به گزارش ایرنا همایون یوسفی شامگاه دوشنبه در آیین افتتاح تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز ادامه داد: با انتقال سهام فولاد اکسین به یک استان دیگر امکان بروز مشکل برای گروه ملی فولاد وجود دارد.
وی با بیان اینکه یکی از مهم ترین محورهای اقتصادی مردم خوزستان بحث صنایع فولاد است گفت: صنعت فولاد پس از نفت مهم ترین منبع درآمد مردم استان است که به علت انباشت بدهی های گروه ملی فولاد از سال 88 تاکنون، 30 درصد سهام فولاد اکسین خوزستان را به استان دیگری منتقل کردند.
یوسفی خاطر نشان کرد: به نمایندگی از مردم استان خوزستان از آقای جهانگیری می خواهم که به بانک ملی ایران به عنوان زیرمجموعه وزارت اقتصاد دستور پرداخت بدهی گروه ملی فولاد را صادر کند.
وی ادامه داد: توافقاتی نیز در همین خصوص انجام شده است و هیات عامل بانک ملی باید این مساله را تصویب کند تا این سهام، در خوزستان و برای سفره مردم این استان بماند.

**احیای کارون در گرو تصفیه فاضلاب های شهری
وی در بخشی دیگر از سخنان خود به معضل دفع و تصفیه فاضلاب در استان اشاره کرد و یادآور شد: مساله فاضلاب یکی از معضلات مهم استان خوزستان است و امروز پروژه مهم تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز در راستای رفع بخشی از این چالش افتتاح شد.
یوسفی گفت: به عنوان نماینده مردم خوزستان گواهی می دهم که دولت تدبیر و امید همیشه نگاه مثبتی به رفع مشکلات خوزستان داشته است و هر موقع موضوعی را به شکل مستند و منطقی دنبال کرده ایم با کمک دولت این مشکل رفع شده است.
وی افزود: حل مساله آب، فاضلاب و برق استان خوزستان توسط نمایندگان مردم و دولت هدفگذاری شدکه اگر این اقدامات صورت نمی گرفت در دفع فاضلاب، تولید آب شرب و برق با مشکلاتی مواجه بودیم اما با پیگیری های صورت گرفته و مصوبه فروردین ماه سال 96 توسط دولت، اعتبار 290 هزار میلیارد ریالی برای حل موضوع فاضلاب، آب، کنترل ریزگردها و پایداری شبکه برق خوزستان اختصاص یافت.
نماینده مردم اهواز، حمیدیه، باوی و کارون گفت: این پروژه ها با سرعت خوبی شروع به کار کردند که علی رغم مصرف آب و برق زیاد در تابستان خوزستان، شاهد پایداری در این 2 حوزه بودیم.
وی با اشاره به اینکه یکی از مطالبات مردم خوزستان احیای کارون است گفت: از محورهای مهم احیای کارون کنترل فاضلاب های ورودی به کارون به ویژه در مقطع اهواز است که با افتتاح این تصفیه خانه حجمی معادل 50 درصد ورودی فاضلاب به کارون کاهش می یابد.

**وابستگی شدید مردم جلگه خوزستان به آب
یوسفی همچنین گریزی به بحث انتقال آب نیز زد و گفت: شکل گیری جلگه خوزستان در طول تاریخ به دلیل وجود رودخانه های پر آب است به همین دلیل وابستگی خوزستان به آب به نسبت سایر استان های کشور بیشتر است و بحث های کم آبی در خوزستان آثار زیانبارتری دارد.
وی ادامه داد: در سایر نقاط کشور مردم در طول تاریخ خود را با کم آبی هماهنگ کرده اند اما مردم خوزستان به دلیل فراوانی آب در محیط اطراف، این سازگاری را کسب نکرده اند از همین رو کمبود آب در خوزستان اثرات بدی دارد و مردم خوزستان نسبت به پروژه های انتقال آب حساسیت دارند.
یوسفی تصریح کرد: در پنج سال عمر دولت تدبیر و امید هیچ پروژه انتقال آب جدیدی اجرا و یا حتی تصویب نشده است و انتظار داریم دولت همانند گذشته در این خصوص صیانت بیشتری داشته باشد.

**کاهش روزهای خاکی خوزستان با مهار کانون های داخلی
وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه ریزگردها یکی از مشکلات مهم مردم خوزستان است گفت: تقریبا تا سه سال گذشته اظهار می شد که برای کنترل ریزگردها اقدامی نمی توان انجام داد و مردم باید خود را با این شرایط سازگار کنند اما با پیگیری های صورت گرفته مشخص شد با کنترل کانون های ریزگرد خوزستان، شدت گرد و غبار کاهش می یابد.
این نماینده مردم خوزستان افزود: با کنترل کانون های ریزگرد داخلی در سطح 40 هزار هکتار از اراضی، تعداد روزهای سالم افزایش و شدت گرد و غبار از حداکثر 10 هزار واحد به سه هزار واحد رسیده است.
وی ادامه داد: خوزستان برابر با همه ایران است و اگر خوزستان را به دید عادی نگاه کنیم مشکلات این استان روزافزون خواهد شد.
معاون اول رییس جمهوری به همراه وزیران نیرو ، جهاد کشاورزی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ظهر دوشنبه به منظور بهره برداری از چند طرح عمرانی از طریق فرودگاه آیت الله جمی آبادان وارد استان خوزستان شد.
افتتاح تصفیه خانه فاضلاب شرق شهرستان اهواز و بازدید از طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری و کانون های داخلی ریزگرد این استان از برنامه های سفر 2 روزه معاون اول رئیس جمهوری به استان خوزستان می باشند.
شرکت در نشست برنامه راهبردی استان خوزستان بخش پایانی سفر 2 روزه معاون اول رییس جمهوری در خوزستان است.
9887/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.