز مصرف کنند.
وی با بیان اینکه تاکنون هیچ موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شادگان گزارش نشده گفت: در این راستا در جلسه کمیسیون مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شهرستان شادگان مصوب شد با هماهنگی نیروی انتظامی از جا به جایی مرغ زنده جلوگیری شود.
وی از شهرداری شادگان خواست طبق قانون و ماده 55 نسبت به جمع آوری دستفرشان و عرضه کنندگان مرغ زنده در بازارهای شادگان اقدام کند.

**اجرای طرح پایش بیماری آنفلوانزای پرندگان در تالاب شادگان
رئیس اداره دامپزشکی شادگان در ادامه گفت: با توجه به احتمال بروز و شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در فصل سرما، طرح پایش پرندگان مهاجر در تالاب شادگان آغاز شد.
حفیظی اظهار داشت: طرح پایش پرندگان در تالاب شادگان توسط کارشناسان اداره دامپزشکی با مشارکت کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست برای بررسی و پیشگیری از تلفات غیر عادی پرندگان وحشی و اهلی انجام می شود.
وی گفت: به منظور پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان کلاس های آموزشی برای روستائیان، مرغداران و افرادی که اقدام به نگهداری، پرورش و خرید و فروش طیور می‌کنند، در حال برگزاری است.
حفیظی افزود: در حال حاضر کلاس های آموزشی با موضوع پیشگیری شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان برای روستائیان رگبه و سراخیه که در نزدیکی تالاب شادگان قرار دارند، برگزار شد.
وی در ادامه گفت: در این کلاس ها راههای انتقال و پیشگیری از انتقال بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، مراقبت های ویژه و رعایت اصول بهداشتی محل نگهداری دام و طیور به جامعه هدف آموزش ارائه می شود.
آنفلوانزای فوق حاد طیور یک بیماری ویروسی پرندگان می باشد. ویروس آنفلوانزا دارای سه نوع آ ، بی و سی می باشند. در طیور فقط نوع آ این ویروس می تواند ایجاد بیماری کند.
این ویروس علاوه بر طیور، سایر حیوانات از جمله خوک، اسب و همچنین انسان را می تواند مبتلا کند.
پرندگان وحشی و آبزی می توانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند، ویروس آنفلوانزای طیور را با خود جابجا کنند.
مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شتر مرغ از پرندگان حساس به بیماری آنفلوانزای می باشند.
7100/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.