به گزارش ایرنا سیدعلیرضا علوی عصر چهارشنبه در جریان بازدید استاندار خوزستان از مراحل تولید مته حفاری در پژوهشکده تکنولوژی تولید سازمان جهاد دانشگاهی، اظهارداشت: دانش فنی ، طراحی و ساخت این قطعه استراتژیک و مورد نیاز در صنعت نفت در اختیار کشورهای محدودی است که با توجه به تحریم ها و مشکلات پیش آمده ضرورت بومی سازی آن در استان یک اولویت محسوب می شد.
وی با اشاره به اینکه این تولید ملی با همکاری مشترک این سازمان و شرکت مناطق نفتخیز جنوب انجام شد، افزود: بومی سازی دانش فنی این مته بسیار پیچیده بود اما در نهایت با تکیه بر توانایی جوانان ایرانی پژوهشکده تکنولوژی تولید توانستیم این قطعه که به عنوان پیشانی صنعت نفت محسوب می شود را تولید کنیم.
رییس سازمان جهاد دانشگاهی استان ادامه داد: با انجام پژوهش های دامنه داری که در زمینه های مختلف و در یک جهاد علمی به پشتیبانی تجربیات ارزشمند متخصصان صنعت نفت صورت گرفت، مته دندانه ای بومی سازی و پس از ساخت آزمایش میدانی موفقیت آمیزی را پشت سر گذاشت.

*واگذاری ساخت 10 قلم کالای اساسی صنعت نفت
علوی یادآور شد: همچنین با توجه به موفقیت آمیز بودن این قطعه، وزارت نفت سفارش ساخت 10 قلم از کالاهای اساسی دیگر این صنعت را به پژوهشکده تکنولوژی تولید جهاد دانشگاهی خوزستان واگذار کرد.
وی با اشاره به اینکه این فرایند بعد از برگزاری مناقصه و عقد قرارداد با این وزارتخانه انجام شد، خاطرنشان کرد: خط تولید انبوه مته های حفاری با استفاده از پیشرفته ترین دستگاه های روز دنیا راه اندازی و آماده افتتاح است.

*نیاز سالانه سه تا پنج هزار مته در صنعت نفت
رئیس جهاد دانشگاهی استان خوزستان با اشاره به اینکه صنعت نفت سالانه به سه تا پنج هزار مته دندانه ای برای حفاری چاه های نفت نیاز دارد، عنوان کرد: راه اندازی خط تولید این قطعه بطور مستقیم برای 100 نفر فرصت شغلی ایجاد می کند.
علوی تصریح کرد: وزارت نفت در تاریخ 27 مهرماه امسال مجوز راه اندازی خط تولید در استان را صادر کرده و در حال حاضر بازار فروش مته دندانه ای برای ایران در کشورهایی همسایه تضمین شده است و این توانایی وجود دارد تا این مته در سایزهای مختلف تولید و در اختیار صنعت نفت قرار بگیرد.
هر مته دندانه ای برای چاه های نفت 20 هزار دلار ارزش دارد.
9931/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.