دهستان عنافچه در بخش مرکزی شهرستان باوی قرار دارد که رودخانه کارون از بین این دهستان و شهرستان باوی عبور می کند، این پل شناور پنج سال پیش توسط ارتش برای تردد ساکنان این دهستان به شهر ملاثانی در باوی ساخته شد.
همه ساله با بارندگی و بالا رفتن آب رودخانه، بخشهایی از این پل به زیر آب می رود و با قطع این تنها راه ارتباطی دهستان با شهرستان باوی، مردم ناگزیر با قایق تردد می کنند.
ولی بارندگی اخیر و بالا رفتن آب رودخانه در هفته گذشته بخشی از این پل را جا به جا کرده و موجب تخریب آن شد؛ و هم اکنون راه ارتباطی45 روستا در این دهستان با شهرستان باوی قطع شده است و اهالی روستاهای منطقه یک هفته است با استفاده از تنها یک قایق کرایه ای تردد می کنند.
فعالیت تنها یک قایق شخصی در منطقه برای تردد روستاییان عنافچه به شهر ملاثانی، در کنار خطرات فراوانی که دارد ، روزانه هزینه و وقت بسیاری از مردم می گیرد.
به گزارش ایرنا ، چندین قایق بدون استفاده نیز در کنار رودخانه افتاده و مردم با ازدحام در یک قایق در حال عبور از عرض رودخانه هستند، اهالی این دهستان می گویند که قایق ها متعلق به سازمان آب و برق است و آنها اجازه استفاده از آن ها را ندارند .
فاطمه یکی از دانش آموزان ساکن در دهستان عنافچه است که در کنار چند دانش آموز دیگر به دلیل دیر رسیدن به مدرسه امکان حضور بر سر کلاس درس را نداشتند و در کنار رودخانه منتظر رسیدن قایق بودند تا به خانه خود در عنافچه برگردند.
با تخریب پل ارتباطی ، دانش آموزان منطقه هم یک هفته است که برای حضور بر سرکلاس درس باید با قایق مسیر رودخانه کارون را طی کنند و چند بار هم اتفاق افتاده که به دلیل دیر رسیدن به مدرسه، مدیر مانع حضور آن ها بر سر کلاس درس شده است.
فاطمه یکی ازاین دانش آموزان، نگران درس های عقب افتاده خود است، او به خبرنگار ایرنا می گوید: با احداث این پل شناور در پنج سال گذشته دختران دهستان عنافچه امکان ادامه تحصیل در مدارس مورد نظر را پیدا کردند اما با تخریب شدن این پل بسیاری از خانواده ها مانع تردد دختران خود با قایق در مسیر این رودخانه برای رفتن به مدرسه می شوند.
این دانش آموز ادامه داد: 2 روز پیش یک دانش آموز دختر در رودخانه افتاد که نزدیک بود غرق شود ولی پدرش او را نجات داد.
محمد سواعدی از دیگر اهالی دهستان عنافچه است که او هم در کنار رودخانه در حالی که مقداری مواد غذایی در دست داشت منتظر قایق بود تا به خانه خود در دهستان عنافچه بازگردد.
وی به خبرنگار ایرنا توضیح داد: هر سال با بارش باران و بالا آمدن روخانه این پل شناور به زیر آب می شود و اهالی دهستان عنافچه مجبور به تردد با قایق از عرض رودخانه هستند تا برای کارهای روزمره خود به شهرستان باوی بروند.
وی ادامه داد: اهالی این دهستان به همین پل نظامی و خطرناک راضی هستند تا بتوانند امورات خود را بگذرانند.
علی سعیدی یکی دیگر از ساکنان این منطقه گفت : در دهستان عنافچه در حدود 50 مدرسه وجود دارد اما به دلیل شرایط نامناسب و یا نداشتن معلم و پایین بودن سطح آموزش دانش آموزان دهستان برای ادامه تحصیل به شهر ملاثانی می روند.
وی گفت: تخریب این پل ارتباطی نه تنها در تحصیل دانش آموزان اختلال ایجاد کرده بلکه سلامت مردم را که برای کارهای روزانه خود به شهرستان باوی تردد دارند نیز به خطر انداخته و زندگی روزمره آنها را با مشکل مواجه کرده است .
این فرد با اشاره به تردد همه روزه دانش آموزان با قایق ، بیان کرد: اگر مردم یا بچه های ما در هنگام عبور از این رودخانه دچار حادثه یا غرق شوند چه کسی پاسخگو خواهد بود ؟

** وعده تعمیر پل شناورارتباطی عنافچه و باوی ظرف یک هفته
فرماندار شهرستان باوی چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: پل ارتباطی دهستان عنافچه با شهرستان باوی یک پل شناور و نظامی است که به صورت کوتاه مدت قابل استفاده است و چندان هم ایمن نیست و برای تردد مردم خطرناک است.
منوچهر ورناصری ادامه داد: قبل از اینکه این پل بر اثر بارش باران و بالا آمدن رودخانه تخریب شود شکستگی داشت که از ارتش خواسته بودیم این مشکل را برطرف کند که با بالا آمدن رودخانه با بارش باران ، بخشی از این پل از جا کنده شد و ارتباط بین این دهستان با باوی قطع شد.
فرماندار شهرستان باوی اظهار داشت: شب گذشته با استاندار برای برطرف کردن مشکل این پل جلسه ای داشتم که آقای شریعتی دستور دادند هیچ دانش آموزی نباید برای حضور در مدرسه از رودخانه عبور کند و مقرر شد که اتوبوس هایی را برای آن ها در منطقه کیان آباد اهواز مستقر کنیم که از مسیر کیان آباد به شهرستان باوی بروند.
وی گفت: البته به دلیل طولانی بودن مسیر اغلب مردم تمایل ندارند که از مسیر کیان آباد وارد این شهرستان شوند.
ورناصری با اشاره به اینکه بیش از 40 روستا در دهستان عنافچه وجود دارد بیان کرد: این دهستان 13 هزار نفر جمعیت دارد و لازم است که ارتش همکاری لازم را برای تعمیر هر چه سریع تر این پل و امکان تردد مردم این منطقه را فراهم سازد.
فرماندار باوی ادامه داد: در شرایط عادی هم استفاده از این پل شناور و نظامی خطرآفرین است به همین منظور باید هر چه زودتر اعتباری برای ساخت یک پل ثابت در این منطقه اختصاص داده شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر چند قایق تهیه شده است تا مردم برای تردد از عرض رودخانه از آن ها استفاده کنند که قرار شده این قایقها تا فردا به این منطقه برسند.
بر اثر بارندگی از روز چهارشنبه تا جمعه هفته گذشته بسیاری از مناطق خوزستان و معابر شهری نیز دچار سیلاب و آبگرفتگی شدند .
بر اساس این گزارش، شهرستان باوی با مرکزیت شهر ملاثانی با تصویب هیات وزیران در سال 1389 از شهرستان اهواز تفکیک شد .
7158/6002

گزارش از: زینب فرحانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.