مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: از مهر ماه که سال زراعی آغاز می شود، در بارش های الهی رتبه سوم در کشور را از آن خود کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، محمد سبزه زاری در همایش و هفتمین کارگاه آموزشی بین المللی مدل سازی و پیش بینی گرد و خاک که عصر امروز شنبه ۱۹ آبان ماه در سالن اجتماعات شرکت توسعه نیشکر اهواز برگزار شد، ضمن خیر مقدم به مدعوین و مقامات کشوری و استانی به ارائه برنامه همایش و کارگاه پرداخت.

مدیر کل هواشناسی خوزستان، ضمن تقسیم بندی گرد و خاک ها به دو دسته گرد و خاک های گسترده از کشور همسایه و گرد و خاک های محلی، گفت: کانون های مناطق جنوب شرقی عراق مانند العماره و ناصریه بسیار فعال هستند. اکثر این کانون ها، گرد و خاک را به سمت کویت و شمال عربستان هدایت می کنند.

وی افزود: کانون بزرگ العماره به صورت خط ممتد اهواز را دچار گرد و خاک می کند. همچنین کانون های فعال اهواز در قسمت های جنوب شرق و جنوب بین شهرستان های هندیجان و ماهشهر  قرار دارند که علاوه بر استان خوزستان استان های دیگر از جمله ایلام‌ و کرمانشاه را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

محمد سبزه زاری ضمن اشاره به این نکته که گرد و خاک های گسترده منتشر شده از کشور عراق، در مرز غربی این کشور با سوریه تشکیل می شود، تصریح کرد: شرایط ناپایدار جوی باعث افزایش ارتفاع گرد و خاک در آن کشورها شده و جریان باد، آن را به سمت خوزستان هدایت می کند که به محض رسیدن به استان و به ویژه  مناطق کوهستانی، با کاهش سرعت جریان باد شروع به فرو نشستن به ارتفاع پایین می کند.

وی ادامه داد: اما گرد و خاک های محلی به علت وزش باد شدید ایجاد می شوند که غلظت بیشتری دارند. مناطق غربی عراق مرکز تولید گرد و خاک هستند.

مدیر کل هواشناسی خوزستان عنوان کرد: به روند نزولی بارش ها و خشکسالی که ابتدا از عراق آغاز و سپس وارد ایران شد و افزایش دما، زمین ها خشک شده و برای تبدیل شدن به کانون های گرد و خاک آماده شدند.

وی ضمن تاکید این نکته که روند طبیعی خشکسالی و دست کاری های انسان در طبیعت از عوامل ایجاد کانون های گرد و خاک است، بیان کرد: زمین های جنوب شرق اهواز که زمانی ۷۰ درصد آن کاربرد کشاورزی داشته است، به دلیل سد سازی تبدیل به کانون های گرد و خاک شده اند.

سبزه زاری با اشاره به این نکته که سد سازی علاوه بر محاسن زیادی که دارد، دو مشکل عمده برای خوزستان ایجاد کرده است، افزود: سدها از بروز سیلاب های طبیعی جلوگیری و با کاهش حق آبه ی پایین دست، باعث خشک شدن رودخانه ها شدند.

وی اظهار کرد: وقتی سد کرخه احداث نشده بود، سیلاب های این رودخانه از آبادان و خرمشهر تا ماهشهر را تحت پوشش خود قرار می دادند و باعث تثبیت خاک، شستشوی نمک و ایحاد آبرفت و گل جدید، زمین را برای کشت آماده می کردند. وقتی سیلاب نباشد، شستشوی نمک نیز وجود نخواهد داشت.

مدیر کل هواشناسی خوزستان با اشاره به این نکته که تعداد روزهای گرد و خاک در سال، ۶۱ روز می باشد، عنوان کرد: هر سال ۱/۵ روز به روزهای گرد و خاکی استان افزوده می شود و در نمودار  سال های ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۶  فعالیت کانون های گرد و خاک عراقی و سپس خشکسالی و در دهه ۹۰ گرد و خاک های محلی و کاهش نزولات آسمانی از عمده عوامل ایجاد گرد و خاک می باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.