معاون محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان شنبه به ایرنا گفت: کوچ پرندگان زمستان گذر از شمال (از روسیه و سیبری) به جنوب، هر ساله از مهر ماه آغاز شده و این پرندگان تا پایان اسفند در زیستگاه های خوزستان توقف می کنند، برخی از پرندگان زمستان گذر (مانند اردک مرمری) نیز در فصل بازگشت، این استان را ترک نکرده و در خوزستان زادآوری می کنند.
سید عادل مولا افزود: خوزستان با داشتن بیش از 700 هزار هکتار، بیشترین مساحت تالابی کشور را به خود اختصاص داده همچنین سواحل دریا و خوریات و 2 هزار و 500 کیلومتر رودخانه دائمی دارد که محل مناسبی برای اتراق پرندگان مهاجر هستند.
وی اضافه کرد: مهمترین گونه های پرندگان زمستان گذر، انواع مرغابی ها شامل خوتکا، اردک ارده ای، اردک مرمری، اردک سرسبز، آنقوت، تنجه و... هستند که این فصل را در تالاب ها و آبگیرهای خوزستان می گذرانند.
مولا ادامه داد: فلامینگوها نیز پرندگان مهاجری هستند که در تالاب شادگان زادآوری می کنند و در سال های گذشته بیش از 2 هزار و 300 قطعه از آنها حلقه گذاری شده است.
وی درباره خشکسالی و کاهش منابع آبی استان در سال گذشته اظهار داشت: با توجه به بارندگی های اخیر و پیش بینی های هواشناسی، امیدواریم که امسال شرایط آبگیرها و تالاب ها بهتر از پارسال باشد و شاهد تنوع گونه ای بیشتر پرندگان باشیم.
مولا با تاکید بر برخورد با شکارچیان غیرمجاز پرندگان، از شهروندان درخواست کرد: در صورت مشاهده تلفات پرندگان، این مساله را به اداره کل حفاظت محیط زیست گزارش دهند.
وی همچنین اظهار داشت: در ماه های آینده سرشماری زمستانه پرندگان آبزی و کنارآبزی در خوزستان، همزمان با سراسر جهان انجام می شود که در این سرشماری، بیشتر تالاب و آبگیرهایی که در آن پرندگان مهاجر زمستان گذرانی دارند، مورد مطالعه قرار می گیرند.
خوزستان از آخرین توقفگاه های پرندگان مهاجر در کشور است. پرندگان مهاجر از سیبری و شرق آفریقا با گذر از شمال کشور وارد خوزستان می شوند.
بر اساس گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، این استان همچنین با داشتن 25 درصد از مساحت تالاب های کشور، پذیرای بالاترین تنوع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر حدود 46 درصد است. خوزستان پرتنوع ترین استان از لحاظ گونه ‌های پرنده است و از 530 گونه شناسایی شده در ایران 285 گونه در این استان است.
در سرشماری پارسال بیشترین تنوع و بیشترین تراکم پرندگان مهاجر آبزی در تالاب هورالعظیم مشاهده شد و 250 هزار قطعه پرنده در آن شمارش شد.
شکار پرندگان یکی از نگرانی های فعالان محیط زیست در خوزستان است. در 6 ماهه نخست امسال 389 متخلف شکار و صید در این استان دستگیر شدند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اخیرا در جلسه کارگروه مخاطرات زیست محیطی استان، خواستار مشارکت بیشتر دستگاه ها با محیط زیست در زمینه برخورد با متخلفان شکار و صید، به ویژه همکاری هنگ مرزی در جلوگیری از شکار در تالاب ها و بهداشت و شهرداری در زمینه برخورد با عرضه کنندگان پرندگان شکارشده در بازار شده است.
9754/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.