علی عابدینی روز شنبه در حاشیه همایش و هفتمین کارگاه آموزشی بین المللی مدل سازی و پیش بینی گرد و غبار در هتل نیشکر اهواز در جمع خبرنگاران بیان کرد:این میزان اعتبار در راستای خرید و تجهیز دستگاه های پیش بینی هواشناسی، و خرید چند دستگاه سنجش گرد و غبار و هشدار در این زمینه اختصاص یافته است.
وی افزود: تجهیز ایستگاه ها و به روز رسانی رادار هواشناسی از دیگر اولویت های امسال برای کشور و خوزستان است.
عابدینی ادامه داد: تعداد رادارهای هواشناسی در کشور کم است و به ویژه در نیمه شرقی از جمله در استان سیستان و بلوچستان با محدودیت روبه رو هستیم .
معاون سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه در خوزستان یک رادار وجود دارد ادامه داد: نخستین رادار هواشناسی کشور در اهواز دهه 80 راه اندازی شد و عمر مفید آن رو به پایان است و باید به روز رسانی شود.
وی بیان کرد: همچنین تعداد ایستگاه های دریایی در کل کشور کم است و توسعه این ایستگاه ها در برنامه سازمان هواشناسی است.
عابدینی در خصوص بارورسازی ابرها گفت: زمانی که ابر نیاز به هسته های تراکم داشته باشد هسته ها را به صورت مصنوعی به روش هواپیما یا شلیک موشک ، داخل ابر پخش کرده که باعث افزایش بارش می شود.

** تعیین ارتباط گرد و غبار و کاهش بارندگی به رادارهای تحقیقاتی ویژه نیاز دارد
معاون سازمان هواشناسی کشور افزود: تصور ما این است که گرد و غبار باعث کاهش بارندگی می شود چون برخی اوقات وقتی پیش بینی بارندگی با گرد و غبار همراه بود بارندگی مورد انتظار محقق نشد اما مشخص شدن تاثیر گرد و غبار بر کاهش بارندگی ها نیاز به مطالعه علمی و رادارهای تحقیقاتی ویژه دارد که این تحقیقات در کشور ما انجام نشده است.
وی ادامه داد: سازمان هواشناسی با استفاده از اطلاعات ایستگاه های سنجش گرد و غبار خود و سازمان حفاظت محیط زیست ، با تجمیع اطلاعات، پایش و پیش بینی و با تلفیق مدل های پیش بینی، تلاش کرده گرد و غبار را چند روز زودتر از شکل گیری پیش بینی کند.
عابدینی بیان کرد: سازمان هواشناسی با پیش بینی وزش باد و رطوبت خاک چند روز زودتر امکان خیزش گرد و غبار را پیش بینی و به مردم اطلاع رسانی می کند.

** خطاهای پیش بینی بیشتر مربوط به جریانات همرفتی است
معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه در همه جای دنیا پیش بینی هواشناسی با خطا همراه است افزود: پیش بینی کوتاه مدت چند روزه خطای خیلی کمی دارد و پیش بینی ها حدود 80 تا 90 درصد صحیح است و البته خطاهای پیش بینی بیشتر به جریانات همرفتی مربوط می شود.
'ماهیت جریان همرفتی به گونه ای است که انرژی خود را به یک باره تخلیه می کند و با رها سازی انرزی تندبادهای لحظه ای، برخلاف جریات سیستماتیک مدل ها در منطقه ایجاد می شود و چنانچه این جریان از روی کانون های گردو غبار عبور کند سبب ایجاد گرد و غبار محلی می شود.'
وی ادامه داد: خطای پیش بینی در خوزستان زیاد نیست و بیشتر پیش بینی ها درست است و کم اتفاق می افتد.
هفتمین کارگاه آموزشی بین المللی مدل سازی و پیش بینی گرد و غبار از 19 تا 23 آبان در اهواز در حال برگزاری است و میهمانانی از اسپانیا، پاکستان و نیجریه در این همایش شرکت دارند.
ENRIC TERRADELLAS مدیر تخصصی گروه منطقه ای سامانه مشورتی و ارزیابی پیش آگاهی توفان ها، گرد و غبار و ماسه برای منطقه شمال آفریقا، اروپا و خاورمیانه نیز در این کارگاه و همایش حضور یافت.
قرار بود اسماعیل نجار رییس سازمان مدیریت و بحران کشور در این همایش حضور یابد که به این همایش نرسید.
3004/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.