به گزارش ایرنا دکتر علی خسروی روز شنبه به مناسبت هفته سلامت(27 مهر تا سوم آبان) در نشست خبری در اهواز بیان کرد:بخشی از وظایف صنایع آلاینده خوزستان شامل مسئولیت های اجتماعی است که این صنایع نیز به تعهدات خود نسبت به مناطق پیرامونی عمل نکرده و سبب تشدید بیماری ها به ویژه سرطان شده اند.
وی با بیان اینکه شیوع انواع سرطان ها در خوزستان ، برخی خانواده های را به زیرخط فقر رسانده است افزود: دلیل بسیاری از سرطان ها آلودگی هایی است که کارخانه ها و صنایع آلاینده ایجاد کرده و می کنند.
خسروی خواستار تعریف ساز و کارهای اجرایی برای پرداخت حق آلایندگی کارخانجات و صنایع آلوده در خوزستان شد و گفت: عمل نکردن صنایع آلاینده در خوزستان به تعهدات خود، فشارهای زیادی بر مراکز درمانی برای تجهیز و تامین اعتبارات مورد نیاز وارد کرده که در این خصوص بیمه سلامت متحمل فشارهای زیادی شده است.
وی وضعیت بیمارستان های دولتی خوزستان را فرسوده، فاقد کارآمدی لازم و دور از شان مردم این استان بیان کرد و افزود: بخش درمان خوزستان با توجه به ارایه خدمات درمانی به استان های همجوار متناسب با نیاز این استان که نقش مهمی در تحقق درآمد ملی دارد نیست.

** پیشگیری گامی موثر در کاهش بیماری ها
مدیرکل بیمه سلامت خوزستان پیشگیری ، آگاه سازی جامعه از طریق رسانه ها و فرهنگ سازی را گامی موثر در کاهش بیماری ها بیان کرد و افزود: به عنوان مثال شیوع اخیر بیماری در منطقه ملاشیه اهواز ناشی از رهاسازی فاضلاب و آلوده شدن محیط بوده است.
وی عملیاتی کردن مقوله پیشگیری را در گرو هم افزایی و همکاری همه دستگاه های اجرایی و مردم دانست و گفت: رسانه های می توانند با آگاه سازی و ارتقای 'سواد سلامت' نقش تعیین کننده ای در ارتقای بخش بهداشت و درمان و کاهش هزینه سرسام آور درمان داشته باشند.
خسروی در ادامه با بیان اینکه جدی گرفتن پیشگیری در بهبود سلامت و کاهش هزینه درمانی تعیین کننده است افزود:در بسیاری از کشورهای توسعه یافته ، جدی گرفتن آموزش ، پیشگیری و فرهنگ سازی توانسته هزینه درمانی را به حداقل برساند.

** آزمایش ها و داروهای غیرضروری عامل اصلی افزایش هزینه بیمه سلامت
مدیرکل بیمه سلامت خوزستان، تجویز انواع داروها و آزمایش ها غیرضروری همچون 'ام. آر. آی' سی تی اسکن وآنژیوگرافی را عاملی مهم در افزایش هزینه بیمه سلامت بیان کرد و گفت: این موضوع نیز به فرهنگ سازی نیاز دارد هرچند تلقی بسیاری از شهروندان از تجویز زیاد دارو توسط پزشکان به هیچ وجه درست نیست.
وی ضرورت برخورد با تخلفات برخی پزشکان و موسسه های درمانی که سبب تجویز بی رویه و غیرمنطقی دارو و آزمایش های تشخیصی شده را مورد تاکید قرار داد.
خسروی گفت: بودجه درمانی بیمه سلامت محدود است و چنانچه قرار باشد همه هزینه درمانی که بسیاری از آنان غیرضروری است تامین شود طرح ملی تحول نظام سلامت در درازمدت به موفقیت نخواهد رسید.

** همکاری با یک هزار و 857موسسه درمانی در خوزستان
مدیرکل بیمه سلامت خوزستان ادامه داد: این اداره کل با یک هزار و 857موسسه درمانی قرارداد همکاری دارد و تا تیر امسال ، پرداختی ها به بیمارستان های دانشگاهی ، داروخانه ها ، پزشکان و فیزیوتراپ ها به طور کامل انجام شده است.
وی گفت: به تازگی نیز مبلغ 400میلیارد ریال برای پرداختی مرداد و شهریور موسسه های درمانی طرف قرارداد اختصاص داده شده است.
بازدید از بیمارستان ها ، دیدار با خانواده های شهدای عملیات اخیر تروریستی اهواز و توزیع پنج هزار بسته بهداشتی در مرز شلمچه برای زائران اربعین از برنامه های هفته بیمه سلامت در خوزستان است.
6065/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.