هادی عطرفه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بسته شدن بخش تجاری پایانه مرزی شلمچه از سوی عراق از ابتدای ماه صفر همزمان با آغاز حرکت پیاده روی اربعین حسینی را از علل توقف مبالادت تجاری در این مرز بیان کرد و گفت: نبود زیرساخت های لازم در آن سوی مرز و تعطیل شدن گمرک عراق از دلایل عمده توقف فعالیت تجاری در مرز شلمچه در این مدت بوده است.
وی اظهار داشت: پیش از این مسئولان ایرانی در منطقه اعلام کرده بودند فعالیت تجاری از مرز شلمچه در ایام اربعین متوقف نخواهد شد اما طرف عراقی آمادگی لازم برای پذیرش مبادلات تجاری در ایام تردد زائران اربعین حسینی از این مرز را نداشت.
عطرفه افزود: در روزهای عادی روزانه 300 دستگاه کامیون کالا حامل مصالح ساختمانی و تره بار از مرز شلمچه به کشور عراق صادر می شود.
مرز شلمچه در 15 کیلومتری خرمشهر و 25 کیلومتری شهر بصره عراق قرار دارد.
در اربعین امسال بیش از 500 هزار زائر ایرانی و خارجی از مرز شلمچه راهی کربلای معلی و عتبات عالیات در کشور عراق شدند.
بازارچه مرزی چذابه در استان خوزستان نیز از روز یکشنبه بر روی کامیون های حامل کالاهای صادراتی بازگشایی شد.
در استان خوزستان 2 بازارچه مرزی چذابه و شلمچه و مرز دریایی خرمشهر برای صادرات کالا به عراق فعال هستند.
مرزهای زمینی و دریایی خوزستان با کشور عراق ، از تیرماه سال 1382 پس از سرنگونی رژیم بعثی صدام معدوم برای صادرات کالا و در مهرماه همان سال برای صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق بازگشایی شدند.
خوزستان در یک دهه اخیر با استان های عراقی میسان و بصره که حدود 300کیلومتر مرز زمینی و دریایی مشترک دارد تفاهم نامه همکاری های تجاری ، آموزشی و فرهنگی منعقد کرده است.
7100/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.