حمید بهداروندی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه هشتم آبانماه مصادف با سالگرد زنده یاد دکتر قیصر امین پور است، افزود: با توجه به درپیش بودن برنامه های عزاداری اربعین حسینی، رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) در شانزدهم آبان ماه و شهادت امام جعفر صادق(ع) در هفدهم آبان ماه، همایش ملی شعر در کوچه آفتاب ویژه یازدهمین سالگرد قیصر در زادگاهش شهرستان گتوند به روز سه شنبه 22 آبان ماه موکول شد.
وی اظهار داشت: این تصمیم با موافقت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، فرماندار گتوند و همچنین مشورت با پدر این شاعر گرانقدر اتخاذ شد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گتوند افزود: همایش شعر در کوچه آفتاب ویژه بزرگداشت سالگرد قیصر امین پور که در سال های گذشته در سطح استانی برگزار می شد، امسال به صورت ملی برگزار می شود.
بهداروندی با اشاره به اینکه امسال بیش از 600 اثر از 105 شاعر از استان های مختلف کشور در زمان مقرر شده به دبیرخانه تحویل داده شد، گفت: 13 اثر از این آثار پس از بررسی و داوری برای شرکت در همایش ملی شعر در گتوند برگزیده شدند که پنج اثر برگزیده ملی و هشت اثر برگزیده استانی می باشند، ضمن اینکه سه اثر برگزیده استانی از شهرستان گتوند هستند.
وی با اشاره به دیگر برنامه های ویژه سالگرد قیصر امین پور افزود: نمایشگاه بزرگ خوشنویسی استانی با عنوان 'در مسیر باد'، نمایشگاه کتاب و عکس، نشست ادبی و شعرخوانی، ادای احترام به قیصر در آرامگاه این شاعر گرانقدر و دیدار با خانواده قیصر از مهمترین برنامه های ویژه یازدهمین سالگرد این شاعر نامدار در شهرستان گتوند می باشند.
به گزارش ایرنا قیصر امین‌ پور شاعر غزل سرای ایران دوم اردیبهشت سال 1338 در شهرستان گتوند به دنیا آمد و پس از مصدوم شدن در حادثه رانندگی در سال 1378، بامداد سه شنبه هشتم آبان سال 1386 در بیمارستان دی تهران درگذشت و در زادگاهش گتوند به خاک سپرده شد.
وی نویسنده، شاعر، مدرس دانشگاه و از شخصیت‌ های برجسته ادبیات در دوران بعد از انقلاب اسلامی به شمار می ‌رود و امروز آرامگاه این شاعر فرهیخته با طراحی شگفت انگیز و جالب به عنوان یکی از مناطق فرهنگی و گردشگری خوزستان توجه هر بیننده ‌ای را به خود جلب می ‌کند.
تنفس صبح و در کوچه آفتاب (1363)، آینه های ناگهان (1372)، گل ها همه آفتابگردانند (1380) و دستور زبان عشق (1386) از مجموعه های شعر قیصر هستند.
توفان در پرانتز (نثر ادبی) و منظومه ظهر روز دهم (برای نوجوانان) (1365)، سنت و نوآوری در شعر معاصر (1383) و شعر و کودکی (1386) از دیگر آثار این شاعر نام آشناست.
قیصر امین پور در سال 1367 از موسسه گسترش هنر، جایزه ویژه نیمایوشیج موسوم به مرغ آمین بلورین را دریافت کرد، وی همچنین در سال 1378 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از شاعران برتر دفاع مقدس در دهه های 60 و 70 برگزیده شد.
شهرستان گتوند در شمال استان خوزستان دارای 2 بخش مرکزی و عقیلی و پنج شهر گتوند، جنت مکان، سماله، صالح شهر، ترکالکی و 45 روستا است.
7467/3022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.