سیدسعید فاضلی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تجار و بازرگانان محلی در بازارچه تجاری چذابه می توانند نسبت به بازاریابی این کالا در عراق فعالیت داشته باشند و گمرک برای صادرات آرد مجوز لازم را صادر می کند.
وی با اشاره به توقیف 360 تن آرد صادراتی به عراق در چذابه توسط ماموران هنگ مرزبانی دشت آزادگان در ماه گذشته به ظن قاچاق آن بیان کرد:با هماهنگی مرزبانی منطقه ، صادرات آرد با منشا گندم وارداتی بدون مانع است و در این زمینه محدودیتی وجود ندارد.
معاون گمرک چذابه افزود:گندم تولیدی کشورهای روسیه و قزاقزستان توسط تجار ایرانی وارد کشور شده و پس از تبدیل آن به آرد و ارزش افزوده بیشتر به عراق صادر می شود.
وی بیان داشت: صادرات آرد با منشا داخلی بر اساس بخشنامه گمرک کشور همچنان ممنوع است.
فاضلی با بیان اینکه از یکشنبه هفته گذشته بازارچه مرزی چذابه پس از تعطیلی 15 روزه به دلیل تردد زائران اربعین حسینی دوباره فعال شده افزود: صادرات انواع کالا به عراق از این بازارچه در یک هفته گذشته شتاب گرفته است.
وی گفت: امروز شنبه حدود 720دستگاه کامیون و تریلر حامل بار صادراتی در حال تخلیه در بارانداز بازارچه چذابه هستند و کامیون های عراقی کالاها را به شهرهای مختلف عراق منتقل می کنند.
در ماه های گذشته به دلیل نوسانات ارزی در کشور و افزایش قدرت خرید تجار عراقی ، میزان واردات کالا از بازارچه چذابه توسط تجار عراقی افزایش قابل ملاحظه ای داشته به گونه ای که در مهر گذشته بارها رکورد صادرات کالا در یک روز از چذابه شکسته شد.
بازارچه مرزی چذابه در سال 1387 برای صادرات کالا به عراق فعال شد و پس از آن زائران ایرانی عتبات عالیات توانستند با تشریفات قانونی به شهرهای مقدس عراق سفر کنند.
هم اکنون 2 مرز زمینی چذابه و شلمچه و مرز دریایی خرمشهر در خوزستان برای صادرات کالا به عراق فعال هستند.
توسعه تجارت مرزی با عراق در سال های گذشته سبب رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در شهرهای غرب خوزستان و فعال شدن واحدهای تولیدی و صنعی این استان شده است.
6065/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.