علی رحم کریمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اثر بارندگی های سیل آسا ، برخی ایل راه های عشایر در مناطق شمال ، شمال شرق و جنوب شرق استان قطع و به برخی ایل راه ها نیز آسیب جزیی وارد شد.
وی گفت: برخی ابنیه ها و آبشخوار دام عشایر خوزستان نیز بر اثر سیلاب در مناطق قشلاقی خوزستان آسیب دیده که کارشناسان ارزیاب در حال بررسی و جمع بندی خسارات وارده هستند.
مدیرکل امور عشایری خوزستان با اشاره به هشدارهایی که پیش از بارندگی ها به عشایر استان داده شد افزود: خوشبختانه بارندگی های اخیر پس از پایان کوچ عشایر به خوزستان به وقوع پیوست و تردد آنان در مناطق قشلاقی این استان نیز به حداقل رسیده بود.
وی با اشاره به برخی مشکلاتی که بر اثر بارندگی ها در مناطق عشایری به وجود آمده است گفت:این مشکلات طبیعی است ولی چون زندگی عشایر با طبیعت عجین است آنان از قبل همه تمهیدات لازم را برای پیشگیری از خسارات احتمالی به کار بسته اند.

* توزیع هشت هزار تن جو بین عشایر خوزستان
مدیرکل امور عشایری خوزستان گفت: هشت هزار تن جو وارداتی با قیمت مصوب بین عشایر توزیع شده و بخش مهمی از نگرانی آنان برای تامین علوفه مورد نیاز برطرف شده است.
کریمی افزود: سه هزار تن جو نیز به تازگی خریداری شده که در حال انتقال به خوزستان است و به تدریج بین عشایر توزیع خواهد شد.
خشکسالی در سال آبی 97-96 و کاهش نزولات جوی شرایط بسیار سختی برای تامین علوفه (مراتع) عشایر به وجود آورد ولی خوشبختانه بارندگی های پاییزی امسال نگرانی آنان برای آب بهداشتی و دام عشایر را برطرف کرد.
مناطق قشلاقی خوزستان میزبان دام عشایر استان های لرستان ، همدان ، ایلام ، اصفهان ، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه است.
استان خوزستان در سال آبی 97-96 با خشکسالی بی سابقه در نیم قرن اخیر رو به رو بود که این مساله مشکلات زیادی برای عشایر خوزستان به وجود آورد.
این عشایر با داشتن 1.1میلیون راس دام سبک به مدت هفت ماه در مناطق قشلاقی ، شمال ، شمال شرق و جنوب شرق استان خوزستان ساکن هستند.
عشایر خوزستان نیز حدود یک میلیون و 950هزار راس دام سبک نیز در اختیار دارند و از مراتع استان بر اساس تقویم چرای دام ، استفاده می کنند.
بر اساس اعلام سازمان امور عشایری کشور ، عشایر ایران حدود 25درصد نیاز کشور به گوشت قرمز را تامین می کند.
6065/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.