به گزارش ایرنا محمدعلی حسن زاده دوشنبه در آیین تودیع و معارفه مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر در سالن آمفی تئاتر این اداره کل با اشاره به موارد سند چشم انداز سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه معاونت امور بندری به عنوان متولی تدوین و انعقاد قراردادهای سرمایه گذاری ، تسهیلات و تخفیف لازم به سرمایه گذاران در حوزه هایی که ارزش افزوده ایجاد کنند پرداخت می کند.
وی مصوبه سند چشم انداز سازمان بنادر و دریانوردی را یادآور شد و گفت: این سند چشم انداز با همت دانشگاه علامه طباطبایی و همکاران فرهیخته حوزه بندر و دریانوردی تهیه شده که در این سند ماموریتی برای سازمان پیش بینی شده نشان می دهد سازمان بندر و دریانوردی به عنوان متولی حاکمیتی در امور دریایی و کشتیرانی و بازرگانی چه کارهایی بایستی در سطح کشور و معاونت ستادی و بنادر انجام دهد.
وی افزود: با تصویب این سند که مطالعه آن حدود 2.5 سال طول کشیده راهکارهای آن با جا به جایی مدیران هرگز مخدوش نمی شود و هرکسی قرار است بخشی از این نقشه بزرگ را تکمیل کند در راستای منافع ملی و سازمانی استفاده خواهد شد.
حسن زاده با بیان اینکه بندر خرمشهر در ترانزیت کالا به کشور عراق و حاشیه خلیج فارس می تواند ایفای نقش کند، گفت: بندر خرمشهر به واسطه نقطه جغرافیایی می تواند ایفاگر و نقش فعال در حوزه ترانزیتی به کشور عراق و حاشیه جنوب خلیج فارس باشد.
وی اظهار داشت: امید است بتوانیم در معاونت امور بندری از این نقطه مشخصه ممتاز بندر خرمشهر استفاده بهینه شود.
حسن زاده در خصوص بحث نیروی انسانی گفت: شاید وظایف و ماموریت ها در سطح کشور مثل هم باشد ولی شرایط آب و هوایی و جغرافیایی در همه مناطق همسان نیست و باید به نیروی انسانی در این منطقه توجه ویژه کرد.
وی اظهار داشت: اگر معتقدیم که بندر خرمشهر یک زمانی 60 درصد تجارت کشور را به خود اختصاص داده بود و این جایگاه امروز متاثر از جنگ تقلیل پیدا کرده به منزله این است که به نیروی توانمند بیشتر از گذشته نیاز داریم تا بتوانیم قطار ایستاده را به حرکت در آوریم.
وی در ادامه گفت: جای خوشبختی است که از نظر شاخص نیروی انسانی بندر خرمشهر در بین بنادر کشور یکی از بهترین بنادر کشور است.
وی ادامه داد: بحث لایروبی در دستور کار سازمان بوده و هست خارج سازی مغروقه ها اعتبار قابل توجهی را به خرمشهر اختصاص دهد.
مدیرکل بندر و دریانوردی جدید خرمشهر در این آیین گفت: با توجه به اینکه حمل و نقل دریایی یک حمل ارزان و مقرون به صرفه است در رشد اقتصادی کشورها تاثیر گذار بوده اما در کشور ما به رغم وجود زیرساخت ها و ظرفیت قابل توجه در همه بنادر فعالیت و کار و تلاش به واسطه تحریم ها متاثر از رفتار بازیگران عرصه بین المللی است باعث شده سهم ما از دریا کم شود.
نوراله اسعدی 90 درصد حمل و نقل کالا در جهان را در حوزه دریا بیان کرد و گفت: به دلیل کم هزینه بودن حمل و نقل دریایی اغلب کشورها از حمل و نقل دریایی استفاده می کنند.
وی افزود: ما معتقدیم با هم گرایی و هم افزایی مسیر توسعه پایدار را می توان هموار کرد و مسایل و مشکلات اقتصادی را به حداقل رساند.
اسعدی توجه جدی به سرمایه های انسانی را از برنامه های آینده خود عنوان کرد و گفت: سرمایه های انسانی همان نیروی انسانی و نیروی محرکه دریایی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد تا بتواند با فضای آکنده از آرامش کار کند و این فضاها را می توان با کمک همدیگر به وجود آورد.
وی بر خارج سازی مغروقه ها و ایمن سازی آبراه کشتیرانی تاکید کرد و گفت: به منظور ایمن سازی آبراه کشتیرانی باید مغروقه ها خارج سازی کرد تا کشتی های با تناژ بالا بتوانند تردد کنند.
وی با بیان اینکه به رغم وجود زیرساخت ها در بندر خرمشهر اما به خوبی از ظرفیت ها استفاده نشده است، گفت: فضای کار و ظرفیت وجود دارد و باید با همدیگر تلاش کنیم تا خرمشهر به جایگاه تاریخی خود نزدیکتر شود.
مدیرکل بندر و دریانوردی سابق خرمشهر با بیان اینکه گردشگری دریایی در دنیا به عنوان رکن اصلی اقتصاد است، گفت: گردشگری دریایی به‌عنوان یک پتانسیل بالقوه موجود در منطقه، راهکار ایجاد اشتغال در شهرستان خرمشهر است.
محمد محسنی اظهار داشت: با توجه به معضل بیکاری و وجود نیروی کار فراوان در شهرستان خرمشهر می‌توان با هدایت و مدیریت سرمایه گذاران در بخش گردشگری آبی ، زمینه اشتغال جوانان این منطقه را در حاشیه سواحل رودخانه‌های اروند و کارون مهیا کرد.
محسنی توسعه گردشگری دریایی و نقش آن در رشد اقتصادی را موثر بیان کرد و گفت: این صنعت نوظهور و پول‌ساز می‌تواند باعث رفع مشکلات و ناهنجاری‌های اجتماعی، ایجاد اشتغال و درآمدزایی بالا شود.
به گزارش ایرنا آیین تودیع و معارفه بندر و دریانوردی خرمشهر عصر روز دوشنبه با حضور معاونت امور بندر و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی کشور، مدیر کل بنادر و دریانوردی خوزستان و تنی چند از مسئولان محلی و بندر و دریانوردی خرمشهر برگزار شد.
در پایان این مراسم که بدون حضور امام جمعه ،فرماندار و نماینده مردم خرمشهر برگزار شد نوراله اسعدی به عنوان مدیر کل جدید بندر و دریانوردی خرمشهر معرفی و از تلاش های محمد محسنی قدردانی شد.
7100/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.